Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

protesterandemoose

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om protesterandemoose

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Den är konverterad till sötvattenkylning av första ägaren. Är det ett stort plus?
  2. Jag ska ersätta min dieselstinkande krångelbåt med något lite större och fräschare. Har tittat på en Maxi som ligger bra prismässigt men som har gamla segel från början på 2000-talet och en originalmotor md5. Motorn ser iofs fräsch ut, verkar tät och startat lätt. Men den är ändå 40 år gammal. Jag tycker att det verkar finnas många båtar ute nu till låga priser som ändå ligger kvar länge. Är det effekten post-covid och lågkonjunktur kanske? Så min fråga är väl om man ska ta med sig annalkande investeringskostnader i sin kalkyl? Och så undrar jag om ni håller med om att det är köparens marknad just nu.
  3. Jag tycker att det är en bra frågeställning och är intresserad av andras reflektioner om utombordare. Själv har jag inombordare. Visst har jag lyckats få tät bränslesystemet men jag vet att mångas droppar lite diesel och lukten verkar vara svår att bli av med. Att serva en inombordare när man endast kommer åt 30% av komponenterna utan att lyfta ut motorn på en 27-fotare är feltänkt från början. Man kan bara blunda och hoppas att allt håller ihop säsongen ut. Ett jäkla oljud är det också, åtminstone från en dinosaurie á 80-talet. Varje komp låter som ett åsknedslag haha. En elutombordare på ~3-5kw vore nog optimalt. En sån bör man kunna lyfta av för att minska stöldrisken om man är borta en tid från båten.
  4. Har våndats inför att klura ut både toalett och batteri så tackar, ni har räddat mig igen. Hur skulle ni tänka kring att byta båt mitt i säsong såhär? Tror denna inte passar mig av flera anledningar. Den är för långt från att bli trevlig inuti med lukter och allmänt slitage och saknar dessutom rullsystem. Funderar på att sälja den, med de saker jag nu förbättrat, i en ärlig annons (till skillnad från föreg. ägare) och sen gå upp 20 tusen och köpa en båt som känns fräsch och har allt jag behöver från början. Kanske med utombordare för att slippa huvudvärken med en 40 år gammal motor. Eller är det klokare att fortsätta pyssla med denna och ev. byta inför nästa säsong?
  5. Har fått bra hjälp här med att få min ysm8 hyfsat fri från vatten och dieselläckage och håller nu på med att försöka bli av med alla diesel/mögel/toa-lukter som härjar på min båt. Ett problem jag har är att toan är fylld med tidigare ägares nr 1 och nr 2. Jag tror dock inte att det finns en septitank och att slangen ist går rakt ut i vattnet. Hur kan jag bli av med den här presenten medan jag ligger i hamn? Och hur gör jag rent praktiskt för att hantera toan när den ska tömmas? Jag vet att det är otillåtet men jag måste ju lösa den omedelbara stinkbomben på något sätt. Bifogar härliga toabilder på konstruktionen. Vilka ventiler skruvar jag på och i vilket skede? En annan fråga är om det går att identifiera funktionen i det gummiktiga vita kletet jag har i kölsvinet... Vågar jag ta bort det? Och sist, visst är mina batterier parallelkopplade? Kan jag ladda de som jag satt laddarklämmorna på bild? Hur skulle jag bäst göra om jag vill installera en solpanel med regulator i det här systemet? Tack och bock för tålamod med snurriga frågor 🙂 Är lite överväldigad av alla problem jag upptäcker.
  6. Gjorde samma upptäckt som du för ett tag sen och fick lära mig att det är ett s.k. skvallerhål för att man ska upptäcka att packningen behöver bytas innan vattnet rostar kullagren på axeln och ger sig ut i i motorn. Om vatten blandas med oljan så blir oljan tjock, grådaskig och mjölkig. Ta en titt på stickan.
  7. Ja det blev en bra genomgång här. Känner mig rätt trygg i att kontakta CU och höra om de har en åt min båt. Furlex 100 S? Verkar ha utgått. Ang kapellet så skulle det bli ett projekt mindre för mig vilket vore superskönt. Passar det min 27-fotare tro? Eller är det väldigt noggrant med måtten.
  8. Just det jag minns den tråden där folk skällde på att du revade med rullen :-). Men det vore ju toppen om det är möjligt i någon mån. Hur gick du till väga för att sy ett kapell? Blev du nöjd?
