Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

nicHal732

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nicHal732

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Precis. Förutsättningen för att den skall ha kunnat flytta sig är ju att den inte suttit på plats. Och har det inte det är det ju möjligt att det även sugit vatten någon felaktig väg genom huset. Men kommer att byta både ventil och impellern/packning och se om det hjälper.
  2. Nej jag har aldrig varit med om det heller. Men jag har samtidigt svårt att förstå hur det kan vara utsmetade gummirester på utsidan av den rostfria hylsan som håller impellern på plats i huset. Tanken var att även byta ut poppet-ventilen nu när jag väl släpat upp båten på land och skruvar ner växelhuset. Liten kostnad. Om det är så att ventilen felar, påverkar det även temperaturen på låga varv? 14,2v har jag i systemet vid 3500rpm.
  3. För att temperaturmätaren säger det. Avvikelsen kom från en tur till en annan. Men det finns ju såklart en reell möjlighet att tempgivaren lurar mig och att det endast är den som är problemet. Men stämmer tempgivaren så stiger tempen relativt snabbt till närmare 80 grader vid 3500rpm.
  4. Nej kilen satt där så impellern har nog snurrat som den skall. Och jag tycker den ser fin ut invändigt. Spänsten i impellern är också bra.
  5. Hej på er. Jag har problem med min DF100 som går varm. Termostaten är bytt och det var inte problemet. När jag plockade ner växelhuset och öppnade upp impellerhuset så ser impellern ut att vara i fint skick. So far so good. Men när jag plockar ut slithylsan ur impellerhuset så är det fullt med smetade gummirester på hylsan. Se bild. Impellern ser inte ut att ha någon förslitningskada så resterna kommer sannolikt från packningen i impellerhuset. Kan det vara så att den dåliga kylning berott på att hylsan har kunnat rotera i impellerhuset och på så sätt minskat flödesöppningen? Jag i min iver tänkte aldrig på hur hylsan satt i impellerhuset när jag slet ut den. Tittar man på bilden som visar insidan på impellerhuset ser man ju att en del av packning är utsmetad. Dock finns ju en klack på hylsen som skall säkerställa att den sitter i läge så får inte riktigt ihop det. Eller brukar hylsan se ut så? Länge sedan jag grejade själv med impellers.
  6. Har du någon erfarenhet av primer och färg från biltema? Som med det mesta från biltema kan du ju vara både fågel och fisk. Tack!
  7. Hej. Letade lite i arkivet men hittade bara gamla trådar på ämnet. Jag har en alu propeller inne för lagning och den kommer att komma tillbaka svetsad och slipad. Dvs kommer mindre delar av bladen att behöva målas. Någon som har tips på någon färg/primer/lack som fungerar bra för ändamålet? Propellern är en original till en Suzuki DF100ATL från 2018. Alternativt någon i Göteborgstrakten som målar den till en överkomlig peng? Tack på förhand!
  8. Tack för svar! Hur blåser/suger jag enklast rent bränsleledningarna mellan tank och motor? Startade motorn och i samma sekund såg jag tanklocket och stängde då av, men behöver ändå kanske blåsa rent mellan tank och motor? Offrar gärna en femhundring för att slippa problem framöver så orkar inte krångla med separering.
  9. Hej. Gjorde en riktigt klantig grej och glömde skruva tillbaka tanklocket när jag slog i reservdunken efter senaste färden. Detta var cirka 10 dagar sedan och har regnat en hel del sedan dess. Tanken är fast och det är cirka 30-40 liter i den nu, 90 vid full. Det är ju omöjligt att sia om hur mycket vatten som hittat ner men antar att det är mer än obetydligt. Är en DC och tanköppningen är riktad mot himlen, tyvärr. Sitter ett vattenavskiljningsfilter innan motorn men oklart hur mycket det tar/har tagit sedan innan då det är slutet. Hur hade ni gjort? Tack på förhand!
  10. Gokväll. Jag hoppas att någon klok kanske kan bringa lite klarhet i ett problem jag har. Jag har en AMT från 2018 med fast tank och en Suzuki DF100ATL med ett multiinstrument installerat. Jag har problem med att få tankmätaren att fungera, då den vid kalibrering med ABYC(US) visar full tank, trots att den inte är full. Och med EUROPE kalibrering så ger sensorn/givaren omvänd status i tanken, dvs vid full tank visar den Empty. Återförsäljaren påstår att den skall kunna kalibreras utan att tömma tanken och ange nivåerna eftersom, jag börjar bli tveksam. Någon som har erfarenhet av detta med Suzukis multiinstrument?
  11. Var nog en och annan som sålde i våras trots att de inte planerat för det av den enkla anledningen att det var bra affär.
  12. Lite i dina banor jag tänker Mange. Men känslan är väl att det var ett och annat spontanköp i våras och då är väl uthålligheten för att sälja förmodligen också sämre än om man ägt båten över tid. Gissningsvis borde det finnas fler säljare än köpare i vår så ligger nog lågt till dess.
  13. Hej på er! Vi är lite i färd med att införskaffa båt inför sommaren, och det blir en pulpet eller bowrider i 5-6 meters klassen. Jag är mycket dåligt uppdaterad på marknaden men kan ju konstatera att det kommer ut ganska lite båtar till försäljning trots att man trodde att en hel del av vårens sålda båtar skulle komma ut igen på marknaden. Borde vi avvakta våren och hoppas att fler båtar blir till salu? Någon som kan rekommendera en båt(5-6m) för utflykt inomskärs och vattenlek i 200k klassen? /Nick
×
×
  • Skapa nytt...