Henge9
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Henge9
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
692 profilvisningar
-
Här har du kanske rätt verkstadsmanual https://www.downloadboatmanuals.com/motors/suzuki/#:~:text=Suzuki Outboard Workshop Manuals (All motors years 1988 to 2003) [EN].pdf Har ni testat att tilta motorn så propeller kommer närmare eller längre ifrån båten?
-
Trevligt med snipor. Köpte en coralsnipa i våras och det är det bästa jag har gjort sen jag skaffade båt. Här är den utanför Stockholms södra förorter: Brukar inte ha internet på min båt, men när internettet ramlade ner på väg till reimersholme så fick reparatörena låna min båt för att lyfta upp kabeln.
- 100 svar
-
- 1
-
Papperssjökort som man är kapabel att använda är den enda backuppen, resten är bara hopp. Vad gör du med elprylarna om elen inte funkar? Kan du trycka på skärmen på telefon med blöta och kalla fingrar? Själv har jag alltid papperssjökort som backup ifall jag inte guppar runt på en insjö. Är det inte jävligt pinsamt att bli tvingad att ringa sjöräddningen för att man inte har papperssjökort? Eller ännu värre att sjön tar dit och dina passagerares liv för att du underskattade den.
-
Jag skulle ha gjort så här: Läst manualen, länkad ovan. Ifall du inte vill/kan göra det så kommer en kort lista att kolla: Kolla vad det är för färg på avgaserna. Se till så att det kommer in luft i tanken. Det händer ganska lätt att luftfiltret till tanken sätter igen. Du kan ju öppna tanklocket när motorn hackar om du inte hittar luft slangen. Gå igenom hela bränslesystemet från tank till bränslepumpen, det är undertryck där och det behöver inte läcka för att vara knas, det kan suga in luft genom gamla rör. Ser det gammalt ut byt ut det. Kolla så det inte läcker på högtrycksidan. Det är det farligaste med en dieselmotor. Avlufta systemet igen. Det kan ju vara värt att kolla de enkla sakerna först så att man inte börjar riva i det krångliga i onödan. Sen så brukar motorer bli glada av att bli ompysslade så det skadar ju inte. Ifall du är lika stollig som jag och tycker det är kul att läsa manualen när du meckar så hade jag fortsatt kolla bränslepumparna, insprutningsventilerna, stoppspaken och dekompressionsventilen. Annars hade jag lämnat in den på verkstad. Du kan ju kika på tråden länkad nedan där de pratar om systemet innan bränslepumpen.
-
Har lite svårt att förstå vad hackar betyder. Det finns ett felsöknings kapitel i service manualen. Den kan du hitta här -> http://j30.us/files/YanmarGM&HMWorkshopManual.pdf På sida 32 börjar felsökningen av bränslesystemet. Har du kollat ifall det är undertryck i tanken när det hackar? Ibland sätter luftfiltret till tanken igen och då kan det bli jobbigt för motorn att få fram bränsle. Du kan ju avlufta bränslesystemet igen så du är säker på att det inte är det som är knas. Du kan ju också testa bränslepumpen sida 150 i manualen. Luftfiltret till motorn kan ju också vara igensatt.
-
Har du kollat: Filter. Vatten i bränslet. Bränslepumpen. Förgasaren. Edit: Kika på sida 45 i manualen https://www.bruksanvisni.ng/volvo/aq170270/bruksanvisning?p=4
-
Du kan använda vilken 10w30 olja som helst om du är riktigt snål. Det spär ju bara ut de ingredienser som yamaha har haft i oljan. Har inte hört talas om att motor olja för små motorer skulle falla isär eller jävlas på anant sätt. Men sen så ställer jag mig till dumsnålskören och undrar hur fan man kan snåla på oljan i en ny motor. Hur mycket är det i totalbudgeten på båten att köpa en liter extra som man kan använda vid nästa olje byte... Har kikat lite på databladen för oljan och hittar inget vettigt. Det kan vara jätte bra olja eller bara skitsnack. Helt omöjligt att jämföra utan att ha en riktig innhållsförteckning på oljan. Men köp en 4l dunk så blir det en liter över. Ungefär lika dyrt som att köpa 3st 1 liters dunkar. Med vänliga hälsningar en före detta sjöingenjör.
-
Antagligen så ska det sitta m8 där. Det blir ju nästan dubbla förspänningen med en m10. Men det borde väl hålla eftersom det är svårare att dra till rätt förspänning med rostfritt utan smörjning. Ifall man byter till ett finare material i skruven för att den inte ska rosta så är det nått annat som rostar... Är det en sån här koppling på sidan 33 http://docplayer.net/51778067-2011-catalogue-sole-diesel-lat-41o27-41-n-long-1o54-38-e.html ?
-
Har du öppnat luftskruven på tanken? Har du skit i bränslefiltret? Får den kylvatten?
-
Det låter som en bra ide. Tycker att det låter som en regulator som får spel och sen panikar. Om man inte kan läsa vad den pysslar med så är det ju svårt att komma fram till nått vettigt. Eller har du loggar från automatiken?
-
Har du kikat i manualen? Det finns lite felsökningstips där. Och den är gratis. Jag tror att det är manual nummer 24. I avsnitt 1c så finns det bland annat hur man ser på tändstiften hur motorn har mått. Du hittar en lista över vilken manual det längst ner på sidan. https://www.downloadboatmanuals.com/motors/mercury/mercury-mercruiser-service-manual/
-
Det som förgasaren sitter på ser inte ut som motorblocket. Så det kanske räcker med att byta ut den manifolden.
-
Man ska inte ha pekskärm som nödraket. lyssna på Zwen... Det är kallt, blåsigt och jävligt när man sjunker. VHF kan vara dyrt och krångligt men det har ju fördelen med AIS och DSC. Med AIS så ser andra båtar dig. Med DSC så kan du bara trycka på en knapp och skicka nödsignal. Ifall man lyssnar på kanal 16 så kan andra båtar prata med dig. VHF kostar ju mindre än en smart telefon. Man kan kankse behöva VHF cert fört att köpa en upplåst VHF. Det är ju inte helt fel att ha lite brus och knaster från en riktig radio när man är ute på sjön. Själv så kör jag med smart telefon eftersom jag har båten i en insjö.