jj0nsson
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm jj0nsson
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för ett utförligt svar @Lintott 😄👍🏽 @Makro så är det absolut. I mitt fall är vinterförvaringen största kostnaden, nästan 3x bryggplatsen på sommaren, båda i mälaren nära Stockholm. En sån här båt som Saga’n, ca 25 år gammal, med ganska simpel motor och drivlina - ser det dåligt ut och tappar den i värde om man utför bas-service själv? Tänker att det skulle en väldigt stor kostnadsökning, om man måste börja lämna in båten på firma varje år.
-
jj0nsson började följa Bottenfärg på epoxylagning, Saga 26 HT - Yanmar 105hk Ekonomi och VDO Paddelhjul sökes
-
Hej! Efter en fin båtsommar är suget efter båtuppgradering stort. Idag har vi en snipa med 20hk dieselmotor som drar 0,25 L/distans och som vi tankar en gång per år. Service med olja, div filter, impeller m.m är enkel och billig att utföra själv. Har nu hittat denna Saga 26 HT som jag gillar, mycket pga rymlig sittbrunn men också att den har rak axel och inte jättestor motor vilket jag tycker borde innebära låga underhållskostnader. Det finns en enda på blocket just nu, med 105hk Yanmar 4JH3HTE. Någon som har erfarenhet av denna båt och motor och har någon input? Enligt säljaren marschar han 10-11 knop vilket låter perfekt för våra ändamål, men han hade ingen koll på förbrukningen. Det jag undrar är väl om det går att få ett hum om hur mycket dyrare det skulle bli att byta upp sig. Tack på förhand, Jens
-
Otroligt, tyckte jag hade gjort mina egna efterforskningar innan jag skrev här och så har jag glömt tradera. Tack! Håller med om att det känns dyrt, men ska ta mig en funderare. Ang ny logg, är det helt omöjligt att enbart byta/uppgradera givare och på så vis behålla utseendet på instrumentpanelen som är original?
- 10 svar
-
- 1
-
Hej! Vid upptagning i helgen skedde en smärre olycka vilket resulterade i att paddelhjulet till loggivaren tappade ett blad. Var in på marinshoppen och pratade med dem idag och de berättade att dessa slutade tillverkas för 20 år sedan. Någon här inne som bytt givare och kan ha en sån här ”propeller” liggandes? Alternativt vet någon man kan kontakta. Hade hoppats på att kunna hitta något på Tyska eBay men det var förgäves. Tack på förhand, J
- 10 svar
-
- vdo
- paddelhjul
-
(och 3 mer)
Taggad med:
-
Vi skrapade och slipade bort all färg nu i påsk så det skitjobbet är gjort tack och lov. Epoxyprimer känns bra för tätheten, ett eller kanske två lager, men att sen fortsätta med fler lager lamineringsepoxi el dyl känns både krångligt och lite överkurs på gamle myran. Vad konkret är det som blir så mycket bättre med epoxi jämfört med om vi avslutar med hård bottenfärg, som inte är lika temperaturkänslig samt har kort torktid? Är det underhållsfriheten? Finishen? Fastnar mindre skit? Mälaren är vad jag förstått relativt snäll mot skrov. Läste i en annan tråd att du skrev att ni inte kunde sjösätta förrän mitten av Juni (om jag inte missminner mig) pga just epoxin, och den tiden känner jag tyvärr inte att vi har iår. /J
-
Vi tog bort all bottenfärg (självpolerande längst ut) på vår snipa nu i påsk. Började att skrapa med kaustiksoda/tapetklister, men övergick sedan helt till att slipa. Hyrde en slipmaskin och dammsugare från klubben. Själva slippappren var lite speciella, typ av stålnät. https://www.bauhaus.se/slippapper-mirka-abranet-ace-hd-125mm-k40-5-frp?gclid=Cj0KCQjwsLWDBhCmARIsAPSL3_1D50t-3dMz6rHXgBM_i56tw-2MZXK1QzgBek5EhyaYLjqQZSdihq0aAmvkEALw_wcB Slitigt var det men funkade bra!
-
Jo då, det där inlägget har jag läst och det ser riktigt bra och seriöst ut! Väl utfört Mackey! Det jag undersöker är väl egentligen om det finns något tillvägagångssätt som är lite simplare/enklare än fyra-fem lager epoxi med slip/kärlek mellan lagren. Vår klubbordförande tycker att vi ska köra med ett lager epoxiprimer och avsluta med två lager lefant t-coat. Lämpligare än så kanske det inte blir? Men vad jag förstått är temperaturen rätt viktig och vi vill ju gärna kunna sjösätta i mitten av maj. De senaste 15 åren har det kladdats på Biltemas självpolerande bottenfärg vartannat år och det har ju funkat gott nog, tills jag nu tog över båten och ska ta ner den till Sthlm och Mälaren. Allt gott, Jens
-
Hej! Hur många lager av primer respektive bottenfärg körde du? Måste man slipa och eller rengöra ytan mellan lagren eller är det bara att köra på? Har just mälarsanerat vår snipa och velar nu mellan olika behandlingar.. Vänligen, Jens