Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Jacoby

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jacoby

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det gick nog väl fort i min research... Såg denna men det är ju långt från självklart att den går att koppla till just C-Pod mini. Nu inser jag att den nog är till vanliga C-Pod: https://c-pod.se/collections/tillbehor/products/magnetisk-inbrottssensor-m8
  2. Går i liknande tankar och skulle gärna koppla på ett inbrottslarm med siren + push-notis, utöver GPS-larm. Såg att c-pod mini har stöd för magnetbrytare + siren. Jag har en daycruiser med kapell och man "måste" gå in via luckan i vindrutan. Tänkte larma där med en magnetbrytare och om man inte stänger av larmet inom säg 10-20 sek så tjuter sirenen och skickar SMS via LTE. Osäker på om batteritiden blir alldeles för kort men om sirenen inte tjuter så kanske det är lugnt. Någon som testat den här kombinationen med C-Pod Mini eller med annan lösning?
  3. Felsökningen fortsätter långsamt under säsongen. GPSen dog under färd, jag vred av huvudbrytaren till underhållsbatteriet, väntade några sekunder och sen drog jag på den igen. Då kunde jag fortfarande inte starta GPSen (inget hände när jag tryckte på knappen). Men lampor/lanternor fick ström och fungerade. Då märkte jag att trimplanen visade en felkod. Trimplanen har en sån här kontroll: Trimplanen fungerar bra - jag har inte noterat några problem med dem men jag använder dem inte så ofta heller. Hur som helst: när jag fick felet och GPSen inte gick att starta alls så blinkade den översta röda lampan på STBD-sidan. Alla fyra gula hörn lyste som vanligt men översta röda STBD-lampan blinkade rött. Jag försökte läsa manualen men där fanns andra felkoder och om översta röda lampan blinkade alternerande mellan PORT och STBD så behövde enheten kalibreras men här var det alltså bara översta på STBD som blinkade. Någon som vet vad det kan vara för felkod? Jag även funderat på om jag kan koppla bort trimplanen helt för att se om det är något strul med dem som slår ut strömmen för GPS:en - men hur fungerar säkringarna i en Flipper 640 DC? Det känns som att säkringarna är "mjuka knappar", är det bara lampor? Behöver jag öppna säkringsluckan och slå av dem på insidan?
  4. Tack för tipsen. Underhållsbatteriet är nytt för säsongen. Gpsen var lite strulig även förra året och då var det bara ett batteri i båten så det borde inte vara batteriet enligt mig. Volten ligger stabilt över 12V och manualen säger minst 10V. Utifrån svar i tråden förstår jag att det kan bara känsligt och 10V kanske inte alls räcker men plottern dör ofta när jag bara står still med båten utan att något annat drar någon direkt ström. Den brukar aldrig stänga av sig när jag kör men en gång när det gick mycket sjö och det slog lite i båten - då dog den tre gånger. Tyder kanske på glappkontakt men det låter konstigt då. Den i regel dör när jag står still med båten. Jag får fortsätta felsökningen.
  5. Tack för alla förslag. Nästa steg får nog bli att skaffa en separat strömsladd. Spänningen ligger runt 12,5 - 12,9 V när motorn inte är igång. Dippade ner till typ 11,9 när jag höjde/sänkte motorn. När motorn är igång var spänningen ca 14,5 V +/- 0,5V. Kontakterna såg finfina ut, ingen oxidation vad jag kunde se. Der verkar som att den oftast stänger av sig när jag står still men det händer ibland när jag kör också. När den stängt av sig så lyckas jag inte få igång den igen men då tänds skärmen och Garmins logga visas men sen blir det svart igen, innan statustexten "Laddar kartor" visas. Så den verkar få ström och skärmen funkar men något i uppstarten stoppar den från att fullfölja bootprocessen. Någon givare som inte svarar kanske? En annan detalj är att vrida av och på huvudströmbrytaren till underhållsbatteriet ofta löser problemet, dvs då startar den igen. När jag stänger av motorn är plottern igång ett tag. Sen dör den oftast efter kanske 15min. Det går inte att starta den (Garmins logga visas, inget mer). Sen startar jag motorn och den kan fortfarande inte startas. När jag kört 2min så brukar det den gå bra att starta den. Osäker på om något av ovan information hjälper er andra att förstå mer av felet. Jag funderar på om någon givare kan ge supertokiga värden som gör att den kraschar? Någon givare som ger sämre värden när båten står still?
