ADEC 530 från 1974 med fast rostfri tank .
Vi köpte den nyligen med full tank, diesel.
Och den drog tydligen inget bränsle, eller?
Det kändes oroväckande.
Tankmätaren gick upp till FULL så snart jag kopplade in huvudbrytaren.
Jag började med att mäta resistansen på givaren ovanpå tanken. Inget utslag, (oändligt motstånd alltså) kom det fram spänning eller?
Spänning fanns, så jag demonterade givar armaturen
Analog, med all elektronik nedsänkt i bränslet, nästan full tank!
Tog hem armaturen och började Googla efter reservdelar (1000:- )
Därför började jag mäta var det fanns avbrott.
Det är en lite(!!!) finurlig konstruktion med mätdelen, reostat och flottör, kan förskjutas upp/ned för att anpassas till tankens djup. Flottören kan också flyttas så att man antingen har europeisk eller amerikansk standard med 180 eller 0 Ohm för full tank.
När jag mätte ned till direkt på anslutningarna fick jag rätt värden , 180 till 8 Ohm för full till tom tank.
Var fanns felet?
Obefintlig kontakt mellan den förskjutbara delen och den fasta delen med flatstiftskontakterna.
Varför , korrosion eller plasten som hade kroknat eller hårdnat, vet ej!
När jag istället lött på två ledare mellan den rörliga bottendelen och toppen med flatstiftskontakterna fungerade allt igen.