Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Mathias-searay

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Mathias-searay

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Sea Ray 250 Sundancer -87
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej igen. Goda nyheter. Tändningen var förmodligen redan rätt inställd. Det visade sig att markeringen på svänghjulet inte visade "top dead center" alltså ettans kolvs högsta läge på 0° utan på ca 24°. Det var därför hon gick så dåligt när jag drog ner tändningen till minus16°? Jag ställde tillbaka tändningen och gjorde nya markeringar så att tomgång var på 8° och nu gick hon som vanligt igen. Problemet med att hon var svårstartad var inte mer än att installera en ny "termostatfjäder" dvs choke. Hon startade direkt och spann som en katt när jag hade satt på den nya fjädern. Här kommer bild på fjädern för den som stöter på samma problem: Nu är det endast ett problem som kvarstår. Den förhöjda tomgången efter körning. Jag installerade en returfjäder på gasreglaget men det löste tyvärr inte problemet. Dock räcker det med att jag stänger av motorn och startar den direkt igen, då är tomgången nere på normalt igen. Så något elektroniskt med tändning har det att göra eftersom det löser sig med en enkel omstart. Men skönt att det går att enkelt lösa när man väl är ute och kör i alla fall 🙂. Tack för alla svar hittills.
  2. Kan ju passa på att byta alla stift och se om det gör någon skillnad. Bytte dom förra säsongen dock och hörde av mek att man inte behöver byta varje säsong. Kan passa på att känna på stiften när jag byter.
  3. Vad är VST för något? Haer en vacuum slang och den går till en lite "sugklocka" vars uppgift verkar vara att knuffa den bakre spjället på förgasaren. Har en enkel rochester 4 portsförgasare med mekanisk pump utan returslang.
  4. Oklart vilken modell jag har. Vet att tidigare ägare byggt ihop den år 2014/15. Så den kan innehålla lite vad som helst. Hur mäter jag tändningen vid 3000 rpm? Gradskivan på svänghjulet går ju bara till 12 grader. Behöver jag en bättre tändningslampa än biltema finest? Köpte båten hösten för två år sedan och förra sommaren var den första. Motorn bråkade förra sommaren med svårstart och dog gärna efter körning. Hade mycket problem med vatten i soppan då det inte satt någon o-Ring på tanklocket 🙃. Efter tömning av tanken samt mycket mek så lämnade jag in förgasaren och efter det gick den väldigt bra. Tror dock jag hade problem med hög tomgång redan då men jag var så nöjd att den inte dog efter körning att det fick vara så resten av den sommaren. Motorn gick alltså bra innan jag nu ändrade tändningen. Men den har aldrig varit 100% i min ägo. Gasspjället öppnar fullt. Inte känt någon bensinlukt nu när jag mekat och kan inte hitta någon läcka.
  5. Jag vet inte vad det sitter för tändningsystem på den, det är lite därför jag postar bilder här... Får rekommendationer att ställa tändning på 8 grader innan jag gör någonting annat och det var det jag gjorde och postade sedan resultatet. Det kommer kondensvatten ur slangarna ja. Droppar någon droppe ibland. Man kunde se att det låg lite vatten under slangarna, några centiliter kanske.
  6. Så. Hemma från kvällens mek. Började med att tömma soppfiltret för att se hur soppan såg ut. Lite skit i botten men annars klar. Här kommer bilder: Pumpaden även på blåsan för att se om det läckte igenom i förgasaren men det gjorde det inte. Verkar tätt. Sedan skruvade jag bort rotorn och försökte se om någon såg galet ut. Tyvärr är jag inte tillräckligt erfaren för att veta hur det borde se ut och kunde därför inte göra annat än att fota av. Här kommer därför lite bilder på rotorn: (kunde inte ladda upp fler bilder i detta inlägg) har fler bilder om någon vill se. Åkte till Biltema och köpte Biltema finest tändningslampa. Kopplade på den enligt instruktionerna och började ställa tändning. Tändningen stod högt innan jag började rotera den. Nästan högst upp på svänghjulet. Jag ställde ner tändningen till 8 grader och fick höja tomgången rejält för att motorn skulle gå. Hon vill endast ligga på 800 varv. Om jag sänker till 700 så dör hon efter gaspådrag. Se film: (hon dör inte på filmen men hon gjorde det senare) Hon gick i alla fall inte upp i varv efter gaspådrag som tidigare och tyckte att hon lät lite bättre än innan. Det är dock ett tydligt pysande ljud som oroar mig, man hör det tydligt i videon och det kommer från förgasaren. Jag bestämde mig för att ta henne på en provtur och det pysande ljudet följde med mig ut. Hon var väldigt orklös och fick knappt upp båten i plan. Full gas blev 3000 varv och jag bestämde mig för att åka tillbaka. Här är en film hur hon gick efter körning: Märkte också att det kommer vatten ur rören från ventilkåporna. Antar att det är det som är röken. Måste kolla på några videos för att lära mig leakdown testet så det får eventuellt bli senare i veckan.
