robertedvinsson
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm robertedvinsson
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag börjar tro det också, frågan är hur jag ska komma fram till vilken det är när felet kommer och går. De är ju inte billiga direkt så jag vill ju vara hyfsat säker innan jag köper. Bör man byta alla tre samtidigt?
-
robertedvinsson började följa Äldre Johnson varvar inte fullt, Mercury 90 2-takt går oroligt och Varvräknare
-
Har problem med min Mercury 90, den går oroligt och svajar i varvtalet. Har filmat lite för att visa symptomen. Gick inte lägga upp här så delar en länk till klippen. https://drive.google.com/drive/folders/1SGgdpLE0XZMCYj2iPbjpIqA5wel60tBW?usp=share_link Det första klippet visar första accelarationen efter några minuters långsam körning ut ur hamnen, går perfekt i nån minut sen tappar den typ 300 varv. De andra klippen är motorn genomvarm och jag testar lite olika varvtal men den går som synes oroligt hela tiden och tvekar vid accelaration. Vad tror ni det kan bero på? Ska sägas att det är nya tändstift, förgasarna är rengjorda i våras, ny slang och blåsa från tanken. Den gick inte så här när jag sjösatte utan detta har uppstått under sommaren och blivit värre. Var kan det vara som orsakar detta? Bränslepump, tändspole... Tacksam för svar och lite guidning i felsökningen. //Robert
-
Tack för tipset! Det ska jag testa.
-
Hej. Köpte mig en varvräknare till min Johnson 55 från -78 men den beter sig lite märkligt. Jag har kopplat in den på varvtalssignalen i reglaget och ställt in den på 12 poler. Den visar hyfsat rätt på tomgång och upp till ca 3000 rpm. Men när jag drar på mer så går den upp till max som är 7000 och stannar där tills jag drar av nästan ner till tomgång. Den svajar också ibland när jag kör sakta. Kan pendla 500 varv upp och ner, men oftast ligger den still. Min fråga är om det är motorn som ger dålig signal? Kan den pga ålder vara sliten så att signalen blir dålig? Är det rätt med 12 poler eller har jag gjort fel där? Sista alternativet är ju att varvräknaren är dålig, är ju en billigare modell från eBay. Vad tror ni som har grejat med detta tidigare? //Robert
-
Hej. Behöver lite hjälp med felsökning. Är lite novis på utombordare så ni får ha överseende om jag missat nåt uppenbart. Har en Johnson 55 från 1978. Den startar och går fint förutom att den inte varvar fullt. Bra ork och båten, en Örnvik 550HT, går upp i planing utan några problem, toppar ca 20-22 knop. Enligt manualen är WOT 5500 varv men får med min varvräknare inte upp den i mer än drygt 4500. Tändstiften var nya för säsongen. Bränslepumpen är renoverad och filtret var rent. Ny bränsleslang, ny blåsa, nya snabbkopplingar och nya slangklämmor. Plockade av förgasarna nu för att rengöra dem. De var väldigt rena och fina inuti så vet inte om det kommer ge så mycket med rengöring av dem. Däremot var flottörnålarna lite slitna så det har jag beställt nya, vet inte om det kan påverka. Byter såklart alla packningar också. Fick ett tips om att byta till större munstycke (högfart) eftersom dagens bensin inte skulle vara lika bra som den var när motorn byggdes. Vad jag kan få fram så sitter det originalmunstycken på nu, 54D heter de. Men borde inte motorn vara orkeslös i hela registret då? Om man ska byta munstycke, vad ska man sätta dit istället? Läste i en tråd här på forumet att vissa motorer har en varvtalsbegränsning som styrs av en tempswitch. Men tolkade det som att den begränsar till ett mycket lägre varvtal, så jag tror inte det är felet i mitt fall, eller?? Jag har en tempswitch men den verkar bara var till för templarmet. Som sagt, jag har slut på ideer. Kom gärna med förslag på vad mer jag kan kolla på. Annars får jag väl bara acceptera att det är en gammal motor som ändå går ok och lägga pengarna i sparbössan istället för på delar och spara ihop till nåt nyare. Tack på förhand! //Robert