  9. Tänker på den som säljs på rullfock.se Jag har lyckats hitta några åsikter genom att googla men förvånansvärt lite ändå. Jag förstår att man inte kan segla revat som med ett "riktigt" rullfockssystem men det som lockar är att priset (inklusive att slippa sy om segel) står i proportion till båtens värde och att monteringen verkar vara enkel. Blir det en uppgradering från att segla helt utan rulle? Enklare att segla ensam och att segla till och från bryggan. Slippa ta ner och vika ihop seglet över natten om man ligger i en naturhamn? Kanske mer sannolikt att man kommer ut öht om det minskar böket före och efter segling. Hur ska man tänka kring segelkapell? Det kanske är relativt enkelt att bara ta ner förseglet om båten ska stå oseglad i solen några dagar?
  10. Tur att jag frågade, annars hade jag kanske skruvat sönder genomföringen. Men jag hängde upp slagen. Plockade isär sjövattenpumpen och bytte packbox. Den gamla hade ingen fjäder i sig och den satt liksom fast i pumpen. Fick trasa sönder den med en skruvmejsel för att få bort den, och ändå satt delar kvar i kanterna. Tycker heller inte att den nya packboxen riktigt passade. Det finns ett utrymme till innan impellern som packboxen bara ligger ovanpå. Och den har lite utrymme att röra sig också, verkar knepigt. Kullagrena var lite rostiga. De snurrade fint men visst fanns det ett litet spel i axeln. Läckan blev definitivt mindre men det droppar fortf när jag kör motorn. Har jag klantat det med packboxen eller måste jag byta lagrena också? Ang bränsleläckan så lyckades jag byta ut stålomspunna slangen och behålla banjokopplingarna. Alla kopparbrickor är nya. Men ändå droppar det från babord sida. Rätt säker på att det är filtret. Har haft packningssilikon på blödskruven som uppenbarligen läcker lite. Funderar på att göra detsamma på filterhusets gängor då jag är rätt säker på att det är filtret som läcker. Tack för bra hjälp såhär långt. Går sakta framåt.
  11. Funderar på att beställa hem ett ett sånt här 3000w borstlöst motorkit från ebay och börja meka i lägenheten med ett 12v batteri. Och när jag listat ut det grundläggande om vart alla kablar ska så beställer jag reglage för hastighet och fram/back. När dieseln ger upp eller när jag tröttnat på att slänga pengar och tid på den så byter jag ut mot den med kedjedrift till propelleraxeln. Är dock ny på el men tänker att learn by doing kan fungera hemma i lägenheten.
  12. Ja du har rätt, det är insprutningspumpen jag tänker på. Ska ordna detta. Tror att jag har hittat rätt del i Älvsjö https://www.marinshopen.se/Produkt/Yanmar/104211-42100/Packbox-25x10x7-1662382 Ska höra med de imorgon. Tolkar jag det rätt i att kopplingen längst ner till vänster är genomföringen för sjövatten, och att jag stänger den med det som sitter till höger på genomföringen? Den svarta slangen går till sjövattenpumpen på motorn.
  13. Tack för inputen Lintott men jag tycker att min förpump verkar vara torr utvändigt. Svårt att se dock pga supertrångt motorrum. Idag har jag bytt kopparringar på slang mellan bränslefiltret och förpump samt på alla kopplingar från och till bränslefiltret. Tyvärr fortsatt läcka på babord sida. Virade ett papper runt bränslefiltrets cylinderkropp och då verkade det upphöra hyffsat. Inte glasklart dock. Men kanske kommer från själva filterkroppens gänga? Läste hastigt någonstans om att byta till en bättre o-ring till den men minns inte vart. En fråga, kan jag byta bränsleslangen mellan filtret och spridaren(?), den stålomspunna med banjokoppling som syns på bild, till en vanlig marin bränsleslang med klämma? Den ser rätt trött ut och är lite blöt. Hur får jag loss banjo-delarna från slang i så fall för återanvändning? Lyckades som bonus på allt bli med en vattenläcka när jag prövade startmotorn några sekunder då jag inte fick någon koppling från instrumentbrädan sist. Såg då att impellern hade börjat läcka en del vatten i samband med att jag körde startmotorn. Vattnet kommer från hålet som syns på bild 2. Sitter på undersidan av vattenpumpen om jag förstår det rätt. Någon klok som kan förklara vad som pågår? 🙀
  14. Tror att du har rätt i att det är en kombination av de faktorerna. Och så har väll 70/80-talsbåtarna nått en ålder där de kräver ganska stora investeringar samtidigt som de ändå förblir relativt omoderna hur mycket pengar man än slänger på de. En variant som lockar mig dock är att köpa ett riktigt "fynd" med en icke-fungerande inombordare och lägga de sparade pengarna på att elektrifiera drivlinan.
×
×
  • Skapa nytt...