Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

PatrikL85

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PatrikL85

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hur tätar jag dessa hål bäst och snyggast? Dom hålen som är inringande behöver jag täta och "lägga igen". 6st av dom är redan "lagade" men misstänker att det inte är gjort med en skruv som passar skrovet (aluminium) så skulle vilja ta bort den och täta bättre och snyggare. Tyvärr så kommer jag inte åt baksidan av hålen. Det jag funderat på är om man ska köpa trycktät aluminium nit och fylla hålet samt smörja in niten med sikaflex och sedan "nita" fast den i hålet. Eller har ni något annat förslag? Svetsning vet jag inte om det är ett alternativ då bakom så sitter en träskiva (akterspegeln) och bakom nästa aluvägg så är bensintanken (fast men i plast) //P
  2. Fixade till elen ikväll så nu är allt "klart", det som är lite "skumt" men ändå ett angenämt "problem" är att nu när jag tar "buzzern" och lägger en tåt på minus på motorn och den andra på skrovet så händer inget, lika om jag provar med plus. Om jag kopplar in batteriet så får jag 12v mellan pluspol och skrovet, dock om jag ställer den på "buzz" läget så piper den inte. Tycker det är lite märkligt?
  3. Nu jäklar har jag varit ute och mätt en massa Som vi misstänkte så får jag 12v om jag håller på pluspolen och i skrovet. Så jag kopplade bort batteriet och började mäta med "buzzern", dock verkar det endast vara på minus sidan och det är endast om kabeln till motorn är inkopplad på polen, dvs om jag tar minus på motorsidan och sätter mot skrovet så har jag "kontakt". Är detta normalt eller måste jag felsöka motorn? jag ser ingenstans där det ser ut som att motorn är jordag i skrovet men det kanske blir så automatiskt iom bultningen i skrovet? Är det såfall något att bry sig i? Jag hittade även ett x-antal oxiderade kontakter vara några till och med gick av och gått av, så dessa kan nog också vara en av felkällorna då jag först tyckte jag hade "kontakt" på både pluspolen och minuspolen (utan batteri påkopplat) men nu är det som sagt endast minus på motorn och skrov som jag kan finna. //mvh Patrik
  4. Jodå, sitter anoder på motorn (är en 5m båt jag har). Dock inga på skrovet om jag inte missminner mig. Ska slå ett extra öga imorgon. //P
  5. Tackar för svar! om vädret tillåter så ska jag prova med Star Brite prylarna i morgon och se hur mycket som försvinner. Ska även se över spänningen så inget sådant finns. Många bra tips! tack!
  6. Kanske lite väl mycket "bling bling" finish på den där samt att är bra om produkterna går att hitta "enkelt" i sverige
  7. Tack för svar! Säkert jätte dum fråga, men magnesium anoder, var bör jag ha dom? både motor och skrov eller var sätter jag den? och hur många bör man ha?
  8. Hej! Har precis köpt min första aluminiumbåt (begagnad), det är en fiskebåt från 2009 av märket tracker och är nybörjare på detta med aluminiumbåtar. Skulle vilja putsa upp den för at få lite trevligare finish, vet att ytan kommer att oxidera för att bygga upp skydd igen men just nu så är det lite "rinn" märken på den etc. så tänkte köra starbrites medel samt starbrite polish på den eller är det bortkastat och bättre att köra med tex. autosol? (känns dock som att det är lätt att få ojämn finish på den då). Dock när jag var ut ikväll så börjar jag misstänka att jag kanske istället har korrision på vissa ställen, provade att polera ett ställe med lite autosol och får inte bort det värsta (dock endast provat för hand och inte med maskin). Bifogar några bilder på hur det ser ut där det är som värst, vad tror ni? vanlig oxidering eller korrosion? (en av bilderna är på den autosol polerade ytan) Att tillägga är att föregående ägare verkar använt den skruv man haft hemma, tex. satt vissa saker fast med vanlig plåtskruv (sådan man skruvar takplåt med). Dessa har jag försökt rensa bort så mycket som