Gå till innehåll
lördag 26 april 2025

Figge7

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Figge7 senast vann den dag 26 Maj 2024

Figge7 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Figge7

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du har inte otur. Du har helt rätt kan jag konstatera 😀. Jag räknat fel. Dessutom, blev tipsad om slipräknare på mercuryracing.com och den gav 8%. Tack för hjälpen med att komma på banan igen. Jag lär mig.
  2. Hm, du har en poäng, Hade missat utväxlingen på 1.86... man lär sig, Men nu får jag 20% 5700rpm / 1,86 = 3065 rpm Teoretisk 55knop med 19" ((3065*19)/1056) (1056 förstår jag är en konstant omvandling från tum/min till knop Faktisk 44knop (1-44/55)*100 = 20,2%) (och ca 27% med min 22" propp) Vilket känns ok. Men hur räknar du? Jag litar nog mer på dig än mig känner jag 🙂
  3. Hejsan, jag tror jag har mer slip från propellern än vad som kan vara ok. Båten en Örnvik 690 Cobra. Relativt flat i botten, ingen påväxt. Etec 200HO G1. Totalvikt ekipage kring 1100kg. Testat mina 2 olika propellrar, Ballistic 14,5x19" samt Raker2 14,5x22" Ballistic WOT 5700rpm och 44knop (Kanske kunnat trimma ut lite mer och ökat rpm med kanske 100-200) Raker2 WOT 5400rpm och 44knop där med. Om jag har rätt ger det en slip på 57 resp 61%. Över 50% är vad jag förstår mycket högt även i den farten. Finns det några tips åt vilket håll jag bör gå om jag vill få ned slip (och kanske öka farten något)? Jag är lite inne på att sänka motorn ett hål (ca 1,5-2cm). Idag sitter antikavitationsplattan 3cm ovan botten. Kan det vara rätt spår? Andra funderingar?
  4. Hejsan, tänker att tråden behöver en closure. Äntligen efter en allt för lång tid har nog facit kommit, eller iaf fakturan. Trasigt vattenrör (var exakt vet ej) Impeller tydligen dålig (efter stora servicen...) Men den stora boven verkar trots allt varit poppet valve där justering av trycket när den öppnas var fel. Förhoppningvis en tråd med inte enbart frågor 😀
  5. Hejsan, försök att ringa ex SeaSea. Tycker mig se att dom bla har märket Ultraflex styrkabel som kan passa. Dom lär behöva nått nummer som står på typ "Morse D290" på själva kabeln för att hitta rätt.
  6. VIper har jag hört gott om utan att ha testat själv. Jag han testa dom två propparna jag hade iaf. Dels en RakerII (förgångaren till HO tror jag) 22" fick WOT 5100 varv och 40 knop (kunde nog trimmat ut lite mer). Med Michigan Ballistic 19" WOT 5700 och 44 knop. Så kanske man borde testa en Viper på 20 alt 21"? Är kanske inte ute efter toppfart utan bra bottendrag och hyfsad ekonomi i marchfart (om det går att kombinera) och lite mer noslyft skulle inte vara fel. Så Viper då kanske 🙂
  7. Verkligen, även om jag bara hunnit med två turer iår med just den motorn. Monteringen av den är en helt egen historia 🙂 Jag har en Örnvik 690 Cobra (ca1989-90). Gillar den båten mycket för sin enkelhet och stora utrymmen att röra sig på. Även nyttjat den främre ytan till att lägga ett lite soldäck. Inte riktigt hunnit testa klart vilken propeller som blir bäst än men det får bli nästa säsong misstänker jag. Måste bara få ordning på tempen... Bilden från förra helgen 🙂
  8. Jag har hittat att man säljer Utblåsningsventil/PV till 200 G1 3,3l som jag har. Så jag går på det spåret som du pekar mot. Så får vi se vart det bär. Tack
  9. Poppet Valven verkar absolut kunna vara boven i dramat. Försökt googla och förstå men inte helt lätt kan jag säga eftersom den verkar ha lite olika funktion beroende på motor. Jag gissar mig fram (teorin får jag ta med mekanikern så får jag se vart det leder). Hursom Evinrude V6 som jag har verkar vilja ha termostaten stängd vid låga tomgångsvarv. Kanske motverkar en "trög" Poppet Valve själva termostaten att öppna vid lite högre varv pga av trycket när inte vatten leds förbi och motorn går varm (pga att T-staten inte kan öppna). Vid ännu lite högre varv så öppnar PV, termostaten kan öppna pga lägre tryck och allt blir bra. Verkar även vara så vissa PV öppnas mekansikt vid höga varvtal. NB jag spekulerar som den lekman jag är men jag har fått värdefull info här i forumet som jag kan jobba vidare med. Tack!
  10. Tack, pratade med firman idag strax efter (dom ringde upp mig för att kolla hur det gått!). Dom sa ungefär samma som du. Nu får jag väl hoppas att vår dialog fortsätter på ett bra sätt så ska det säker lösa sig. Mvh Fredrik
  11. Hejsan, min Evinrude Etec G1 200HO (2013) överhettar vid lägre farter. Tycker mig se/förstå att det är kring 1000-2000 varv. Vilket är ca 6-12 knop med min båt. Tempen ligger ok vid tomgång och ilagd växel och med högre varvtal kommer tempen ned fint till runt 55 grader. Men som sagt i lägre varv (men inte tomgång som ligger på ca 500 carv) så går tempen upp och även utlöst SAFE mode. Någon som haft liknande problem eller var jag borde börja titta? Motorn har ny impeller och stora servicen precis gjord. Där temostater skall vara bytta. Jag har ingen direkt anledning att misstro firman som jag köpte motorn utav och som gjort servicen innan. Mvh Fredrik
  12. Tack erikeriksson och Busteri! Uppskattar era kommentarer och känner att jag lärt mig något 😀. Nu är det bara att börja fundera, drömma och tillslut bestämma sig för hur nästa säsong ska ut på akterspegeln.
×
×
  • Skapa nytt...