Hej,
Jag har nyligen köpt en segelbåt och tänkte försöka få koll på elen som förra ägaren har installerat, innan det är dags att sätta i båten. Vill börja med att säga att jag har sökt igenom väldigt många trådar på ämnet som hittills har hjälpt mig otroligt mycket för att komma framåt. Jag tror jag har lyckats hitta en lösning, som jag nu skulle vilja dela med mig för att bolla eventuella alternativ, och hjälpa mig att belysa brister etc.
Motorn är en inombordare, Volvo Penta MD2020, som för tillfället har följande uppsättning;
- Två förbrukningsbatterier som är kopplade till en batterifrånskiljare/huvudströmbrytare där jag kan välja att dra ström från batteri 1, 2 eller båda. (En sån här).
- Den brytaren är till för både motorstart och all annan förbrukning.
- Såvitt jag kan se saknas huvudsäkring mellan brytaren och motorn. Pluskabeln går direkt från batterifrånskiljaren till motorns plusplint. Det finns en säkringsbox på själva motorn (se bifogad bild fuse.png) men jag gissar att det är till nåt annat? De pratar om 15A medan det jag har hittat här i forumet ofta pratar om uppemot 300A.
Motorn har även ett eget tändningslås på instrumentpanelen så vid start behövs huvudströmbrytare + tändningens brytare.
Jag har ritat en bild för att illustrera hur jag uppfattar nuvarande situation:
Det jag skulle vilja uppnå är att istället tillsätta ett startbatteri som får sköta motorstart och behålla det övriga systemet enbart till förbrukning. Självklart är det bästa om motorn först laddar startbatteriet fullt och sedan hjälper till med laddning av förbrukningsbatterierna.
Om jag har förstått det rätt så kan jag åstadkomma detta genom att sätta in ett nytt startbatteri samt ett spänningsavkännande skiljerelä (biltemas). Samtidigt skulle jag vilja ha kvar funktionen att välja mellan förbrukningsbatterierna (mao. att strömbrytaren är kvar).
Med hjälp av det som redan finns i forumet har jag knåpat ihop följande förslag:
- Flytta nuvarande (som går till motorblocket) minuskabel från förbrukningsbatteriet till startbatteriet, samt koppla samman förbrukningsbatteriets minuspol med startbatteriets minuspol med en ny kabel.
- Flytta pluskabeln så att den istället går från motorn till det nya startbatteriets pluspol.
- Installera skiljerelä genom att dra en kabel från startbatteriets pluspol samt ansluta kabeln som går från batterifrånskiljaren till relät. Jordningen för relät tänker jag mig hamnar på startbatteriets minuspol.
- Sist men inte minst, installera en huvudsäkring på kabeln mellan startbatteri och motor.
Då borde vi (enligt mig :P) få något i stil med nästa bild:
Så nu till mina frågor
1. Är detta en bra installation för det jag vill åstadkomma, dvs. att ha ett separat (alltid toppat) startbatteri som är oberoende av förbrukningsbatterierna?
2. Om jag förstår det hela rätt kommer jag inte behöva slå på huvudströmbrytaren för att starta motorn (även om jag i praktiken alltid kommer att göra det). Pro cons med detta? Räcker tändningslåset som brytare för startbatteriet eller borde man även installera en ny brytare?
3. Om motorns eller motorns tändning inte är på, visst bör det inte kunna dras någon ström från startbatteriet om jag kopplar så här?
4. Nuvarande kablar mellan batterierna är väldigt tjocka. Vill jag ha lika stora kablar mellan relät och batterierna?
5. Jag har lokaliserat generators D+ där det redan sitter kopplingar för lampor på tändningslåset. Vore det bättre att installera ett sådant typ av relä?
6. Om jag har rätt i att jag behöver installera en huvudsäkring, hur stor borde den vara? Jag har hittat siffror runt 300A.
Långt inlägg med mycket frågor. Jag är enormt tacksam för all hjälp jag kan få - riktig rookie på detta 😅😜