  6. Hmm. Tack för svar. Jag har felsökt mer i helgen. Dels har jag uppgraderat mjukvaran till senaste version (6.80) men det hjälpte inte. Jag har dock hittat felmeddelanden i loggen, se bifogade bilder. Jag är osäker på om felmeddelandet avseende givaren är ett relevant fel eller inte. Det uppstod en del innan uppgraderingen av versionen men nästan alltid i kombination med power-felet. Efter uppdateringen får jag bara felet med abnormal powerdown. Garmins tips på felsökning finns här: https://support.garmin.com/en-GB/?faq=qd1GNH66NQ0NmRuWD6Xd5A Några tips om vad jag bör kolla först? Är det kontakter bakom plottern också eller går sladdarna rakt in i enheten där? Jag är inte heller säker på vilken säkring som är för plottern men det kanske jag kan luska ut när jag börjar rota i det. Alla tips är välkomna till mig som nybörjare 😊
  7. Tack för tipset. Jag har kikat lite mer och mjukvaran är inte korrupt. Den startade finfint igår när jag var ute, utan att jag startat motorn så det är inte batteriet som strular och mjukvaran är inte korrupt. Men samma sak hände igår igen, dvs skärmen blev svart efter att vi hade stannat en sväng och jag slagit om från sjökort till ekolod. När skärmen var svart försökte jag trycka en gång på on/off - inget hände. Då höll jag inne on/off och då blinkade Garmin-loggan till och det kändes som att den kanske stängdes av då? Sen väntade jag ett tag, försökte trycka snabbt på on/off, inget händer. Försöker hålla inne på on/off och då blinkar Garmin-loggan någon halv sekund men sen inget mer. Försökte så ett par gånger utan lycka. Efter några minuter höll jag återigen inne on/off och då startade den igen och jag hoppade in i ekolodet igen. Då höll den sig igång någon timme stillastående och ytterligare någon timme under hemfärd - helt utan problem och ingen skärmsläckare. Jag ska kolla på att uppgradera mjukvaran ändå men det känns som något enkelt, det skulle kunna vara någon form av skärmsläckare/strömsparsläge som jag inte förstår även om jag har god teknikvana. Jag kanske får höra av mig till Garmins support och be om råd.
  8. Hej, Jag har en integrerad Garmin GPSmap 721xs från 2016 och den har fungerat fint de första turerna under säsongen men nu i helgen strulade den. Det som hände var att jag startade upp den när vi åkte iväg, inga konstigheter. Sen la vi till i en vik och badade och då slog jag om den från sjökort till ekolod med temperaturen framme. Sen lät jag den vara på (tändningen var avstängd men båda batterierna var på ON). Inför säsongen har jag fått ett separat underhållsbatteri inkopplat i båten så jag nu har två batterier och jag antar att plottern är kopplad till underhållsbatteriet. När jag skulle kolla vattentemperaturen kanske 20min senare så var plottern svart. Jag har bara en knapp: on/off. Försökte trycka på den - inget. Försökte hålla inne, inget. Drog på tändningen, inget. Nehepp. Åkte hemåt med telefonen som GPS och väl hemma i hamn stängde jag av batterierna i några minuter och sen försökte jag starta plottern igen och då visar den en GARMIN startbild men sen händer inget mer. Om jag håller inne on/off så visas startbilden och sen står en ruta "HOLDING BOOT BLOCK" och den står kvar tills jag släpper fingret (bifogar bild). Sen när jag släpper så lyser startbilden i någon sekund, sen blir det svart. I vanliga fall visas startbilden i några sekunder och sen visas en text i nederkant, typ "Loading maps" eller nåt sånt. Jag är total novis på detta så vad som helst kan vara fel, kanske att underhållsbatteriet inte laddas men då borde inte startbilden visas alls tycker jag?
  9. Tack! Bra inspel. Jag tror också att med lite förnuft kan vi ha med vänner på båten.
  10. Hehe, kreativ lösning 30k billigare Yamarin än en ny Bella men också två år äldre. Fullutrustad med teak förvisso men den ska också fraktas från Finland vilket jag gissar kostar minst 10k inkl. allt. Så 20k billigare men två år äldre, förvisso kylskåp och teak på det. Intressant men jag tror det låter som lite väl mycket att stå i för egen del. Om du vill sälja tjänsten (inkl. frakt) för 15k, hör av dig i PM
  11. Tack. Jag förstår att 8 pers i en 6,5m båt på runt 1000 kg inte är någon succé. Men vi pratar 4 vuxna och 4 barn vilket (viktmässigt) borde rimma ganska bra med 6 vuxna. Jag förstår att 6 vuxna också är trångt/tungt men här pratar vi enstaka resor och för att ta sig till en ö som transport och att få njuta lite av sjön med vänner. Om vi gillar båtlivet räknar vi med att byta upp oss både när barnen blir större och om vi ser att vi allt oftare vill t ex övernatta eller om vi oftare vill ha med vänner på turerna. Innan vi vet om vi gillar det eller vad vi riktigt värdesätter så känns det trist att lägga ut ytterligare några hundratusen för en större båt. På samma sätt vill vi undvika att köpa något för litet, för gammalt eller för skruttigt då vi tror att vi kanske inte ger det en ärlig chans. Vi skulle gärna köpa en bra 6,5m-DC för runt 400k men att gå upp 100k och få en splitterny känns allt mer attraktivt med dagens begagnatmarknad. När vi byter upp oss tror vi snarare att Yamarin 76 DC eller kanske en Aquador 25 HT eller till och med en 28 HT är trevliga båtar men det är ju en helt annan klass (speciellt HT-båtarna).
