Gå till innehåll
torsdag 10 oktober 2024

TorbjornPetersson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TorbjornPetersson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu ska jag bara finjustera allt som jag varit på när jag felsökt och provat med en massa olika trix o fix. Rengöra bensindunkararna. Byta alla bränsleslangar mot helt nya. Montera nytt bränslefilter och dra om slangarna så de tar mindre plats. Slangklämor eller buntband så de inte läcker/lossnar. Nya packningar mellan förgasare o reeds. Göra om hela inställningen av allt länkage till förgasaren och förtändningen. Montera/skaffa varvräknare så förtändningen kan ställas exakt rätt vid rätt varvtal. Momentdra svänghjulet. Snygga till en del el-kopplingar. och tack för tipset med att spraya startgas för att konstatera om det är brist på bränsle som gör att motorn inte varvar!
  2. Jodå, nu fungerar motorn som den ska. Efter allt slit och byte av olika delar så var det en sketen liten ståltråd och ett bleck som behövde brytas lite i...
  3. Tack, jag gjorde lika som den fungerande förgasaren och den var exakt som du beskriver 🙂 Märkligt att, clipset har ändrats? och märkligt att flottörens läge/metallen behövde böjas till. Overkligt att dessa metaller ändrar sig själv...!
  4. Provat med att spruta startgas rätt in i förgasarna, den undre, ingen skillnad, den övre - stor skillnad, motorn går upp i varv och verkar gå bra så länge den får startgas! provade också med att koppla stoboskoplampa först på undre och sedan på övre tändkabeln men det ser ut som att tändningen är med hela tiden. så något verkar mysko med övre förgasaren... Skruvade av båda förgasarna och upptäcker att det lilla ”clipset” som håller flottörnålen på rätt nivå så fottören får/inte får bränsle, det clipset var inte lika på båda förgasarna, den övre gjorde att rörelsen ”glappade” stort. Böjde till clipset och justerade även flottörnivån så båda förgasarna nu har samma inställning.... ska skruva ihop i veckan och se om detta var felet.
  5. Behöver hjälp. motorn startar lätt men när man ökar hastigheten upp till ca 3000 varv, där båten vill upp och plana slår den av efter ca två sekunder och tappar orken, går ner i varv och pendlar lite, mer varv, mindre varv. Precis som att den inte får soppa eller att tändningen lägger av vid ett visst varvtal. jag kan puttra omkring i ca 4-5 knop och då går motorn fint. Har ny bensin med 2% olja. Ny blåsa, kollat att pumpen pumpar bensin genom att lossa slangen vid förgasarna och kört på startmotorn, det pumpas ut mycket bensin. Jag har monterat isär bensinpumpen men den ser hel och fin ut inuti. Har tagit bort pumpen och kört helt utan och pumpat upp lite tryck med blåsan, jag bedömer att det Inte gör någon skillnad, fungerar på exakt samma sätt, alltså felet finns kvar. Premix-pumpen är bortmonterad och jag blandar 2t direkt i tanken. Pumpen är nu en standard femkantig, som är ansluten till vevhuset för att få under och övertryck? som gör att membranet pumpar soppan. Hålet i motorblocket där pumpen alternativt kan skruvas fast är pluggat med en skruv/packning. Förgasarna är rengjorda av båt-mekaniker så alla munstycken/kanaler ska vara rena. Blandningsskruvarna är ute 3,5 varv. Då startar motorn på 1 sekund. Kompressionsprov visar helt ok och lika på båda cylindrarna (140 psi? Med Biltema-mätare) Nya stift med rätt betäckning. Gnista kollad med gnist-visare. Förtändningen ca runt 0 vid tomgång, har inte mätt under fart. Jag kommer ju inte upp i de 5500 varv där förtändningen ska vara 19 grader så där är ett frågetecken? Men jag mäter upp ändrad förtändning vid högre vartal i synk med att länkagen flyttar tändplattan. Jag har ställt gas- förgasar- och förtändningslänkagen enligt instruktionsbok och om jag laborerar med olika förtändning så märker jag ingen stor skillnad i hur motorn uppträder. Provat att koppla ur sensorn för överhettning, ingen skillnad. Provat med en ny CDI (powerbox) ingen skillnad. Tänkte att det kunde ha något med S.L.O.W. funktionen att göra...men inte det heller. Pickuppen och tändspolen är inte bytt. Om någon av dessa havererat, kan motorn ändå gå fint på lågs varv? Hur känsligt är det med förgasar och förtändningen. Om det står lite fel, kan det då bli totalpaj? Eller är det endast finliret man fixar genom att ändra länkaget någon mm här och där? Jag märker ju att blandskuvarna måste stå rätt för annars startat den inte, men är det lika exakta lägen som krävs för tex förtändningen? Kan tex en felaktig propeller eller för tung båt ge dessa effekter? Jag tänker att gasreglaget ger för mycket förtändning när motorn inte orkar varva motsvarande läget på ”gasen”? Om någon har någon ide om hur och var jag ska felsöka vore jag väldigt tacksam, börjar få slut på ideer om vad det kan vara.
  6. Jag skulle göra något väldigt enkelt och primitivt, ett stycke markis med två loopar/krokar i i varje övre hörn som snabbt krokas fast i befintliga ”saker” eller i små krokar i överkant av rufföppningen, en sydd kanal i nederkant och en tunn trä eller aluminiumlist som är lite längre än öppningen. lätt att göra, lätt att stuva undan 😊 en helt annan aspekt som jag funderat på, är det inte bättre att ha luckan på plats, om man går på grund, då vill man kanske hellre dunsa in i ruffluckan än ner på ruffgolvet?
  7. Jag har typ samma problem. Har bytt blåsan på soppaslangen, kollat så det inte blir undertryck i tanken, lossat soppaalangen vid förgsarna och dragit runt med startmotorn, det sprutar ut soppa, rengjort förgasarna. Om jag laborerar med luft/bränsle blandningsskruven, om de står fel startar inte motorn, vid olika inställninngar går motorn lite bättre/sämre, choken funkar och ger massor av blårök. Så bränslet verkar inte vara problemet. Varvar upp vid friläge men inte med växel i. Har monterat nya stift, kollat gnista, mätt förtändning vid tomgång - rätt. Laborerar med olika förtändning men felet visar sig på samma sätt. Alltså vid gissningsvis 2000 varv lägger den av och går ner i varv, till kanske 1000. Har jobbat med länkaget frän gas och växelvajrar till förgasarna och förtändningen, allt står rätt och det blir ingen större skillnad om länkagen står lite fel. Nu funderar jag på om det ändå kan vara: -bränslet - eller om det kan ha med den automatiska avstängningen vid överhettning och för låg nivå i premix oljetanken? - eller är det trasig tändspole, trasig powerbox (cdi) eller någon spole under svänghjulet? Bränslepumpen (premixen är borttagen och jag får blanda 2t olja i bensinen) har bara anslutningen från vevhuset via en slang, sitter inte monterad på motorblocket. Kan det vara så att bränslepumpens funktion försvinner vid högre varv om Den inte är monterad på motorblocket? Är det något skit med 2500 varv-avstängningen? Eftersom premixen är bortkopplad så finns inte givaren för låg oljenivå. Om den signalerar låg nivå vid bruten kontakt kan det vara den? 2500 varv-avstängningen ska väl också bryta om temperaturen blir för hög, jag har provat med att ta bort anslutningen till temp-givaren, ingen skillnad. Återstår nog även att kolla tänsdspole och powerboxen, blir att byta till nya och se om det hjälper. Tacksam för uppslag och inspel 🙂
×
×
  • Skapa nytt...