Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Babayaga

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Babayaga

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om man har den nyare pumpen med vit oljebehållare, finns det något sätt att renovera backventilerna då?
  2. Dricker ohälsosamt mycket kaffe. På båten har jag en Tassimo kapselmaskin. Klockrent.
  3. Jag har upptäckt att jag besitter en fantastisk förmåga att hitta undervattenstenar och skulle vilja motverka det med ett framåtseende ekolod. Monteringen känns ju lite skakig med att ta hål i skrovet och plasta upp, få allt rakt osv. Skulle man inte kunna montera givaren med ett fäste på akterspegeln istället för genom skrovet? Den ska ju sitta ganska långt bak i skrovet ändå men den kanske blir störd av propellrarna? Någon med erfarenhet? Båten är 11 meter lång med dubbla drev.
  4. Då hajjar jag. Det kan bli knepigt. Går ju kanske att lösa med 24V litium och DC-DC för laddning 💡
  5. Lite nyfiken bara, varför vill du seriekoppla Litiumbatterier?
  6. Vilken diskussion det blev. Kul! Jag jobbar faktiskt mycket med batterier. Oftast mellan 32 och 44 12V-block på 190Ah seriekopplade till en slinga. Behövs mer batteritid parallellkopplar vi helt enkelt fler såna slingor. Men det är ju AGM så man ställer bara in laddspänningen utefter vad man har för antal seriekopplade celler och sen balanserar battericellerna ut det själv. Det viktiga i dom anläggningarna är att göra periodisk termografi och batteritest för blir det kortslutning i några celler så höjs laddspänningen på resterande och då kan det bli ganska dyrt. Litium har jag dock dålig koll på. Men om man tänker lite logiskt. Om man använder sig av färdiga batteripack med BMS, typ 2st VE som får parallellkopplas och sen hakar på ytterligare tre batteripack med BMS från annan tillverkare med samma spec på batterispänning och laddspänning så borde ju dessa batterier sköta sig själva. Det är ju i princip fem separata batterier. Fast tok kanske tänker fel här
  7. Tack för svar! Låter ju rimligt att batteriets BMS hanterar det. Angående laddningen så har jag en DC/DC-konverter på 30A innan litiumbanken så jag inte bränner generatorn/generatorerna. Har galet mycket saker till detta system, Kalmar Marin & Tekniktjänst som hjälpte till. Han är bra. Köp saker av honom
  8. Misstänker det ja, därav frågan Enklast men dyrast är ju att dundra på med VE som kan kopplas in parallellt https://www.victronenergy.se/batteries/12,8v-lithium-superpack
  9. Hej alla Jag har i dagsläget 2st 100Ah Victron energy superpack och skulle vilja utvidga batteribanken till minst det dubbla. Victron är ju svindyra så jag funderar på att köra ett annat fabrikat. Kan det bli nåt knas när man parallellkopplar olika fabrikat av litiumbatterier?
  10. Nu ska vi inte överdriva åtstramningen här, lite måste man njuta av livet 🥩
  11. Bränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ. Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.
  12. Rejält trådlyft men jag har anlitat Avrora Marin för diverse saker, senast ett helt nytt kapell. Superproffs enligt min mening. Kolla på Buckards båtar, han brukar anlita dom.
  13. Glömde det viktigaste! Utgång till fördäck genom vindrutan. Ovärderligt när man har småbarn!
×
×
  • Skapa nytt...