Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Triobatar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    78
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Triobatar senast vann den dag 27 September 2023

Triobatar hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

49 Expert

Om Triobatar

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är som i alla affärer priset är vad marknaden är beredd att betala. Marknaden för mitt ( vårt) båtliv är obetalbart! Varje investerad minut ger tusenfalt tillbaka när vintern är kall och mörk! Satsa på nytt sällskap och ta ett par rundor i sjön till! hälsningar Mikael
  2. En möjlig fundering eftersom någon spånade om bränslebrist/förstrypning. Ett tips på något som på triobåtar kan strypa bränslet är avstängningsventilen på tanken/sugledningen. Ventilen om den är original (mässing med svart rund vrid ratt) är av nåltyp där en nål skruvas in i en mycket smal passage i ventilen för att stänga den. På båda mina Triobåtar jag ägt varav en 80a så har jag fått tvärstopp i taskiga lägen pga att smuts satt sig i ventilen. Passagen i ventilen är så klen att även mindre mängder klägg kan sätta igen den eller kanske som i ditt fall strypa bränslet. Första båten 80a var det dieselbakterier andra båten allmänt dieselklägg. Jag har på båda båtarna bytt till kulventil i miniatyr som har betydligt friare flöde. Har aldrig efter det fått motorstopp igen, om detta beror på att jag samtidigt noga rengjort tanken och efter det bara kört på ”riktig ” båtdiesel ska vara osagt. Ev skräp passerar igenom ventilen istället och fastnar i filtret/vattenavskiljaren. Töm tanken, kolla din ventil och rengör eller hellre byt den; en billig sjösäkerhetsåtgärd. Hälsningar Mikael
  3. Rostfritt ska/bör heller inte monteras rakt mot aluminium utan bör isoleras emellan så gott det går. Tex med ett mellanlager av självhäftande typ tape för att få så lite galvanisk kontakt det går. Nu kommer det inte hända jättemycket ändå men jag brukar iaf. göra så gott det går och i det här fallet inte så märkvärdigt. Så rostfri bygel, isolering typ ”klistermärke” , monelnit så är du hemma 👍 Hälsningar Mikael
  4. Det absolut tätaste och bästa som finns! Inte giftigt tex. i arbete med dricksvattenrelaterade jobb och bara att kladda och fixa tills man är nöjd. Måste finnas en anledning att även ”moderna” rörmokare fortsätter att använda detta. /m
  5. Oj oj, en ordmärkare för att stavningskontrollen ställde till det….
  6. Det har absolut en väldigt avgörande betydelse! Om vattenblandad olja finns i växelhuset och den tappas ur så exponeras lager och drev för fukt i kombination av syre och ev. salt och således rostar dessa ögona böj och kan bli förstörda. Är det ingen fukt så bildar olja en film på metallen och risken för korrosion är mindre men ändå reell. I ett växthus ska det alltid vara olja speciellt på en båtmotor! Oljan ska återfyllas direkt den är urtappad ! Hälsningar Mikael
  7. Det rekommenderas att köra rak 30 olja på denna motor. Dvs. SAE 30👍
  8. Jag tänker så här, en båt som ser ut så under durkarna och i kölsvinet ska man bara vända ryggen till direkt. Mycket lätt att se hur noggrann och rädd båtägaren har varit om sin båt genom att kika på just sådana utrymmen. Är det puts och studs även här är det en ägare som tar hand om sin båt som helhet. Är det däremot skitigt,rostigt och sprucket så är man inte heller så noga med resten. Klart är det en väldigt unik båt kan man väl överväga men i det här fallet finns säkert 25 st på blocket varav minst 10 i bättre skick och någon enstaka i toppskick. Prisbilden på dessa skiljer mycket lite! Som flera med mig sagt GLÖM den båten! Hälsningar Mikael
  9. Vevhusventilationen är mycket enklare, en reedventil/metallmembran och inte mycket det kan bli fel på. Låter mer som du fått ett övertryck i vevhuset. Kanske dags att hona om loppet och byta ringar?
  10. Hur många potatisar är det på en meter?
  11. Du har inte för mycket olja i motorn? Eftersom motorn har liggande cylinder är den känslig för hög oljenivå i kombination med lutning (segelbåt). Oljan går då genom vevhusventilationen och sedan till insuget. Det som då händer när oljan förbränns är ökat varvtal ( ibland kraftigt) och rejäl oljerök en stund. I värsta fall kan vevstaken krökas när motorn rusar. Hade en ysm8 och fick ibland detta fenomen tills jag började fylla efter volym och inte stickan. Eftersom motorn i en segelbåt lutar bakåt så blir det för stor volym olja om man fyller efter stickan. Hälsningar Mikael
  12. Kolla med Ramnav i Gbg. Full service och försäljning av Raymarine. /m
  13. Om packningen är ny och permatexad så läcker det väl inte där utan ett väldigt övertryck och då hade väl motorn inte gått så lysande heller…. Ta loss den lilla slangen till ventilationen och kolla att det inte är plugg i den, är den öppen så är ventilationen OK. Kolla sedan att droppet inte kommer från någon av anslutningarna för inkommande bränsle på motsatt sida motorn. Både jag och en vän har haft problem med att få tätt här. Dieseln som droppar här blandar sig med olja och skit när det rinner ner över sumpen och droppar sedan ner under motorn och ser misstänkt lik olja ut. Om det läcker här! Byt alla kopparbrickorna till bränsleanslutningarna mot typen hydraulikbrickor (som jag inte kommer ihåg namnet på). Dessa har en gummitätning som gör dem täta utan att dra för hårt så att aluminiumgängorna ryker. Visst du kan prova att efterdra mycket försiktigt men risken är stor att det blir gängpaj och då blir det byte matarpump eller finfilter. Annars är det väl bara att spana vidare var det kan tänkas komma ifrån. Är motorn ren och snygg underlättar det felsökning efter läckor betydligt, lägg eller linda lite hushållspapper på ställen du misstänker, då blir det lätt att se om det fuktat eller inte. Hälsningar Mikael
  14. Blir lite märkligt om man inte kan meka i en båt som står på land…. Hälsningar Mikael
×
×
  • Skapa nytt...