Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025

leifans

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om leifans

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Använder en hel del plywood som jag plastar in så det är jag inte främmande för, tack för impulsen. Träbiten i mitt fall är som ett trekantig "vedträ" som har ca 8 cm per sida och 20 cm lång. Kan limma ihop en träbit av plywood men då det är ojämt där den ska vara mot så måste jag plasta/spackla ändå. Blir enklare, och förhoppningsvis lika starkt, om jag fyller utrymmet med glasfiberspackel.
  2. Tack för era svar. Har förkastat idén med att fylla utrymmet med polyester. Blir lite knöligt med rostfritt så nu har det inhandlats långtrådigt glasfiberspackel.
  3. Har plockat ner stävöglan då virket i förstärkningen var murken, sågat upp plasten på insidan. Nu är det ett tomrum som ska fyllas upp innan jag plastar fast "locket" igen. Vill helst inte fylla utrymmet med trä igen utan funderar på något annat material. Locket är 20*8 cm och knappt 1 cm tjockt och jag kommer plasta fast det med några lager till. Stävöglan används för att få upp båten på släpet. Har inte en aning hur mycket båten väger men den är 5,20*2,20 och har en rak Mercruiser 6:a så det blir några kilo som ska upp. * Fungerar det att hälla ner polyester uppifrån så det blir ett slutet utrymme? Härdar det/värmeutveckling? *Annan lösning?
  4. Har inte vunnit mer än 30 kr på trisslott så jag kanske har turen kvar vid en eventuell lagning 🙂
  5. Spacklet är på blocket under förgasaren/avgaslimpan så jag gissar på spricka i blocket. Kan fortsätta hoppas att rostvattnet kommer från en dålig packning på avgaslimpan och runnit in bakom spacklet men inte ens jag tror på det.
  6. Tackar för svaret, även om det var ett svar jag inte ville höra. Får börja leta efter en gammal jänkare.
  7. Nu har jag skottat fram båten och fått en bild på motorn. Holsson du har rätt, det är en rak 6:a Model MCM 165 CID 250 årsmodell 70-78. Hittade en övermålad dekal där det framgår. Du får gärna informera mig det du vet om din motor. Andra som vet något om den får självklart svara också. All information mottages tacksamt då jag vet väldigt lite om den. Tyvärr verkar det som om blocket är spräckt, det är spacklat under förgasaren och det är lite rostvatten. Går det att göra någon avancerad lagning eller är det byte som gäller?
  8. Tack för alla svar hittills. När snöstormen är över ska jag ta fram motornummer samt ta några bilder.
  9. Bilden hittade jag på nätet, det är inte min motor men modellen är den samma (ursäkta om jag vilselett er). Ska titta på min motor i veckan och se om den är likadan, tar några kort på den annars. Letat på nätet efter manual men inte hittat någon vettig.
  10. Har köpt en båt lite på vinst och förlust som jag tänkte få igång, grisen i säcken så att säga. Det visade sig att säljaren inte tömt motorn på vatten och nu är den frusen. Första gången jag har en inombordare och är lite novis på den. När motorn tinat, hur tömmer jag den på vattnet? Vad behöver jag demontera för att leta skador, byta i förebyggande syfte etc? Är det någon som har länk till manual och service för en Mercruiser, vet inte årsmodell men det är en äldre modell, står 165 på den. Annan bra information som är viktig mottages tacksamt. Tackar på förhand
×
×
  • Skapa nytt...