Kalle231
Medlemmar-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
9 NeutralOm Kalle231
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Yes, det stämmer. Spiller jag bensin i utrymmet där tanken ligger så kommer det att rinna ner mellan inner och ytterskrovet. Dock kommer den inte att sugas upp av flytskummet då den är högre upp ut med sidorna. Mellan inner och ytterskrovet är det luftrum i botten.
-
På den här båten kan man se dyvikan inifrån också när man öppnar bakbänken. Med andra ord så kan jag se rakt ut ifall jag tar bort dyvikan. Men detta gör också att jag kan se att där inte finns någon vattenansamling i skrovet. Jag kollar detta varje gång jag sätter i och tar ut tanken. Men även om där fanns vatten så förklarar det inte hur jag kan få osmosis i fören så högt upp. Osmosis uppstår väl när vatten sug upp igenom gelcoaten och sedan inte kommer ut igen.
-
Den här båten har lite flytskum i mellan skrovet och linern(eller vad nu insidan av båten heter). Jag kan se dyvikan inifrån och där finns inget vatten mellan skrovet och linern. Inga hål har tagit i båten av annan än Ryds. Båten står alltid under båtöverdrag som andas och som skyddar mot regn och sol, när den står på land. Jag har inte fuktmätt den.
-
Hej igen! Funderat lite till och tittat på blåsorna igen. Att listen samlar vatten och att skrovet kan eventuellt suga vatten kanske inte förklarar blåsorna trots allt. Om skrovet skulle suga upp vatten borde jag kanske se frostspänningar i närheten av platsen där vatten eventuellt sugs upp. Det ser jag inte. Så det närmaste man kommer en förklaring här är att man slarvat vid uppläggningen av plasten och att den hade inte härdat färdigt. Som jag nämnt tidigare så syns inte den här typen av fel förrän efter flera år. Jag kan inte se hur osmosis kan uppstå på en båt som står 95% av året på land. Och det dessutom uppstår ca 30-50 cm över vattenlinjen. Båten har körts 75h på 7 säsonger. Läggs bara i när den används dvs ca 5 dagar /år.
-
Så nu har det snart gått ett år sedan mitt inlägg om detta. Jag kan meddela att blåsorna har nu spridit sig till andra sidan av båten också. Jag tror mig nu veta hur problemet uppstår. Om man har båten på land samlas det vatten i gummilisten i fören på båten. Detta på grund av listens och båtens konstruktion. Med andra ord så står kanterna där insidan möter skrovet i vatten i princip alltid. Kanterna är inte lika bra skyddade som resten av båten och vatten sugs upp i skrovet. Gummilisten saknar dränering. Detta får man försöka själv.
-
Nu har jag upptäckt blåsor på flera ställen. Skrovgarantin på fyra år är egentligen overksam mot den här typen av tillverkningsfel, som detta verkar vara. Allt tyder på att den var ej helt uthärdad. Den här typen av fel syns, enligt vad jag kan läsa mig till, inte förrän efter flera år. Typ 4-5 år. Att laga den här typen av fel är svårt. Även om man lägger om gelcoaten så finns där en klar risk att problemet återkommer. Min båt var, enligt varvet som tittade på den i ovanligt fint skick, för en fem år gammal båt. Det är klart, den har alltid varit skyddad mot sol och regn. Den ser ut som om den levererades igår, bortsett från blåsorna och sprickorna. Detta är inte ett handhavande fel utan ett tillverkningsfel.
-
Som jag förstod det var det fabrikationsfel, men eftersom det är utanför garantitiden så…
-
Så nu har jag fått svar. Ryds menar på att de tar bara ansvar för fabrikationsfel i fyra år. Då båten är mer än fyra år gammal, tar dem inget ansvar för detta. Med andra ord, jag hade inte köpt en Ryds idag. Vågar man inte ha längre än fyra års garanti så finns där en anledning. Inte ens goodwill är de villiga att ta, så det är bara att välja en annan tillverkare. En man kan lita på, en som inte lämnar kunden i sticket när deras kvalitet brister.
-
Hej! Båten är inlämnad på en marina. De skulle kolla på den, prata med Ryds, sen får vi se. Just nu inväntar jag svar från dem.
-
Lite uppdatering. Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig. Jag är lite hoppfull.
- 112 svar
-
- 4
-
Jag har nu kontaktat VD, och tidigare nämnda personer. Ingen support än. De skulle återkomma med "tips". Har inte hört något än. Det verkar tyvärr som att de anser att jag får skylla mig själv för att köpt deras produkt. Båten är äldre än 4 år och de verkar anse att produkten är "gammal" och utanför deras ansvar. Jag tycker att detta är ett så allvarligt tillverkningsfel att detta borde tas på Goodwill. Vem vill riskera att köpa en båt för hundratusentals kronor och sedan riskera att förlora stora delar av pengarna efter fyra år trots att man sköter den efter alla regler, alternativt lägga stora summor och mycket tid på reparation. Ingen försäkring täcker tillverkningsfel. Juridiskt har man lite att hämta. Bra att tänka på för er som funderar på en ny Ryds.
-
Jag har en vakuuminjecerad Ryds 488 från 2015, som har fått osmos eller liknande blåsor 30-50cm över vattenlinjen. Spelar egentligen ingen roll att det är över vattenlinjen då jag har båten på land hela året och läggs bara i för dagsturer. Båten är också bottenmålat. Helt klart fabrikationsfel. Ryds har vänt mig ryggen och säger att de har bara skrovgaranti i 4 år. Så jag antar att det är så länge de tänker att deras båtar håller.
-
Tack för tipset! Jag skall göra ett försök.
- 112 svar
-
- 1
-
Tack! Jag skall fundera lite hur mycket jag orkar lägga på detta. Man blir besviken bara. Man köper en ny båt för att slippa problem, jag trodde att vakuuminjeceringen skulle vara bra att ha för att undvika osmos, inte heller det slog in. Jag glädjer mig åt att motorn är en pärla, Honda 50, sedan är jag glad åt, om man nu kan vara det i detta läge, att jag köpte en mindre båt. Jag vågar inte ens tänka tanken att råka ut för detta med en 628 eller 735 och tappa inte tiotusentals kronor utan hundratusentals kronor i värde.
-
Jag har kontakta dem igen. Känns som att dem vänder mig ryggen. De verkar inte stå för sin produkt.