Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

Alanningen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    403
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

Alanningen senast vann den dag 12 November 2024

Alanningen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

203 Expert

1 följare

Om Alanningen

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Varför inte en A27C i så fall? Finns beg på neetivene.fi. Strax under 1,3 mkr, endast 89 tim, inkl trailer. För att svara på din fråga: Nej, kapell är alltid kapell och blir aldrig detsamma som en hytt. Personligen hade jag tittat på en Arronet. De är lite mer arbetsbåt-stuk, men väldigt bekväma och framför allt tysta i hytten under gång.
  2. Nu var det ju SART jag kom med som förslag. EPIRB har TS redan i sitt förslag. Tack för utbildningen, men jag är relativt väl insatt i räddningstekniker. Som aktiv sjöräddare och fd yrkespilot har jag gjort eftersök både från fartyg och från flyg. Ska en PLB göra ngn nytta så bör den sända på 121,5 och inte på 125 MHz. 😉 Det är 121,5 som vi piloter bevakar.
  3. SART har just den fördelen att den "larmar" båtar i närheten. Det kan vara båtar som inte ens har info om att det finns någon i sjönöd i närheten, men de har radar och får informationen där och kan gå direkt rakt mot den nödställde. Det underlättar mycket när man gör eftersök efter någon saknad. Jag antar att du i din kommentar tänker på EPIRB.
  4. Om du har livflotte så är en SART ett bra komplement. Det underlättar mycket vid ett eftersök.
  5. 37kn är nog väldigt när vad du kan få ur båten med 100hk. Det finns ofta 1-2kn till att hämta, men då oftast med konsekvenser någon annanstans. För mig låter det som den är väldigt väl optimerad redan nu. Med en bättre propp och lite hissning av motorn kan du få ut ngn knop till. Men då till en hög kostnad för proppen samt sämre egenskaper vid planing och låg fart.
  6. Bra tänkt där! Samma gäller min Mercury 150:a, den har kjed och spännaren byts vid 1000 timmar. Service är enkel att göra själv då det finns todo-lista på motorn vad du kan göra själv och vad du bör lämna in den för. På årsservicen i år sa mekanikern att nästa år är det bara dina uppgifter som skall göras. 🙂
  7. Jag har själv inte haft någon Honda, de har aldrig tilltalat mig. Man brukar skämtsamt säga att den som har Mercury kommer först fram och den som har Suzuki kommer garanterat hem igen... Jag kör själv Mercury, men hade jag valt motor enbart baserat på pålitlighet hade jag valt Suzuki eller Yamaha.
  8. Tråkigt! Jag skulle nog rekommendera att öppna upp och ta bort allt vått och ruttet trä och ersätta det med nytt friskt. Visst kan du plasta över, men tar du upp båten med trailer kan det spricka. Samma gäller när du lyfter med kran så får inte lyftsnaran inte hamna vid skadan.
  9. Hur har du budgeterat för den säkerhetsnivå på sjön som kan förväntas av någon som betalar för den här typen av tjänster? Flytvästar, 1:a-hjälpenutrustning + utb, VHF + cert, navigationsutrustning, AIS, epirb som allt får ses som en miniminivå om du ska köra passagerare kommerciellt. Det gör mig lite fundersam över säkerhetsnivån då du tycker att 17k för utbildning är för dyrt.
  10. Ta bort kåpan på motorn och titta ner in under motorn om du ser kylvatten där. En del av kylvattnet skickas ut genom skvallerstrålen och resten genom en slang ner i drevet och ut. Den slangen sitter fast i en nippel längst under motorn och av någon anledning har man fäst den slangen på nippeln med en plastklämma som brukar ge sig efter några år. Om det har hänt rinner vattnet ner innanför kåporna och det kan vara det du ser kommer ut vid oljenippeln.
  11. Det är båten och vad du använder den till som avgör om 4- eller 3-baldig är optimalt. 4-bladig ger bättre grepp vid planing och i svängar, ofta bra lösning för tunga båtar. 3-bladig propp innebär mindre friktion i vattnet och oftast högre toppfart. Är du ute efter bättre grepp finns det ofta bra 3-bladiga med mycket bra grepp.
  12. Standardspropeller eller inte spelar nog ingen roll. Du behöver en propeller med rätt stigning och rätt diameter för att få ut rätt effekt för den båt och fart du är ute efter. Vad är det för båt? Vad har du för stigning och diameter på den propeller som är på nu? En 50 hk 4t från 1995 har någ lämnat några av sina hästar i pension vid det här laget tyvärr.
  13. Skaffa en 24v booster istället för att testa fulkopplingar som kan ställa till skada och som sannolikt inte kommer att hjälpa. 12v boostern kan du lägga i bilen till vintern så har du back-up även där.
  14. Det som kilen kan påverka är att du flyttar den ökade vikten ännu mer bakåt. Den ökade vikten är tyvärr sannolikt boven i dramat. 27kg låter inte så mycket, men vikten är placerad långt bak och därav lång hävarm. Jag skulle prova att ta bort kilen. Jag skulle även vilja höja motorn ett hål. Motorn är monterad rätt lågt och höjer du den så får lite mindre noslyft vilket också kommer att reducera gallopperandet. Din 60hk 2t hade mer kraft och vägde mindre så den orkade hålla upp fören. Din 4t, med den ökade vikten, verkar inte göra det. Det kan finnas hjälp att hitta i bättre propellrar, men det är tyvärr en mer kostsam väg att gå. Lycka till!
  15. Hur många timmar hann du sätta på motorn under de 18 säsongerna?
×
×
  • Skapa nytt...