Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025

NW355

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    448
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    12

NW355 senast vann den dag 8 Januari

NW355 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

252 Expert

Om NW355

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Mina båtar

  • Båtens namn
    Penny
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Den korta väggen är den som brukar lossna/brytas av, så någon har kanske lödat om den och inte fått den tät mot manteln på växlarens vändkammare. Inget som påverkar kyleffekten nämnvärt på växlaren. Växlaren är en 4-stråks därför tre kammare på den öppningsbara sidan och två kammare på den slutna sidan. Sjövatten i tuberna och glykol i manteln. På bilden ser den väldigt ren ut.
  2. Har funnits en i Henån som levererade till Nord West bl a. Tror dom strök med när Nord West avvecklades. Tank sealer går att hälla i men kan bli svårt att få rinna till rätt plats om det är mycket skvalpplåtar i vägen och kräver lite rengöring med syra och därefter avsköljning med vatten. Funkar bra på gamla MC-tankar är min erfarenhet.
  3. Ser att du har den gamla typen av oljekylare(fyrkantigt gavellock). Fick för mig att alla KA(M)D hade den nya varianten. Man lär sig.
  4. 0,4 in hg(manometerbild) är ett undertryck på ett fåtal millibar dvs absolut tryck på 990 mbar(a) . Fullt vacuum = 0 mbar(a) , Atmosfärstryck = c:a 1000 mbar(a)= 0 mbar(e) Jag brukar provtrycka vart annat år då oljan bytes(oljan avtappad) utan byte av tätningar i drev 500 mbar(e). Undertryck -300 mbar(e). Rekommenderat tryck vid byte av tätningar så provtrycks först till 300 mbar(e) sen till 1000 mbar(e). Lika så undertryck först till -150 mbar(e) sen -500mbar(e).
  5. Brukar köra med Lefant:s BoatCleaner i hög koncentration först. Mkt bra allmänt tvättmedel där man kan välja att låta medlet sita kvar till man är nöjd om det inte är för mycket sol eller för varmt. Brukar alltid lösa intorkat fågelspill med en trasa doppad i Lefant:en. Biter inte Lefant:en blir det oxalsyra i hög koncentration. Om inte det hjälper så blir det lite mekaniskt med Abralon rondeller, börja med 500 sen 1000-2000-4000. 4000 blir som nypolerat. Dock ska man se upp med hur mycket topcoat man avverkar. Hade en gulpigmenterad Nimbus 29C som fått svavelsläpp i gelcoaten. Då kom jag i kontakt med abralon/mirka. Den blev som ny.
  6. PMI med eller utan RT? Mycket nickel är det NiBrAl? Blir bra med SS2238.
  7. Har en kollega i Malmö som tog bort drevförlängningen på en Nautic900 (liknande din båt med kassetmonterad motor men 280 drev). Hans båt går utmärkt utan drevförlängningen. Drevförlängning användes när monteringen av motorn blev för låg i förhållande till havsnivån. Mer om det finns att läsa i Volvo Pentas Installationsguide för Aquamatic. Bild som förklarar drevets läge i förhållande till båtbotten samt vattenlinjen i förhållande till drivlinans centrum. Hög vattenlinje klart negativt för turbon.
  8. Mina kåpor är precis som påpekats, tillagda som fördelare förbi dreven. Tar inte så mycket av flödet då det är den korta modellen . Normalt används kåporna för att förhindra att luft sugs in om monteringen inte når rekommenderat nivå under vattenytan.
  9. Hur ser oljan ut på den rostiga maskinen? Är oljekylaren hel med tanke på hur intercoolerhusen såg ut?
  10. Monterade en SX80(utanpåliggande) på vår NordWest förra året. Tog kontakt med Sleipner på båtmässan som föreslog 80 modellen för att övervinna vindens påverkan på en trög flybridgebåt med dubbla drev. Fick mer tips av återförsäljaren Tibblin Marin Gbg. Bl a rejäla kablar och övrig elarmatur så att spänningsfallet inte blir negativt för häckproppellern (hjälpaggregat). Finns i min tråd om båten här på MG. Används vid svåra vindförhållande i trängre hamnar.
