Hej
Jag har en segelbåt med en inombordare Yanmar 1GM10. Jag kan (än så länge) inte så mkt om motorer och har därför två frågor:
1. När jag kör motorn så har jag alltid nyckelströmbrytaren i ON-läget. På ett ställe i instruktionsboken står det att den måste släppas tillbaka till OFF-läget efter start så att inte startmotorn blir överhettad men på en annan sida tolkar jag det som att den ska vara i ON-läget. Någon som kan förklara vad som gäller.
2. Då motorn är igång så läcks vatten in i motorutrymmet. På ca 2-3 h kommer det ca 4 liter. Vattnet smakar saltvatten och är lite oljigt. Eftersom det finns ett tråg under motorn som är torrt så är min gissning att det är sjövattenkopplingen etc vid sidan om motorn som läcker men när jag torkar rent och inspekterar på tomgångskörning upptäcker jag inget vattenläckage. Verkar som att vatten bara kommer när jag går för motor vid gång vilket förbryllar mig. Tips?
mvh Johan