-
Innehålls Antal
460 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
12
NW355 senast vann den dag 8 Januari
NW355 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
255 ExpertOm NW355
-
Placering
Kommendör 1. graden
Mina båtar
-
Båtens namn
Penny
-
Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Den silvriga delen är permanent fast via bultförband. Snurrar axeln lätt så är det delarna på bilden som erfordras(ej 9 o 10) , multirem (6PK1200) och ett oljebyte. Spelet mellan 17 och 14 ska vara 0,5 mm +/- 0,1, erhålles via shimsen(16).
-
Runt 4000 för magnetkoppling. Remhjul ifrån VP vet jag inte pris på, men remmen kostar 200-300 . Kolla så att du kan rotera den. Oljan i bakre gavelns synkroniserings växel behöver nog bytas, 100ml åtgår. Är SB motorns kompressor lika plundrad?
-
Läcka i axelgenomföring under impellerhuset kanske, då vatten kommer ur insugningsgälarna.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Eftersom förgasarna är uppgraderade så är det lämpligt att förbättra tändningen. Bytte till Weber förgasare samt 123-fördelaren och Bosch blåa tändspole på en AQ145A vilket fick ordning på många svår situationer som kallstart-tomgång. Finns även diverse ombyggnadssatser till fördelare som tar bort glapp som uppkommer i gamla fördelare.
-
Är fördelaren utbytt mot en 123ignition? Den fördelaren tar bort många problem kring orolig gång.
-
Monterade ihop min gamla rostfria beredare med nya rördelar , säv och blandningsventil för 2 veckor sedan. Förmonterade hemma med lin o unipak, samt provtryckte/täthetskontrollerade både kv-anslutningen och vv-anslutningen hemma och fick två montageskarvar på plats i båten. Hamnen har stängt vattnet men jag litar på min erfarenhet att de två skarvarna är täta. Att lägga på lin kräver lite övning, jag har prövat branschen under ca tio år. Linet breds ut på rippade gängor och lindas medurs i lagom tjocklek. Vrides/arbetas ner i gängan torrt sen med unipak. Kostnad för delarna säv, blandningsventil, backventil, slangnipplar, slangar, slangklämmor >2000 kr. Kommer att koppla in en 8 liters ackumulator/hydropress funnen på en dansk båtloppis för en billig peng.
-
Precis så gjorde jag i min båt förra året.
- 16 svar
-
- 2
-
-
Fick ihop min gamla beredare med ny utrustning idag.
-
Slagskruvmejsel Flera packningar på avtappningspluggen Penta Drev?
-
Var på mässan i Fredags. Första gången i Stockholm efter ett tiotal år i Göteborg. Blev besviken på att det inte fanns någon kapell/dyn makare. Skulle förhöra mig om båtlarm men fann ej något kring detta. Inga återförsäljare med t ex VolvoPenta originaldelar. Dåligt med deals i allmänhet hos Hjertmans, Erlandssons och Benns (fann ingen representant för Seasea). Fick bra info av International om vald ersättare för VC17 och även bra info ifrån Sleipner om en reklamation. Blir nog husbil istället om ett par år, där var man på tårna....
-
Hur ser prisbilden ut? Till mina KAD44 kommer jag att köpa rostfria krökar när det blir tid. Kostar lite mer. Räknar med 10-15 års livslängd i Öresund/Östersjön/Kattegat. Pirat (svarta) till 41:or bör väl inte kosta mer än 2-3000 kr. Finns det då Kina eller Putin grejor på för halva priset så hade jag provat det men varit orolig för kvaliteten m a p termiska sprickor, vilket säkert kan uppstå i alla varianter, billiga eller dyra.
-
Extra uttag på denna beredare (det 5:e) är för säkerhetsventilen(röd hatt på lättverket). Nederst har du kallvattentillförsel med avtappningsventil och troligen en backventil. Nästa anslutning (IN eller UT) för värmeslinga ifrån motorns glykol (pressad slang). Sen kommer en separat anslutning för säkerhetsventilen. Sen har du anslutning(IN eller UT) för värmeslinga ifrån motorns glykol(pressad slang). Överst har du varmvattenuttaget. Idag sätter man en blandningsventil på utgående varmvatten för att begränsa varmvattentempen(och i vissa fall skydda mot skållningsrisk). I vissa fall byggs säkerhetsventil ihop med blandningsventil. Jag föredrar att sätta säkerhetsventilen på rätt sida om backventilen på inkommande kallvatten. Blandningsventil bygger du själv om du tycker det behövs, välj med fördel ESBE om möjligt. Behåll den typen av riktig säkerhetsventil, ta med fördel en som är tillverkad för att låsa i öppet läge så spar du in en avtappningsventil. Ska öppna innan eller vid maxtrycket på VVB:n . Tänk på att vissa tillverkare av säkerhetsventiler ej rekommenderar liggande säv. Jag håller på att bygga om min gamla rostfri varmvattenberedare, med nya armaturer bl. a säv, backventil, blandningsventil och ackumulator/hydropress.
-
Den korta väggen är den som brukar lossna/brytas av, så någon har kanske lödat om den och inte fått den tät mot manteln på växlarens vändkammare. Inget som påverkar kyleffekten nämnvärt på växlaren. Växlaren är en 4-stråks därför tre kammare på den öppningsbara sidan och två kammare på den slutna sidan. Sjövatten i tuberna och glykol i manteln. På bilden ser den väldigt ren ut.
-
Har funnits en i Henån som levererade till Nord West bl a. Tror dom strök med när Nord West avvecklades. Tank sealer går att hälla i men kan bli svårt att få rinna till rätt plats om det är mycket skvalpplåtar i vägen och kräver lite rengöring med syra och därefter avsköljning med vatten. Funkar bra på gamla MC-tankar är min erfarenhet.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Ser att du har den gamla typen av oljekylare(fyrkantigt gavellock). Fick för mig att alla KA(M)D hade den nya varianten. Man lär sig.