21solvigg
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm 21solvigg
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
-
Hej ställde en fråga här i höstas som jag tänkte väcka till liv igen Eftersom det inte löst sig ännu. Tänkte kolla om någon annan råkat ut för att motorn bara tappar ork/kraft på Max varvtal utan orsak. Jag har en Solvigg 21 som väger ca 1500 kg med aq130 (dubbla solex 44 förgasare) och 100b Drev som jag köpte våren 2019. motorn nybyggd/tolalrenoverad 2018 med brytarlöst 123 tändsystem. Problemet är att på fullt varv så varvar den bara 4100-4200 rpm och gör ca 20 knop, sedan börjar den tappa orken och varvet sjunker konstant och det känns som en blandning mellan soppatorsk och att den skulle värmenypa. Slår jag av på gasen går det att gasa upp direkt igen med samma resultat, men lägger man sig på ca 3500 rpm så går den hur bra som helst i 15 knop utan att tappa orken. När jag köpte båten var motorn helt nybyggd och inte ens inkörd så jag var aldrig över 3000 rpm på försäsongen,,, sedan lyckades jag gå på grund med ett vinande oljud i drevet som följd, så var säsongen 2019 körd. lämnade in drevet på renovering i vintras då de riktade propelleraxeln och såg över hela drevet på en gång så drevet är i nyskick nu. Inför årets säsong insåg jag detta problem men eftersom jag aldrig varvade ur den ordentligt första året så vet jag inte om det har varit strul hela tiden eller om det kommit nu. Har alltid bara tankat 98 oktan. Har bytt tändkablar, rotorn, fördelarlocket, tändspole Samt soppapumpen utan resultat (marin modell) kompen ligger jämt på 10,2-10,4 Testat att köra med separat bensindunk direkt till pumpen med samma resultat. Fick ett tips i höstas om att det skulle kunna bero på att någon ventilfjäder inte ”hänger med” vid högre varvtal så nu har jag plockat bort toppen idag, men blev inte ett dugg klokare. ventilerna på 1an och 2an är rejält sotiga och 3an och 4ans ventiler ser helt nya ut utan minsta spår av sot, samma sak med tändstiften. är det ett förgasarproblem iaf eller kan soten förklaras av ventilfjädrarna ändå ?? känns som att jag börjar tappa sugen rejält nu så vore tacksam för ev tips och trix. Rikard
-
Hur fick du ordning på den då ?? Rev isär förgasarna igår och konstaterade vid isärtagningen att det låg en rejäl skvätt bensin kvar i insuget till cylinder 1och 2 ( vilket stöder mina misstankar om att den får för mkt bränsle vid full gas) Väl hemma i garaget Så rev jag isär dem och upptäckte då att på den bakre förgasaren ( cyl 3 och 4 ) så satt det dubbla packningar ovanför flotörhuset upp mot locket/överdelen på förgasaren. Med tanke på att Varje packning är 0,85 mm tjock så känns det som att det borde kunna påverka flotörens funktion ,,,,,🤔🤔 Dock känns/verkar det vara den bakre som går bäst. I övrigt kunde jag inte hitta ngt som stack ut alls. samma mått/vinklar på flotörerna, munstycken mm Nya packningar mm i båda förgasarna. Tillbaka ner i båten idag för en ny åktur,,,,, Och den går fortfarande PISS på höga varv,,,,,, Åkte iväg och köpte nya tändstift vid lunch med exakt samma resultat 😳🤮 (varvar lätt över 6500 rpm på friläge ) Nu börjar jag tröttna rejält på det här,,,,,, Någon som har några förslag på något jag inte testat??? Rikard
-
Motorn är byggd av en auktoriserad firma i Eskilstuna,,, kommer dock inte ihåg vad de heter,,, köpte som sagt båten våren 19 och motorn lyftes i sommaren 18
-
Efter vad jag fått fram kräver 123 att tändspolen ska lev minst 34000 volt och min nya ska lev 36000 volt. stiften är nya kablarna är nya och sitter i rätt tändfölj (1,3,4,2) pumpen är mekanisk, marin modell helt ny från drevdelar.se (bytt idag) känns som att det bara är förgasarna kvar,,, De är den modellen som har ”snedställt” blandarmunstycke som enl spec ska ställas på ca 2 varvs utskruvning från botten, har testat allt från 0 - 4,5 varvs inställning,,,, med enda skillnaden att den varvar upp lite fortare ju mer urskruvade de är, bränslefilter/vattenfilter förbikopplat när jag försökt med separat dunk och nya slangar för att utesluta ev stopp, veck, eller tjuvluft,,, med samma resultat. Även förgasarna ska vara renoverade (enl uppgift iaf) känns dock som att det bara återstår att köpa ett renoveringskit och riva förgasarna igen.
-
Ett spel på 0,40 mm på samtliga ventiler, komp 10,2-10,4 Har försökt kolla av tempen,,, blir inte extra varmt någonstans vad jag kan känna iaf, kan utan problem ta i alla vattenslangar mm kan även tillägga att den inte har sötvattenkylning
-
Som jag har förstått det så har den 16 st olika inställningar för just b20 / aq130 har varit i kontakt med dem och de trodde absolut inte på att det skulle vara tändningsrelaterat eftersom den går så bra i övrigt på hela registret. glömde säga tidigare att den kan gå allt från 20 sekunder till 5 minuter innan den börjar strula. tempen ligger oxå helt ok.
-
Japp,och både med och utan luftburk ingen skillnad med startgas heller,
-
Inställd på 10* med lampa har aldrig misstänt, stiften ser kanon ut, går som en klocka på både tomgång och hela registret upp till 3500 rpm
-
Hej Tänkte kolla om någon annan råkat ut för att motorn bara tappar ork/kraft på Max varvtal utan orsak. Jag har en Solvigg 21 som väger ca 1500 kg med aq130 (dubbla solex 44 förgasare) och 100b Drev som jag köpte våren 2019. motorn nybyggd/tolalrenoverad 2018 med brytarlöst 123 tändsystem. Problemet är att på fullt varv så varvar den bara 4100-4200 rpm och gör ca 20 knop, sedan börjar den tappa orken och varvet sjunker konstant och det känns som en blandning mellan soppatorsk och att den skulle värmenypa. Slår jag av på gasen går det att gasa upp direkt igen med samma resultat, men lägger man sig på ca 3500 rpm så går den hur bra som helst i 15 knop utan att tappa orken. När jag köpte båten var motorn helt nybyggd och inte ens inkörd så jag var aldrig över 3000 rpm på försäsongen,,, sedan lyckades jag gå på grund med ett vinande oljud i drevet som följd, så var säsongen 2019 körd. lämnade in drevet på renovering i vintras då de riktade propelleraxeln och såg över hela drevet på en gång så drevet är i nyskick nu. Inför årets säsong insåg jag detta problem men eftersom jag aldrig varvade ur den ordentligt första året så vet jag inte om det har varit strul hela tiden eller om det kommit nu. Har alltid bara tankat 98 oktan. Har bytt tändkablar, rotorn, fördelarlocket, tändspole Samt soppapumpen utan resultat. kompen ligger jämt på 10,2-10,4 Testat att köra med separat bensindunk direkt till pumpen med samma resultat. känns som att jag börjar tappa sugen rejält nu så vore tacksam för ev tips och trix. Rikard