Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

Hiort

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hiort

  • Placering
    Kadett
  1. @Georg_Ohm jo det är lite av ett under, såvida man inte bytt delar under åren. Låter det var osagt då jag inte fått någon info om detta. Den har nog gått lite här å var, utomskärs runt västkusten 😃 Kanske ska ta och prova den gamla för att se status. @sanktanna Jag har också läst mig till detta, men saknade en speciell flänsbricka (oval bricka) med gänga för just givare då jag tänkte flytta fram den. Pratadeed några B20 proffs på Täby motor och de berättade att det ska inte spela någon roll var den sitter enligt dem.. men som sagt har jag mätt på blocket runt termostathuset och där uppgår inte temperaturen till några kritiska grader. Men mer än ljummet blir det ju absolut. Fortfarande så man kan hålla handen där en bra stund. Men börjar med att hitta ett instrument som är tänkt för KUS givaren så får vi se vart det landar 😎
  2. @IngemarE jag får ta och testa med något ut av dessa instrument för att se om det blir mer sanningenligt gällande vattentemperaturen. Tack för svar!
  3. Tack för svar. Tempgivaren skall passa B18/b20 enligt beskrivning. Inser nu vid vidare efterforskning att givaren är från KUS och inte volvo penta.. där av visar nog mätaren helt fel då dom inte lirar med varandra..... klantigt! 😅 Men har tagit ur termostaten och kokat den och den öppnade runt 65 grader. Vid mätning med IR på termostathudet så är det inte särskilt varmt. Kommer inte ihåg exakt men inget jag reagerade på i vart fall. PS. Den är sjövattenkyld. Nu går motorn i Stockholms skärgård. Men har de senaste (20 åren) gått i göteborg. Men jag får inhandla ett KUS instrument och hoppas på att temperaturen visar rätt. Tacksam för svar!!
  4. Halloj alla proffs! Vänder mig till er för att höra vad ni tror. Har en B20 Som sitter i en båt jag köpte i våras. Godtrogen och lite lätt naiv som jag är så fick jag förtroende från säljaren om att det bara var att lägga I båten och köra på. Stod även så i annonsen..... OTROLIGT svårstartad och trög precis överallt, Växel, drev etc. Den gick upp till 120 grader på bara några få minuter dessutom. Så fort tändningen slogs på så gick mätaren upp till 70 grader för att sedan fortsätta uppåt. Bytt till en ny givare då den andra förmodligen var trasig. Rensat oljekylaren som var helt igensatt förutom 2 kanaler i den.. Nu till dilemmat. Mätaren går fortfarande upp till max efter 8-10 min tomgångskörning. Men börjar som den ska på 40 grader. Har mätt med en IR termometer på frostpluggen precis intill givaren (i bakkant på min b20) Det visar inte mer än runt 78 grader, då efter cirka 12 min tomgång. Fick tillslut motorn att funka som den skulle (hoppas jag) igår och tog en sväng på 10 minuter. Mätte sedan temperaturen (på frostpluggen, runt om toppen) Fick bara indikeringar på omkring 75-78 grader. Så min fråga, kan mätaren vara sönder? Borde inte temperaturen som är mätt precis intill givaren stämma? Tacksam för svar. Mvh sebbe
  5. Har kollat filter och silar nu, inget som ser konstigt ut. plockade ner förgasare igår och skruvade bort att som gick, blåst rent och tvättat. Har även testat nu och den går på båda cylindrar utan problem.. kan det vara elfel? skadade kuggar i växelhus?..
  6. Hej. hittade du felet på din evinrude som hackade vid belastning? jag har samma fel och felsöker den gång på gång.. Mvh Sebbe
  7. Det är 2 förgasare på denna. Får lossa dessa och kolla ifall de ser fräscha ut! tack för svar!
  8. Gjorde ett konptest igår och fick det till 9.0 (cyl 1) samt 8,9 (cyl 2) stannade direkt när jag tog ur tändhatt 1 men gick en kort stund när jag tog av tändhatt 2. nästa steg blir att demontera och rengöra förgasaren antar jag. se till att bränslet flödar på.
  9. Hej båtfolket! Jag har en Ockelbo med en evinrude 60hk (1983?) som sitter på. 2 cylindrig. Den är körd på både på land och i sjön, problemet som uppstår är att den hackar till vid gaspådrag, vid belastning (endast i sjön) på land går den fint och snurrar på som tusan. men just vid belastning så hackar den vid ungefär 1500-2000 varv (osäker på exakt varvtal) hackningarna kommer mer frekvent ju mer gas den går. Kan den gå på en cylinder endast och försöker tända nummer 2? har rengjort och slipat ärgade kontakter på båda tändspolar, de visar samma Ohm också. se video nedan. https://youtube.com/shorts/rwlpSGehteE behöver lite hjälp och tips på eventuella fel och symptom. tack!
×
×
  • Skapa nytt...