  11. Brukar i mitt yrke använda en o-rings krok för att trycka i mellan kopparbrickan och recessen. Går att häva med lite finnes så den kommer rakt in ifrån sidan.
  12. Har den tryckts med 1,5 bar(e)=150kPa(e) ? Alutanken behöll sin form. Normala lådtankar i rostfritt trycks med c:a 0,2 bar(e)=20kPa(e). Täthetskontroll rekommenderas vid lägre övertryck. Läcksöks med såpvatten eller vattenbad. Är båtens tank ifrån Galia?
  13. Så denna helgen blev det justering och skapande av en film som ämnas läggas upp på youtube i veckan som kommer. Börja med okulär kontroll av ventilfjädrar, tryckarok, vipparmsbrygga, vipparmar och stötstänger, rotera på vevaxeln medurs. Till börja med så sätter jag 1:ans cylinder i TDC, då vipprar vipparmarna till 6:ans ventiler. Märk remhjul så att 1:an och 6:ans TDC blir lätt att finna igen. Mätning av spel för ventiler 1,2,4,5,8,9 utföres och noteras. Bladmått mellan tryckarok och vipparm. Vrid vevaxeln(1 varv) till 6:ans cylinder i TDC, då vipprar vipparmarna till 1:ans ventiler. Märkning på samma position som innan. Mätning av spel för ventiler 3,6,7,10,11,12 utföres och noteras. Därefter kontrolleras samtliga tryckarok genom att låsmutter släpps. Sätt en spårskruvmejsel i ställskruven medan man håller ner tryckaroket med fingrarna. Skruva ställskruven uppåt och känn sedan när skruven skruvas neråt var oket börjar röra sig. Hitta dödpunkten för oket rörelse. Spänn kontramuttern. Detta är en missuppfattning bland många inkl VP auktoriserade verkstäder att man här kan ställa ventilspelen. Det går att justera balanseringen av oket så att 0,40 mm blir valt ventilspel, men då kan en ventil stå rätt medan en annan blir fel vid denna felaktiga justering. Ett feljusterat tryckarok kan om spelet 0,40 stiger mot 1,00 bli så allvarligt att tryckaroket hoppar ur den resess som ska hålla oket kvar mot ventilskaftet. Trolig felorsak på min SB motor 2022. Att sedan tryckaroket tvingas snett på styrpinnen gör inte saken bättre. När alla tryckaroken är i balans så kan ventilspelet justeras på de ventiler som är opåverkade vid 6:ans cylinders TDC, ventiler 3,6,7,10,11,12. En rotation på vevaxeln ett varv till 1:ans cylinders TDC varpå ventiler 1,2,4,5,8,9 kan justeras. Känn sen över alla 12 kontramuttrar på tryckaroken och därefter alla 12 kontramuttrarna på vipparmarnas justering så att allt sitter. Rotera sedan motorn ett par varv och mätt enligt tidigare med 1:ans TDC och sen med 6:ans TDC. Det går också bra att mäta 1:an när 6:an vipprar sedan 5:an när 2:an vipprar, 3:an när 4:an vipprar, 6:an när 1:an vipprar, 2:an när 5:an vipprar, 4:an när 3:an vipprar. Därefter känner jag på vipparmsbryggans bultar ifrån mitten och ut , 24 Nm för KAD44-300. Med samma moment 24Nm känner jag på spridarnas överfall. Sen är det dags för återmontage av ventilkåpan där det är noga med renhet på ytan där packningsmassan ska appliceras.
  14. Får du på ett metallrör där du vill ha en slang mellan befintligt intag och kulventil (motorer urlyfta)? Den varianten hade jag valt. Om du flyttar intaget så kontrollera så det inte störs av vattenströmmar under båten. Om det finns en regel ifrån F-bolag om ventilens placering vs slang, så undrar jag hur min båttillverkare klarat den regeln, då det inte sitter någon ventil mellan drev(DPE) och sjövattenpump, bara VP:s plastslang och servooljekylare. Äldre drev 290DP-A hade en nödventil men den monteras bort på VP:s rekommendation (mässingsvinkelventilen ersattes av plastvinkel). Jag får nog bygga om sjövattenintagen.
×
×
  • Skapa nytt...