Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Aweloi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Aweloi senast vann den dag 22 Augusti 2023

Aweloi hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

24 Expert

Om Aweloi

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Var ett tag sedan jag uppdaterade restaureringen. Är nu klar med båten utvändigt. Rutor och beslag på plats. Även fått på motor med gasreglage. Kvar att göra är att behandla golvet och göra klart förvaringslådorna bak och samt stolarna. Har varitut i skärgården några gånger i sommar. Båten går som finast mellan 5-6 knop. Med mycket vikt framtill kan man köra 10-11 knop.
  2. I helgen har jag påbörjat att montera rutor på båten. Rutorna är av polykarbonat med en repbehandling. Använder en tidsenlig fönsterlist från Erlandssons brygga spikad med mässingspik och med vit tätningsmassa bakom (en MS polymer). Blir väldigt tjusigt. Hoppas det håller tätt. Efter montering av rutorna ska jag montera alla beslag samt fernissa de två sista lagren.
  3. Jag har även inhandlat en väldigt vacker ratt till båten i mahogany.
  4. Nu i vår och sommar har jag börjat fernissa båten. Dock kommer jag att ta golvet och de bakre stolarna/lådorna nästa vår. Fokus nu har varit det trä som utsätts för vatten så att jag kan provköra båten nu i sommar. Bilderna här är efter första 2-3 lagren, men jag har nu gjort sju lager. Tänkte köra på nio lager. Möjligtvis lägger jag på några extra nästa vår för att försöka uppnå fullständig porfyllnad snabbare. Är inte där ännu. Då det är både teak och mahogany på båten så har jag fernissat med Epifanes Teaklack superior de första fyra lagren för att det ska fästa bra på teaken. Därefter har jag använt Epifanes vanliga fernissa över det. Jag var lite orolig över hur fernissan skulle torka över nåten då jag råkade använda en nåt från Sikaflex som egentligen inte är övermålningsbar. Hade dock läst att om man låter den härda länge och sen bara lackar på trots att det blir kladdigt vid nåten så kommer det efter några lager att torka och bli bra ändå. Som tur var blev det precis så. De första förtunnade lagren med lösningsmedel gjorde nåten kladdig men jag fortsatte att lacka över och efter några lager och genom att låta fernissan torka igenom ordentligt ett par veckor efter de tre första lagren så torkade det bra. Har även påbörjat fernissning av de främre stolarna, samt pollaren fram som är av mahogany, samt flaggstången i teak.
  5. Tohatsu har iofs en 20hk som bara väger 44kg. Den bygger på samma motor som deras 10-hästare. Köper jag en 10hk av Mercury så väger den faktiskt mer än Tohatsus 20hk. Deras 10hk ligger på 48kg, och Yamahas 10hk väger 43kg så Tohatsus 20hk ligger på liknande vikt så lutar åt att köpa den. Då har jag lite extra hästkrafter utifall att och vikten står sig ändå bra.
  6. Var lite osäker på om det kunde vara någon typ av halvplanare men nu vet jag att det är en deplacementbåt så får bli motor därefter. Jag var för övrigt in på Yamahacenter igår här i Övik och säljaren där sade att 10hk var för svagt för om man har hela familjen med trots att det är en deplacementbåt och rekommenderade 20hk (han fick se båten). En annan säljare för Mercury sade som du, att 10hk räcker gott. Som novis på detta område blir man ju lite förvirrad av alla olika bud minst sagt.
  7. Har nu testkört båten med en 25hk Crescent Marin från tidigt 70-tal. Tveksamt om den presterade i topp men mest troligt tillräckligt för att kunna avgöra om båten kan få att plana eller inte. Igår körde vi tre vuxna i båten och då gick det inte. Maxfart blev 9 knop. Idag Var jag själv i båten och hade tejpat fast en pinne i gasreglaget på motorn för att kunna sitta längre fram. Testade även att ha motorn i två olika vinklar. Maxfart idag 12 knop. Fick inte båten att plana. Akter gräver ner sig och båten stegrar. Så nu vet jag till stor sannolikhet att detta är en ren deplacementbåt. Den går väldigt fint i låga hastigheter. Bifogar en video från dagens solokörning utifall någon vill kommentera.
  8. Löste det igår. Det var som Rascal sade. Hajfenan har som funktion att trycka fram del 47 och 49 som är fjädrande mot hajfenan. Antar att hajfenan redan var ur läge när jag fick motorn eftersom spaken var stum. Genom att trycka fram del 47 med en mejsel fick jag ner den på plats. Nu är det monterat och klart och spaken fungerar fint igen. Tack alla för hjälpen!
