Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025

Alanningen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    409
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    7

Alanningen senast vann den dag 23 Januari

Alanningen hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

209 Expert

1 följare

Om Alanningen

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Problemet är att den kan bli dyrare att åtgärda än vad den är värd, tyvärr. Kan du själv svetsa i aluminium så kan det vara värt jobbet. Hur fin den än ser ut ovan vattenlinjen så är tyvärr botten avgörande. Utöver att all bottenfärg måste bort så är det 2 saker jag skulle rekommendera: Den första är att nitarna behöver svetsas. Det är bara en tidfråga innan det börjar läcka in vatten, om det inte redan gör det. Sen behöver "köljärnet" bort för att kontrollera plåten därunder och sedan ett nytt köljärn svetsas tillbaka. Som den ser ut nu så är det torrdräkt på innan sjösättning. Sandblästra inte om du inte vill ha ett durkslag. Testa först med något mildare. Soda eller kolsyreis.
  2. Ser ut att vara ett roligt paket! Se bara till att det är en bra hydraulstyrning (Sea Star 300hk eller liknande) och att styrning och övriga reglage är rätt monterat och i bra skicka. Detta är en båt som, rätt riggad, kan göra uppemot 50kn. 50kn i en båt i den storleken kan snabbt bli farlig om den inte hanteras rätt eller om ngt inte är i skick. Min Buster XL gör 50kn och den är en handfull att hantera över 45kn. Jag skulle inte vara så orolig över maskinen trots att det är en 2t. Det är en bra motor om den är väl omhändertagen.
  3. På bilderna ser det ut som att det är många lager bottenfärg som börjat flaga. Är det gelcoat vi ser som är vitt, eller har gelcoaten lossnat? Jag gillar båtar som går rent och lätt i vattnet så jag hade slipat bort all färg och börjat om med grundmålning och ny bottenfärg. Den botten ser rätt sträv och hackig ut.
  4. Nu tror jag inte att Åland är mer utsatt för störningar än ngt annat ställe i Östersjön. Att följa en kabel är ett klassiskt sätt att ta sig fram utanför farled i okända vatten. Nu vet jag inte hur det är på andra ställen, men min erfarenhet är att kablarna inte är speciellt exakt inritade i våra sjökort. Många kablar är ditsatta för länge sen och sjökorten är inte nödvändigtvis uppdaterade med korrekt plats. Men jag gör samma sak om det är okända vatten, dock försiktigt.
  5. Oavsett vad raol skriver och diverse beräkningar om jordens krökning så är störningarna ett faktum. Jag vet inte hur det görs eller tekniken bakom, men jag ser konsekvenserna av det. Jag kör året runt i sjöräddningen och ser störningarna med jämna mellanrum. En typisk störning är att vi får en felposition på 100-500m. Det kan se ut som att man kör rakt över en ö fast man passerar med god marginal. Vi kör med trippla GPS-system i båten och ser störningen i alla 3. Vi kör numer med radar som primär naviagtionsutrustning och det elektroniska sjökortet som sekundär. Vi har i vinter ökat på övingar att köra enbart med radar och papperskort, helt utan plotter. Som ni ser på mitt "namn" så kör jag i hela den Åländska skärgården. Man får tycka och tro vad man vill om störningarna, huruvida de är verkliga eller ej. Men det är ändå aldrig fel att förbereda sig på att en störning kan ske. Ha med papperskortet och en kompass, samt öva någon gång.
  6. Varför inte en A27C i så fall? Finns beg på neetivene.fi. Strax under 1,3 mkr, endast 89 tim, inkl trailer. För att svara på din fråga: Nej, kapell är alltid kapell och blir aldrig detsamma som en hytt. Personligen hade jag tittat på en Arronet. De är lite mer arbetsbåt-stuk, men väldigt bekväma och framför allt tysta i hytten under gång.
  7. Nu var det ju SART jag kom med som förslag. EPIRB har TS redan i sitt förslag. Tack för utbildningen, men jag är relativt väl insatt i räddningstekniker. Som aktiv sjöräddare och fd yrkespilot har jag gjort eftersök både från fartyg och från flyg. Ska en PLB göra ngn nytta så bör den sända på 121,5 och inte på 125 MHz. 😉 Det är 121,5 som vi piloter bevakar.
  8. SART har just den fördelen att den "larmar" båtar i närheten. Det kan vara båtar som inte ens har info om att det finns någon i sjönöd i närheten, men de har radar och får informationen där och kan gå direkt rakt mot den nödställde. Det underlättar mycket när man gör eftersök efter någon saknad. Jag antar att du i din kommentar tänker på EPIRB.
  9. Om du har livflotte så är en SART ett bra komplement. Det underlättar mycket vid ett eftersök.
  10. 37kn är nog väldigt när vad du kan få ur båten med 100hk. Det finns ofta 1-2kn till att hämta, men då oftast med konsekvenser någon annanstans. För mig låter det som den är väldigt väl optimerad redan nu. Med en bättre propp och lite hissning av motorn kan du få ut ngn knop till. Men då till en hög kostnad för proppen samt sämre egenskaper vid planing och låg fart.
  11. Bra tänkt där! Samma gäller min Mercury 150:a, den har kjed och spännaren byts vid 1000 timmar. Service är enkel att göra själv då det finns todo-lista på motorn vad du kan göra själv och vad du bör lämna in den för. På årsservicen i år sa mekanikern att nästa år är det bara dina uppgifter som skall göras. 🙂
  12. Jag har själv inte haft någon Honda, de har aldrig tilltalat mig. Man brukar skämtsamt säga att den som har Mercury kommer först fram och den som har Suzuki kommer garanterat hem igen... Jag kör själv Mercury, men hade jag valt motor enbart baserat på pålitlighet hade jag valt Suzuki eller Yamaha.
  13. Tråkigt! Jag skulle nog rekommendera att öppna upp och ta bort allt vått och ruttet trä och ersätta det med nytt friskt. Visst kan du plasta över, men tar du upp båten med trailer kan det spricka. Samma gäller när du lyfter med kran så får inte lyftsnaran inte hamna vid skadan.
  14. Hur har du budgeterat för den säkerhetsnivå på sjön som kan förväntas av någon som betalar för den här typen av tjänster? Flytvästar, 1:a-hjälpenutrustning + utb, VHF + cert, navigationsutrustning, AIS, epirb som allt får ses som en miniminivå om du ska köra passagerare kommerciellt. Det gör mig lite fundersam över säkerhetsnivån då du tycker att 17k för utbildning är för dyrt.
  15. Ta bort kåpan på motorn och titta ner in under motorn om du ser kylvatten där. En del av kylvattnet skickas ut genom skvallerstrålen och resten genom en slang ner i drevet och ut. Den slangen sitter fast i en nippel längst under motorn och av någon anledning har man fäst den slangen på nippeln med en plastklämma som brukar ge sig efter några år. Om det har hänt rinner vattnet ner innanför kåporna och det kan vara det du ser kommer ut vid oljenippeln.
×
×
  • Skapa nytt...