Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

DeO

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om DeO

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

1 233 profilvisningar
  1. Tack för svaren! Vad är skillnaden mellan AQ151 A, B, C och 250 A, B? Bör man ha speciell koll på ramlagren? Jag har läst att motsvarande bilmotorer (B230) inte är lämpade att trimma i originalutförande pga klena ramlager. Vi är inte intresserade av att trimma, men däremot av hög driftsäkerhet på marinmotorn. Tänker att en båtmotor belastas mer än en bilmotor.
  2. Låter lovande. Begagnat är dock alltid begagnat. Vad säger erfarenheten om det som ändå brukar hända AQ151? Har hört något om bakre avgasporten. Att byta avgaslimpor är väl också vanligt. Hur är det med kylelementet och cirkulationspumpen i värmeväxlaren?
  3. Hej, jag har hört att Penta motorserie AQ151, senare kallad 250, generellt håller måttet än idag och att tillgången på reservdelar är god. Finns andra åsikter om den första A-varianten, tillv. -85/86? De flesta verkar ha ett 290-drev med powertrim. Fungerar de dreven generellt än idag?
  4. Vår Coronet 26 Family på 8 meter med 2 x Penta AQ130 drar dryga litern/nm i 5 kn, motsv ca 6 l/h, dvs det tar 3 sek att fylla en tesked (5 ml). Verkar bli lägst förbrukning med en motor i 5 kn. I 17-20 kn dras totalt 2,3 l/nm med båda motorerna, så dina 2 l/nm med enkelmontage och något mindre båt låter väl som inom referensområdet.
  5. Även jag har mekanisk pump och ska testa vilka större eller mindre åtgärder som ger resultat. Vi är främst intresserade av att hitta sweet spot i planing och där verkar givarna fungera. Blir en bonus om vi även får till lågfartsläget. Lycka till!
  6. Där kan boven i dramat vara. 7,5 l/h i 5-7 kn ger 1,07 - 1,5 l/nm och jag misstänker att lågfartsförbrukningen kan vara lägre.
  7. Ang noggrannheten i bränsleförbrukning i lågfart, så sa tillverkaren att GPS:en i den farten inte var alltför exakt, därav viss felkälla därifrån.
  8. Hej igen, vi använde oss av jeepdunkar under tiden tanken byttes. Se dock till att dunken är jordad, sitter fast och att luftledningen mynnar utanför båten. Påfyllning av dunkar ska alltid ske på land. Kan även vara bra med en handpump (pumpkula) på bränsleledningen.
  9. Hej HeFe, vi har just installerat flödesgivare från Flowtrecs och har samma problem i lågfart. Vi fick tips om att prova att sätta givarna i ”uppförsbacke”, dvs så att så stor del av ledningen som möjligt är fylld med bränsle. Om det inte hjälper så ska vi även försöka att vrida givarna så att flödet träffar sensorhjulet. Mvh Daniel
  10. Tack för inläggen! Så här ser förra årets tändstift ut. Vad säger er erfarenhet om motorernas kondition och inställning?
  11. Hej igen, så här såg babord propeller ut jämfört med den andra oskadda när vi fick tog upp båten för säsongen Satt en fiskelina trasslad mellan propeller och fiskelinebrickan, vars krage lossnat. Inte konstigt att det blev missljud. Nu åkte vi mestadels lågfart i kanaler, men vid planingsfart, spec. acceleration, så gick babord motor stundtals ner något i varv, som kan förstås av friktionen. Drevet i sig verkar som tur oskadat.
  12. Hej, jag skulle vilja ta del av erfarenheter kring att köra mer miljövänligt och ekonomiskt genom att minska andelen bränsle i förgasarnas luft/bränsle-blandning. Vi kör Penta bensin fyrtakt AQ130 med dubbla Solex 44 pai-förgasare. Man kan köpa olika dimension på bränslemunstycken och det finns även justerabara. Vad jag förstått kan motorer ta skada om man kör med får låg bränsle-andel, speciellt vid högre effektuttag. Båtmotorer sägs generellt belastas mer än bilmotorer och borde därför kunna ta skada i större utsträckning. Minskad bränsle-andel kan även ge mindre effekt, vilket kan påverka möjligheten/tiden det tar att komma upp i planing och den mest ekonomiska marchfarten för just den skrovtypen.
  13. Hej, någon som vet om man kan få tag på nya dekaler till Penta AQ130 förgasarkåpa som ska målas om? Se bild. Mvh Daniel
  14. Hej, vi kör en Coronet 26 Family med dubbla Penta AQ130D (110 hk) och 280-drev. Har trimplan, men inget powertrim. Nuvarande 3-bladiga propellrar är 14x15 tum. Maxvarv strax över 5100 v/min. Ni som kör/kört med den här bestyckningen, har ni haft samma prop.diemension? Eller har annat fungerat bättre?
  15. Hej, jag skulle behöva hjälp med att avgöra om propellern på ett Penta 280-drev är för kort eller långt nav? Mitt bud är att jag har en propeller för kort nav som sitter på ett långt nav? Propeller-dimensionen är 14x15 tum och höjden drygt 10 cm. Se bild.
×
×
  • Skapa nytt...