Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Gusten84

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gusten84

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det låter sannerligen lovande! Tack för det. Har ni trimplan installerade? Såg nån recension där det klagades över att den saknade det.
  2. Tack för svar det var lite slarvigt av mig. Budget mellan 500-600tkr, ny eller beggad. Att den behöver vara trailerbar beror på att vi har sommarplats utanför Strängnäs, på samma ställe där vi också bor, 100 meter från huset. På vintern har jag valet att ha den på en kommersiell vinterförvaring inomhus (ca 1 mil från hemmet) alternativt att traila den 15 mil upp till landet där den kan stå i en lada. BE-körkort finns. Helst det senare alternativet då vinterförvaring kostar en del. Å andra sidan kör ju en bromsad stor 80-trailer det också Jag gillar konceptet med Merry Fishern. Men fattar ju att man behöver klämma, känna, provligga i kojer etc i verkligheten. Allt ser ju större ut på bild osv. Själv är jag 187cm med normalvikt. Frugan är kort på 160cm och likaså 6 åringen så klart. Så jag intalar mig att kojerna inte är problemet. Det viktigaste är att packning får plats så man inte behöver stuva om allt hit och dit med dynor osv när man ska äta respektive sova. Samt att den ska gå tryggt i sjön - det är superviktigt.
  3. Vi är en liten familj på två vuxna och en 6-åring. Vi har idag en liten styrpulpet på 5 meter men skulle vilja uppgradera för att kunna övernatta upp till 1 vecka samt kunna nyttja den under en längre tid under året. vi har några krav: - Pga vår storlek på båtplats så kan vi max ha en båt på 7,2 meter. - behöver inte åka fort men ska gå tryggt i sjön. - vill kunna övernatta upp till en vecka. - toa ej nödvändigt men kyl och pentry. - ska vara trailerbar Har kikat och fastnat för hyttbåtar typ Sting 630 fast track och Merry Fisher 695. Hur är dessa för 2 vuxna och ett barn? Hur går dessa i sjön etc?
  4. Får återkomma med vilken enhet det är efter jag kolalt i båten. Men om du själv har en yamaha så kanske du vet att det är nm/l.
  5. Eller betyder nm/l på yamaha-mätaren att jag i den stunden avverkar 1,5 sjömil på en liter?
  6. Hmm, ja det kanske är nm/l - är det någon skillnad? Osäker. Motorn varvar runt 5500-6000rpm
  7. hmmm. Ja det är något som inte stämmer om det egentligen bara ska dra hälften. När jag puttrar i låg deplacementsfart ligger det run 2,1 l nm
  8. Det jag vet är att propellern inte är orginal och har annan stigning. Byttes av förra ägaren för att få mer acceleration i utbyte mot toppfart. Kan det påverka? Alltså jag har inte gjort något vetenskapligt test mer än att kolla på yamahas mätare. Tror det är dessa typ:
  9. Har en Yamarin Cross 49BR med en Yamaha F60 FETL. Hur jag än exprimenterar med tiltning av motor och olika varvtal så kommer jag inte under 1,5 liter/nm. Är detta normalt för 1-2 pers i båten? Mätaren visar ingen stor skillnad mot när skrovet är rent och nu i sluitet av sässongen med påväxt. Kanske inte kan lita på mätaren? Har läst här på forumet bland annat att många ligger under litern per nm! Hur är det möjligt??
  10. Hej. Vill kunna ta och köra upp min nyinköpta Yamarin Cross 49BR till landet vid vinterförvaring. Ca 15 mil enkel resa. Båten är ganska tung trots sin ringa längd. Båt utan motor ligger på 490kg. Inklusive motor Yamaha 60hk landar det på 610 kg. Ankare, batteri och bensintankar kan jag enkelt plocka ur och lägga i bilen vid transport. Vill helst ha det okomplicerat så en EUtrailer obromsad vore bäst. Maxlasten är dock på dom flesta runt 590-600kg. Hur pass ”farligt” och vingligt kan det bli att överlasta med max ca 50-60kg? Kommer trailern hålla? Vad skulle jag få i böter om polisen stannar en med den överlasten? Som dragbil har jag en VW Tiguan med dragvikt 2200kg.
  11. Yamarins rekommendationer https://cross.boats/sv/tvatt-och-rengoring-av-en-aluminiumbat Blir inte riktigt klok på detta med rengöring av aluminumbåtar. I ena stunden sägs det att skrovet är helt underhållsfritt och det är bara att spola av med sötvatten vid upptagning. Å andra sidan ska man använda olika lösningsmedel, schampo, oljor och jada jada... Har förstått att alkalisk avfettning inte ska vara bra på aluminiumskrov. Stämmer det? Om så är fallet vad ska man använda istället? Vanlig båtschampo? Eller ingenting, bara avspolning med sötvatten? Vågar man använda alkalisk avfettning på innerlinern i plast? (grå gelcoat på min modell) Hur gör ni alu.skrovet på era Yamarin Cross, Buster, Linder etc??
×
×
  • Skapa nytt...