  12. Tack för feedback. Jag kan inget om motorer men jag har läst och förstått att just denna serie av Mercury har rejält kraftigare växelhus som gynnar Bellan. Jo, Flipper 640 DC från 2014+ är jättefina båtar och jag gillar den modellen. Håller med om att den påminner om Bellan i modernare layout. Problemet är väl att de också går för nästan lika mycket som Yamarinen. Kom upp en på Blocket i helgen men som försvann (gissar att den såldes) men det var nånstans på västkusten så det var lite långt bort att kika på den. Den gick för 430k om jag minns rätt. Visserligen teak och kylskåp men ändå bara 80k billigare än en fabriksny Bella så jämförelsen med Yamarinen stämmer även för Flipper 640 DC. Visst, hade jag fått den för 380k eller så hade det varit en bra grej men begagnatmarknaden är glödhet så jag får nog räkna med 430k för en fin Flipper 640 DC från 2014 och då får jag nog räkna med lite underhåll inom 5 år, underhåll jag slipper på en Bella. Andrahandsvärdet står sig nog bättre också så det är oklart om diffen på ca 80k är tillräckligt stor. Gällande V-formade skrovet är jag nyfiken. Jag har läst recensioner och Bella 640 DC har fått mycket goda sjöegenskaper men det kanske ändå inte blir lika bra som t ex en Flipper 640 DC från 2014? Jag förstår att skrovet är lite tidlöst och kanske att Bellan är så ny att den inte hunnit få ordentliga recensioner ännu men jag tolkar dig som att det är något konkret sämre med Bellans skrov som gör att den aldrig kan mäta sig med en Flipper 640 DC, menar du så? För det är såklart en viktig del för oss. Vi vill att båten går tryggt i sjön, inte minst med tanke på att vi har två barn med. Gällande BR - jodå, det har vi funderat på. Att kunna skicka ner barn (eller vuxna) under tak en solig dag är något vi värderar. På en BR blir det bara kapellet som skyddar mot sol och vi tror att ruffen på en DC är värd mycket även om vi inte sover i den. Sen att kunna sova i den känner vi också är ett stort plus även om det nog inte nyttjas så ofta.
  13. Hej, Ny på forumet och vi ska köpa vår första båt. Vi är 4 pers i familjen, två vuxna och två barn på 3 och 6 år. Vi är helt inställda på en DC och vi tror att en på dryga 6m räcker fint för oss om den är välplanerad. Vi ser gärna att vi kan ha med oss två vuxna + två barn till, då blir vi 8 i båten och vi förstår att en DC på 6,3m är i minsta laget men vi hoppas och tror att det går bra med såna resor då och då om det är lugnt på vattnet och vi inte ska några längre sträckor. Vi ska åka i Stockholms skärgård och nu har vi landat i två val, antingen en helt ny båt modell "prisvärd" eller en begagnad lite finare från 2014-2016. Vi tittar på Bella 640 DC från FlipperMarin: https://www.flippermarin.se/produkt/bella-640-dc/ Fördelar som vi ser det är att vi får en fabriksny båt som är välplanerad med smarta lösningar. Motor på 150 hk, bra utrymmen och alla tillbehör vi behöver. Bara åka. Vi får den med "all inclusive plus" för 519k. Sen tittar vi på en Yamarin 65 DC med 150 hk från 2014 i fint skick. I regel är det full teak på dessa (alltid?) och i många fall kylskåp samt dubbla batterier. I dessa tider går dessa ganska dyrt för ca 410-470k. Om vi tar en typisk Yamarin 65 DC från 2014 med 150 hk och 350 timmar på mätaren och jämför med Bellan så får vi fram följande lista: - 7 år äldre - 350 timmar på motorn + 80k billigare + finare märke (bättre andrahandsvärde? bättre detaljer, vad i så fall?) + teak + dubbla batterier + kylskåp Bellan är 25cm längre men 13 cm smalare och väger 1000 kg (yamarinen väger 1170 kg). Det känns som att båda är snarlika och jag tror båda går bra i sjön. Jag gissar att extrabatteri ohc kylskåp går att lösa för 15k om man hittar nåt begagnat och pular lite själv. Då är skillnaden 95k för finare märke, teak och 7 år på nacken. Är Yamarinens kvalitet värd det, jag tycker det känns dyrt att skillnaden "bara" är 80-90k på 7 år? Kylskåp är ju trevligt men vi klarar oss nog på den kylbox som följer med Bellan. Teak är trevligt men inget större mervärde om det inte är betydligt trevligare att gå på en varm sommardag, det vet vi inte riktigt.
×
×
  • Skapa nytt...