Mattias242
Medlemmar-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Mattias242
-
Placering
Fänrik
Mina båtar
-
Båtens namn
Myra 20
-
Bild
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tog en liten film på eländet 20241005_130439_1.mp4
-
Mattias242 började följa Suzuki 9.9, Hackande startmotor, Vatten från vad tror är termostat höljet och och 2 andra
-
Hej, Huvudvärken inför upptagande av båten. 2 takt 75 hp. Startmotorn går hackande fram. Snurrar typ ett halvt varv sedan igen ett halv varv. Det är inget mekaniskt då jag ser att startmotorn driver svänghjulet och jag kan manuellt snurrar på svänghjulet. Batteriet är nyladdat och jag har prövat med ett annat batteri jag vet fungerar. Någon idé?
-
Kommer de kylvatten från det höljet där termostaten sitter ?
-
Ingen expert men en tumregel är väl att en tum ger omgefär 100 - 200 varv.
-
Hittade något på nätet om det här. Det verkar vara en poppel - el. popperventil som är dålig. Ventilen ska ge ett ökat flöde av kylvatten vid låga varv om jag fattat det rätt. På svenska har jag sett att det kan kallas tallriksventil. Jag har mailat till några reservdelssidor och frågat efter delen.
-
Der låter som trolig idé. Tror du att det ska vara någon typ av slang kopplad till utkastet ? Känns konstigt att det kommer in havsvatten innanför motorkåpan ?
-
Hittade bättre bild på nätet.
-
Är inte helt säker på vad som menas med popup ?
-
Hej, Det kommer vatten från vad jag tror är termostat höljet. (Gjort en liten ring runt där vatten flödar ut). Motorn är en Mercury 75hp 2 takt. Högst märkligt. Höljet sitter på cylinderblocket. Och under sitter tändstiften. Är det en övertrycksventil som gått ? Ska det vara en slang påhoppad som ramlat av? Någon som har en idé?
-
Tack för alla svar. Ska testa så fort vädret tillåter.
-
Hej, Tänkte bara kolla vad ni hade börjat felsöka. Mercury 75hp 2 takt. Pumpar upp trycket med blåsan som sitter på bränsleslangen. Motorn går fint men dör efter en stunds körning. Då känns det som att slangen är helt utan bränsle. Om man Pumpar upp trycket går den stund till osv. Jag har koll på att luftventilen på tanken är öppen så det felet kan det inte vara. Tänker att det skulle kunna vara snabbkopplingen till tanken. Vad hade ni prövat först ?
-
Hej ! Använder nog inte rätt terminologi här men jag blir lite konfunderad över om det ska vara öppet som bilden förhoppningsvis visar hela vägen där man kan montera isär växelstången till lower unit. Finns stor risk att det kommer vatten då det är en bit ner på riggen. Lower case har i o f s en dränering men borde det inte sitta något något mer här. På mina andra motorer är denna del inte öppen. Suzuki 9.9 hp. Försökt att kika på ssprängskissen men får inget grepp om
-
Hej ! Nu kommer en sådan fråga igen som säkerligen ni skakar på huvudet och tänker den ska inre ha båt. Jag har kommit över en Suzuki 9.9 4 takt. Den har både el och dragsnöre. Om man inte har batteriet inkopplat är det helt stopp i dragsnöret. Har någon idé? Känns sådär om man batteriet inte är laddat..
-
Intressant idé. Plastad plywood som material ?
-
Hej, Det kommer inte ut vatten på annat ställe än strålen vad jag kan se. Ska försöka lokalisera lågtrycksöppningen och kontrollera. Motorn är ju inte från igår men gjorde ett bra förra säsongen.