möjligt och ersätta med alunit där det går. Ytterligare tre frågor: Fråga 1: Men vad för skruv ska jag använda när jag vill skruva i tex relingen? Läste syrafast stål någonstans är det samma som tex. Rostfri A4 skruv? fungerar det även med A2? Fråga 2: Anoder, båten kommer enbart att trailas och endast gå i sötvatten och ev. bräckt (östkusten), vad för anoder bör jag använda? Fråga 3: Om man vill testa båten att den inte har strömläckage så läste jag någonstans att om jag kopplar in batteriet och sedan sätter multimetern på pluspolen och sedan minus i skrovet så ska den inte ge någon indikering på volt men om den visar tex. 12v så läcker det ström någonstans? Tack på förhand!
  9. Hej! har köpt min första aluminiumbåt(5m fiskebåt), den kommer endast att trailas dvs aldrig ligga i sjön mer än 1-2dagar samtidigt. Mestadels kommer den vara i sötvatten och ibland bräckt vatten. Vad för anod(er) behöver jag? (Både för motor och skrov) tack på förhand! //P
  10. Hej! Jag köpte en båt i höstas, nu har jag börjat fixa lite tills det är dags för sommaren att dra igång. Har kommit till elektroniken som är en enda röra från föregående ägare. Ledningarna och dragningen ser ut som på bilderna, Från gasreglaget (Yamaha 703) kommer det gul, grön, svart och röd som om jag förstår det rätt är för mätaren(arna). Som ni ser på bilderna är den skarvad med "sockerbit" vilket jag skulle vilja undvika, finns det färdiga kabelhärvor för detta? Mätaren har de "runda" kontakterna som jag tror indikerar att den är från 1994 eller tidigare vilket borde vara korrekt eftersom motorn är från 1989. Så frågorna är: 1# Vilken "härva" ska jag använda för mätarna? 2# Ska "härvan" gå från "fjärrkontrollen" till mätaren direkt eller via motorn? 3# På mätaren är det en blå och en svart kabel lös som jag tror är för bakgrundsbelysningen? Någon som kan bekräfta detta? 4# På bilden med alla kablar har jag två kablar (en grön/vit och en grön/mörkröd) är dessa för RPM eller något annat? Tack!
  11. Absolut, men räcker det? I dom ”vinterkonserveringsguiderna” som finns så rekommenderar dom att man ska spruta ”motorkonservering” in i förgasaren innan motorn självdör av bränslebrist. onödigt?
  12. Hej! Undrar om det går lika bra att spraya in CRC 6-66 i förgasaren (utombordare 2-takt) för konservering som att köpa "riktig" konserveringsspray? anledningen är så enkel att det närmaste varuhuset har enbart CRC 6-66.
  13. Jag står nu lite i valet och kvalet, en hydraulstyrning som passar båten rakt av går på ca 6000kr vilket känns lite väl mycket då det finns annat kul att göra på den också. Det jag kan göra är att göra som Jan gjorde och såga/borra ur lite och plasta igen. Blev ju ett helt ok resultat ändå kan jag tycka. Då kostar hydraulstyrningen ca 3400kr istället. Ett annat alternativ är att jag provar smörja styrkabeln först, dock så för att få bort den så måste jag antingen hänga av motorn eller såga upp ett litet större hål på styrbordssida för att kunna dra ut styrkabeln den vägen, lutar lite åt det då jag inte har något att jämföra med gällande styrningen. Visst borde väl utrymmet räcka om jag tar upp hålet så den går igenom? (se bilder) Är övertygad om att en hydraul är skit-nice (har ju dock inget att jämföra med) och blir det till att byta styrkabeln för ca 1400-1500kr så kan jag lika gärna investera i hydraul men då ska ju ändå hålet tas upp ännu mer om jag inte investerar i den för 6000kr (vilket jag inte tror jag kommer göra). Hur hade ni gjort? låter min plan "ok"? hade velat prova båten i sjön en sväng innan vinterförvaringen (därav tanken med att prova smörja upp styrkabeln).
  14. Tack för bilderna, när det väl var färdigt så såg det ju ganska "ok" ut. Är det svårt att plasta igen etc.?
  15. Det vore verkligen guld värt om du hann kolla och kunde dela! Dom har kampanj på styrningen i två dagar till så vore nice att hinna beställa innan isåfall
×
×
  • Skapa nytt...