Bensin eller snarare Ottomotorn lär finns kvar.
El är bara realistiskt i ett få tal fall. Ska Sveriges bilister köra elbilar så räcker inte elen till, vi måste bygga 1-2 nya kärnkraftverk. Det behövs inte enligt Miljöpartiet eftersom dom ändå vill få bort majoriteten av bilarna.
Vätgas kan vara en lösning om den produceras lokalt med vinde eller solkraft. Det kommer att byggas många mackar med vätgas men knappast sjömackar, de lär vi få vänta på.
E85 är ren idioti och ett resultat av ett politiskt spel. Borgligheten satsade på E85 som en eftergift till Centern för att de inte skulle kräva en omedelbar stängning av kärnkraften. På den tiden var Centern ett parti för bönder som skulle kunna odla grödor som sen skulle bli etanol.
Det bränsle som kan bli stort i framtiden är Metanol.
Det kan produceras i landet, görs av skogsavfall.
Har mycket små utsläpp.
Mindre brandfarligt än bensin.
Det är också ganska billigt, produktionskostnad runt 6kr/liter.
Bilar för E85 kan oftast köras direkt på Metanol. Övriga bensinmotorer kan köras efter en enkel ombyggnad.
En MerCruiser kan man få för Metanoldrift, man chippar bara om. Även Volvo kan leverera fast något motvilligt. Ökar användningen av Metanol så kommer antalet tankställen också att öka.
Den finns redan båtar och andra fordon som körs på Metanol.
Längre fram kan vi kanske ersätta mindre mindre bensinmotorer med bränsleceller/eldrift men behålla tankar mm.
Björn Gillberg är den enda miljöaktivisten som lever i verkligheten och han jobbar idag med Metanol.