Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

Nimsee

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Expert

Om Nimsee

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har en Mariner 90hk, 4T, 2001. Likriktaren/regulatorn är nytt någon gång tidigare, varför den saknar anslutningskabeln till varvräknaren. Tanken från Mercurys sida var att man även skulle byta ut kabelhärvan, som då har en egen kabel för varvräknaren (härva 8042903). Eftersom min gråa varvräknarkabel inte är inkopplad misstänker jag att kabelhärvan inte är utbytt. Men kan jag på något sätt kontrollera om härvan är bytt? Finns det någon tydlig skillnad mellan de två? (Förutom uttaget till varvräknaren då, som jag för övrigt inte kan se).
  2. Hej! Vad säger den samlade erfarenheten, är en 70 hk 4takt för klen för en Ryds 515 gtx? Räkna med 2 vuxna, 2 barn för vattensport och utflykter. Känns spontant som att 90 hk hade varit bättre, eller en pigg 2taktare.
  3. Hej! Är spekulant på en 6-meters DC med en Optimax 135 hk (chippad) på rumpan, men har förstått att de är ganska högljudda? Ni som har erfarenhet av motortypen, hur högljudd är den egentligen? Stor skillnad mot en Evinrude E-tec (som jag inte upplever som högljudd)?
  4. Hej! Jag inser att detta är en supergammal tråd men försöker ändå. Efter impellerbyte på min F4 märke jag att (med framväxeln i) propeller ”klickar” i dess normala rotationsriktning. Åt andra hållet är det stumt (kompression från motor ). Med backen i däremot klickar det inte åt något håll. Min fundering efter att ha läst denna tråd är då: 1. Är det korrekt att propellern ska klicka i sin normala rotationsriktning med framväxel än i? Känns ju knasigt. 2. Är det något fel att den inte klickar alls med backen i? Eller beror det på att backen inte är helt i?
  5. Ja precis, har sett den. Jag har en D4 idag och vill helst inte ha samma motor igen Fin och snål motor men orimligt dyr att reparera när något händer.
  6. Hallå! Ni som har/har haft en Jeanneau leader 805, vilket motoralternativ rekommenderar ni? Ser att många har kad43 men den känns lite klen? Är Kad44/kad 300 eller VP 5.7 ett bättre val?
  7. Nu har det gått en tid, har du hunnit utvärdera? är den tillräckligt stark? Jag har också gjort klart mitt bygge av akterpropeller, men jag valde att bygga en låda som jag monterade under badbryggan. Sjösatte i onsdags och fungerar perfekt!
  8. Va kul! Blir spännande att höra hur de fungerar i vattnet. Jag har också gjort slag i saken och köpt en beg bogpropeller som jag ska montera i en låda under badbryggan. Kvarstår en hel del plastjobb bara.
  9. Ja det verkar inte finnas några genvägar tyvärr! Men jag gillar att Sideshifts kontrollpanel är trådlös. Skönt att inte behöva dra mer kabel än nödvändigt Just nu är jag inne på att göra någon liknande lösning, dvs plasta en låda och sätta en vanlig bogprop i den. Fanns en beg Side Power bogprop på Blocket i helgen för 5000kr, men den hann bli såld.
  10. Jag har gjort samma spaning som du men inte heller hittat någon med tillräckligt kraft på 12v. Sideshift säljer lösa reservdelsmotorer för ca 7000kr exkl importmoms mm. https://shop.sideshift.com/collections/accessories/products/ss230-pt230-replacement-motor-kit Jag har kikat på Anchorlift WS60 också, men blir också rätt dyrt, men både för och nackdelar med egen strömkälla. http://anchorlifttechnic.com/thrusters.html
  11. Ja alltså för mig handlar det inte om att jag inte kan köra båt, jag gör precis som du. Utan det är mest att det är kul med nya projekt, och att det såklart är bekvämt. Man kan ju vispa grädde med vanlig visp också, men det är både roligare och bekvämare med elvisp ☺️
  12. Bra inspel med att det krävs starkare bak än fram, det hade jag inte tänkt på. Men att 8hk bak inte räcker när det blåser lite låter oroväckande? Har du en liten köl på Sagan? Att montera i en extern låda borde inte vara några större problem, det finns företag i UK som säljer sådana lådor färdiga. Anledningen till att jag funderar på att bygga låda är för att jag behöver komma ut från drevet för att slippa montera två. Jag har en djup badbrygga så min första tanke var att skruva lådan in under badbryggan. Däremot ökar väl belastningen på själva lådan ju längre ut man kommer så frågan är om det är så klokt. Jag har ett utrymme ovanför drevet som precis klarar minsta djupkrav (med cowls då såklart), se bild. Så jag skulle kanske kunna montera i akterspegeln, men då jag har ”utstick” på sidorna på aktern är väl risken att vattenströmmen begränsas. Så kanske en låda ändå men närmare akterspegeln. Är mest en ”nice to have” grej så vill inte lägga alltför stora pengar
  13. Får jag fråga hur du löst frågan med akterprop? Jag går själv i samma tankar och har även jag övervägt att plasta en låda. Såg dock denna nu från norska Anchorlift: http://anchorlifttechnic.com/thrusters.html ca 25 000kr och installation på någon timme.
  14. Det finns ingen lagstadgad ångerrätt (öppet köp) överhuvudtaget, det är något som företag ofta erbjuder som en service till kunderna, om de vill.
×
×
  • Skapa nytt...