  9. Har ett problem och det är att jag är novis när det kommer till båtmotorer samt att meka. Jag är dock tjurskallig och vetgirig men inser nu att jag behöver hjälp då google saknar svar för en sådan här gammal båtmotor. Jag har gett mig tusan på att få en gammal Crecent Marin 25hk att gå igen. Den har stått iaf minst 20 år. Fick igång motorn ganska snabbt men det kom ingen skvallerstråle så kylningen fungerade ej. Antog att impellern var dålig så tänkte öppna upp och kika. Fick dock ej loss impellerhuset så tänkte att man kanske måste loss med växelhuset också. Det visade sig när jag fått lös allt att impellern var ok, men att kylröret täppt igen pga en packning som smulats sönder och täppt igen röret. Nu är det fixat och när jag nu ska montera ihop allt får jag ej växelhuset på plats. Det styper i en hajfensformad tapp som sitter på en stång som går upp till en spak. Förmodligen en växelspak men är inte säker. Motorn har också en rorkult som man kan växla med men spaken kanske är till för att koppla till ett separat reglage? Spaken (den som är deformerad, se bild) styr tappen upp och ner. Innan jag tog isär motorn var spaken för övrigt helt stum, men verkade kunna köra motorn som den skulle ändå genom att växla på rorkulten. När jag ska sätta tillbaka växelhuset vill som inte den hajfensformade tappen åka tillräckligt djupt ner i växelhuset utan det tar stopp när det är ca en cm kvar för att kunna skruva ihop det. Så nu behöver jag lite experthjälp av kunniga mekare. Någon som vet vad jag ska göra för att få till det? Vad är tappen (och spaken) till för? Bifogar lite bilder så att det blir enklare att förstå vad jag babblar om. Bifogar även en sprängskiss.
  10. I dagarna har jag betsat och oljat båten. Använder Epifanes mahogany bets och Easy flow impregneringsolja. All mahogany ska betsat och oljas och en del av teaken betsas men skall ej oljas då det i sig är ett fett träslag. Kvar att göra är att slipa golvet och ge det samma behandling sedan ska impregneringsoljan få gotta till sig i några veckor innan det är dags för fernissa. Jag har bestämt mig för att fernissa även teaken så kommer att använda Epifanes teakfernissa. Är lite nervös över hur nåten ska klara sig då jag märkte för sent att den inte är till för att övermålas. Har dock läst att det ska gå bra om den fått härda minst ett halvår vilket det har så håller tummarna. Annars blir det mycket extrajobb.... Sedan skall främre stolar och bakre stolar med lådor få samma behandling men osäkert om jag hinner det i sommar. Fokus är att behandla allt utom stolarna och de bakre lådorna så att jag kan testköra båten i sommar. Skulle vilja får in rutor också. Hinner jag mer är det en bonus. Fin blir den iaf.
  11. Ja den är väldigt fin. Blir en finvädersbåt för vår vackra inre skärgård här i Örnsköldsvik.
  12. Påskhelgens nöje har varit att tillverka en instrumentbräda för ratt och instrument. Styrreglaget är för stort för att passa bakom den bräda som sitter där innan. Hittade en bild på en instrumentbräda från en gammal campingbåt som jag använde som inspiration (bild3). Jag kunde använda spillbitar till projektet vilket var skönt. Styrningen kommer även att vara på babord sida eftersom det öppningsbara fönstret man går in genom sitter på styrbord sida. Hade jag fått välja hade jag gjort tvärtom men det arbetet var redan gjort när jag köpte båten. Som ni ser har vi mycket snö kvar här i norr.
  13. Resterade del av förra sommaren och höst var det slipning av övrigt trä. Nu i början av våren monterade jag gångjärnet till det öppningsbara fönstret där man kan kliva in på båten. Jag satte även in mässinglister på kanterna för att träet inte ska nötas då man öppnar och stänger fönstret. Listerna tillverkade jag själv (dvs kapade till och gjorde försänkta skruvhål i dem). Bakom listerna och gångjärnet har jag Sikaflex tätningsmassa för att förhindra vatteninträngning.
  14. Nästa steg var att tillverka nya grabbräcken/halklister. Ett av originalen fanns kvar som mall. Gjorde dock min i teak i stället för mahogany då det nya däcket är i teak. Är för övrigt det enda trä jag behövt köpa till båten. Plankan gick på nästa 1000kr så börjar inse hur mycket pengar i bara trä det sitter i båten! Plankan planhyvlades ned till rätt tjocklek, kapades i bordssåg och jackades ur med sticksåg, sedan slipning och håltagning för skruv. När halklisten var klar byggde jag en basningslåda och ångade listerna i ca 1-2h och satte dem i en form för att få rätt böj. Teak är dock ett svårt trä att böja och de sviktade tillbaka en del när jag lossade dem så vi fick vara två vid montering. En fick skruva under däck och en trycka listen på plats och föra in skruvarna. Vi fick ta en skruv i taget och böja listen allteftersom. Den både limmades med polyuretanlim och skruvades så hade lite tidspress. Sist pluggades skruvhålen.
  15. Några av skruvarna var satta för grunt så att de kom fram när jag slipade teakdäcket. Fick gröpa fram dem, sänka ner dem och sätta dit nya plugg. Som tur var fick jag med en massa plugg i både teak och mahogany med båten. Jag limmar dem med epoxy, knackar av dem en liten bit upp med ett stämjärn och slipar ner det sista.
×
×
  • Skapa nytt...