Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

LeifJJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om LeifJJ

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hei - Hydra 21 DC ble til over en kopp kaffe på Veierland i Oslofjorden av en del dykkervenner og den ble tegnet av kjent konstruktør, Cecil Stephansen; en av dykkervennene er min, nå avdøde, svigerfar. Pluggen og formen ble laget i svigerfars garasje dvs garasjen til Klaveness Skofabrikk i Sandefjord (nå i Porto). Etter hvert som pluggen begynte å ta form ble stemningen høy for den så svært lekker ut. Derimot var ikke pluggen spesielt kraftig så den ble litt svai i bunnen akterut hvor den var opplagret. Mange hoder tenkte for å løse problemet og løsningen ble dom følger. En scene-kunstner (lager senefigurer osv til teater) i familien ble kontaktet for å ta en rask opp- sparkling av pluggen for så å støpe formen. Han blandet gips og sløydlim og sparklet og laminerte med papir og så fikk de en billakkerer til å orden med finpuss og lakkering. Formen ble støpt umiddelbart etter dette. Det viste seg imidlertid at akterdelen av v-bunnen alikevell ble litt svai (om en sikter langs bunnen fra akter). Dette er antagelig årsaken til båtens spesielle egenskaper; den planet med 9 knop og gikk svært godt i sjøen. Dette resulterte i dannelsen av firmaet Hydra Systems i Drøbak. Litt etter etableringen skulle marinens dykkerskole ha nye båter til marinejegerne og de testet alt som var på markede og Hydra overgikk de andre overlegent. Et par år etterpå hadde forsvaret "Forsvarets dag" i Tønsberg og Hydraen med marinejegere ble demonstrert på havnen. Det ble innledet på høyttalerne med: "Dette ser jo ut som en vanlig båt, men...." og de gjorde en halsbrekkende oppvisning hvor båtens egenskaper ble tynet til det ytterste og med stor applaus. Nå var det imidlertid slik at de fleste i gjengen rundt Hydra var ikke akkurat A4 og svigerfar trakk seg ut ved å overlate aksjene til de andre mot en komplett båt som han hadde stor glede av i mange år. Han var jo skomaker og skoprodusent eller mao "Skomakeren ble ved sin lest". Se vedlagte reklameutsnitt. Mvh Leif Johnny Jensen - seilejensen@gmail.com
  2. Hei - Hydra 21 DC ble til over en kopp kaffe på Veierland i Oslofjorden av en del dykkervenner og den ble tegnet av kjent konstruktør, Cecil Stephansen; en av dykkervennene er min, nå avdøde, svigerfar. Pluggen og formen ble laget i svigerfars garasje dvs garasjen til Klaveness Skofabrikk i Sandefjord (nå i Porto). Etter hvert som pluggen begynte å ta form ble stemningen høy for den så svært lekker ut. Derimot var ikke pluggen spesielt kraftig så den ble litt svai i bunnen akterut hvor den var opplagret. Mange hoder tenkte for å løse problemet og løsningen ble dom følger. En scene-kunstner (lager senefigurer osv til teater) i familien ble kontaktet for å ta en rask opp- sparkling av pluggen for så å støpe formen. Han blandet gips og sløydlim og sparklet og laminerte med papir og så fikk de en billakkerer til å orden med finpuss og lakkering. Formen ble støpt umiddelbart etter dette. Det viste seg imidlertid at akterdelen av v-bunnen alikevell ble litt svai (om en sikter langs bunnen fra akter). Dette er antagelig årsaken til båtens spesielle egenskaper; den planet med 9 knop og gikk svært godt i sjøen. Dette resulterte i dannelsen av firmaet Hydra Systems i Drøbak. Litt etter etableringen skulle marinens dykkerskole ha nye båter til marinejegerne og de testet alt som var på markede og Hydra overgikk de andre overlegent. Et par år etterpå hadde forsvaret "Forsvarets dag" i Tønsberg og Hydraen med marinejegere ble demonstrert på havnen. Det ble innledet på høyttalerne med: "Dette ser jo ut som en vanlig båt, men...." og de gjorde en halsbrekkende oppvisning hvor båtens egenskaper ble tynet til det ytterste og med stor applaus. Nå var det imidlertid slik at de fleste i gjengen rundt Hydra vat ikke akkurat A4 og svigerfar trakk seg ut ved å overlate aksjene til de andre mot en komplett båt som han hadde stor glede av i mange år. Han var jo skomaker og skoprodusent eller mao "Skomakeren ble ved sin lest". Mvh Leif Johnny Jensen - seilejensen@gmail.com
×
×
  • Skapa nytt...