  7. Svårt att säga om det är mycket eller lite rök. Lite skulle väl jag säga men det kan lika väl betyda mycket 🙃. EDIT: här kommer länk till en film hur det ser ut: Kan man utföra ett leakdown test själv? Ang choken så är den förmodligen defekt. Kanske bäst att beställa ett nytt fjäderhus. (mitt fjäderhus är snarare kopparfärgat än svart). Intressant att man ska kunna vrida på den för att ställa hur spjället ska stå. Får kika på det! Det sitter ingen returfjäder på gasreglaget utan den är monterad stumt. Ska prova koppla bort gasreglaget helt från förgasaren imorgon och se om jag får samma problem med tomgången efter "full gas". En returfjäder bör väl sitta oavsett kan jag tänka mig. Ska se om jag lyckas få tag på någon! Tack för alla tips!
  8. Ok tack för tips. Trycket i blåsan ökar. Ska dubbelkolla om det flödar men har för mig att det inte gör det. Det gjorde det innan förgasarrenoveringen förra säsongen. Ska kika på fördelaren imorgon!
  9. Då hoppas jag innerligt på att det är där det läcker. Ska dubbelkolla imorgon. Tack för tips!
  10. Tack för svar! Försökte koppla in chocken igen idag utan framgång. Spjället stängs helt och det känns inte som att motorn orkar hålla Spjället öppet så det resulterar bara i att hon dör. När jag låter Spjället vara helt öppet så går hon i alla fall på tomgång. Tycker det verkar som att bensinledningarna är täta vid alla skarvar vad jag kan se. Har låtit motorn vara igång länge och kännt på alla ställen det kan tänkas läcka. Har även bytt slangen från tanken med nya klämmor bara för att vara säker. Känns nästan som att förgasaren spottar ur sig bensin gas ur spjällen när den går. Kan det vara så att den får förmycket soppa? Kan man ställa in soppatillförseln? Blir nog till att lämna in till en Mek i alla fall... 😐 Provade idag om det var gasreglaget som kärvade men blev inte klokare. Om jag ger full gas på gasreglaget och sedan lägger i neutral så ligger varvtalet på 1100, om jag sedan stänger av motorn och startar den igen så är den åter på 8-900 utan att ha rört gasreglaget. Det kommer mycket "avgaser" från rören intill flammskyddet som är kopplade på ventilkåporna. Är detta normalt? Kan lägga upp en film om någon undrar hur det ser ut.
  11. Ska kolla om gasreglaget kärvar nästa gång jag varit ute och kört. Annars blir det nog ett så kallat leakdown test.
  12. Hej och tack för svar! Det osar bensin och vi använder fläkten under hela färd samt en stund efter avstängning. Två sprut syns tydligt i förgasaren så den är inte helt tom. Har beställt en renoveringsats från drev.se och hoppas att det kan lösa problemet. Vill minnas att när jag fick tillbaka förgasaren från renoveringen förra säsongen så startade motorn direkt. Snabbtomgångens kam, hur kollar jag den och vad är det för något? Är det skruven som jag ställer tomgången med? Bör jag byta flottören också?
  13. Hej. Jag har en Mercruiser V8 5,7L med Rochester 4ports förgasare. Jag har ett par problem som jag hoppas kunna få hjälp med i detta forum. Har försökt söka runt lite men kan inte hitta någon som har samma problem som jag har. Till att börja med så är den väldigt svårstartad. Det är uppenbart att den inte får soppa. Startmanöver ser ut på följande vis: Pumpa 10 gånger med gas reglaget för att få in soppa i motorn: motorn startar och dör nästan genast. Efter 3e gången av pumpa 10 gånger och ge lite gas så startar hon och går av sigsjälvt, jag måste dock låta henne bli varm (cirka 5 minuters körning på minst 1200 varv) innan hon låter mig ligga på tomgång (900 varv). Efter det går hon som en klocka, hon knuffar lätt fram en tung Sea Ray 250 (ca 3 ton) på 3200 varv i 23 knop. När vi kommer fram och drar av på gasen så är plötsligt tomgången hög, mellan 1100 och 1200 varv. Detta gör att växlarna "kastas" i och man får ont i hjärtat varje gång man lägger i växel fram och bak då det stackars alpha drevet får lida pin av alla slag. Så, mitt problem är alltså svårstartad motor samt hög tomgång efter körning. Någon som varit med om något liknande tidigare? Följande åtgärder har gjorts för att försöka bli av med problemet: -Bytt bränsleslangar samt installerat Primerpump mellan Tank och bränslefilter för att försäkra om att inte soppan rinner tillbaka till tanken. (jag måste pumpa flertalet gånger på blåsan om jag inte har kört motorn inom de närmaste timmarna för att motorn över huvud taget ska starta) -Bytt bränslepump samt bränslerör mellan pump och förgasare. -Lämnat in förgasaren på renovering och provkörning hos motorverkstad (Värmdö motorteknik) -hällt i redline i tanken. Värt att nämna är att choken på förgasaren är stripad dvs urkopplad. Jag har tittat ner i förgasaren för att se om förgasaren töms efter att motorn stängts av men kan inte se något. Luftskruvarna längst ner på förgasaren är utskruvade 2 varv istället för 1,5 då hon inte vill gå på tomgång annars.
  14. Jo det tyckte jag med. Men om man inte har bågar så vill fabriken friskriva sig från passformen. vilket inte verkar särkilt lockande. Men i värsta fall får det bli så!
  15. Tack! Det skulle jag kunna göra. Dock vill jag gärna beställa från en kapellfabrik då priset blir betydligt lägre, och då behöver bågarna vara exakt likadana som original för att deras mallar ska passa. Det verkar vara lite av en ovanlig båt vilket gör att inte så många har egna mallar för kapellbågarna.
×
×
  • Skapa nytt...