Virvelvind
Medlemmar-
Innehålls Antal
64 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
17 TrovärdigOm Virvelvind
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag tror man har ytbehandlat när trät varit väldigt fuktigt. Därav alla dessa bubblor som senare släppt in fukt så att ytbehandlingen lyfter och möglet får fäste under. Gör om gör rätt så blir det nog bra. Bort med all gammal ytbehandling och låt träpanelerna torka ordentligt innan du behandlar på nytt. Oavsett om du vill stryka på epoxi eller lack så brukar det stå på burken eller i produktdatabladen vilka fuktkvoter man ska hålla sig inom för den aktuella produkten.
-
Varför inte bara lyfta i något av fallen? Funkar utmärkt och så behövs inga extra grejer. Vad skulle fördelen vara med en skyttel i likrännan?
-
AGM från autobatterienbilliger.de är ungefär lika billigt som vanliga våta batterier hemma i Sverige ifall du tycker de höga priserna är ett viktigt kriterium i valet däremellan. De är billiga på våta batterier också men frakten är bara billig för AGM och GEL av uppenbara skäl.
-
Kolla Conrad.se. De har enormt utbud av dylika saker.
-
Jag hade en bra upplevelse med Watskis kundservice under sommaren men kanske var det pga att den enda service minded medarbetaren inte tagit semester än. I vilket fall fick jag en plotter med ett par döda pixlar och mailade dem. De pratade med Garmin samma dag och dagen efter hade jag en ny plotter att hämta ut på posten. Någon vecka senare vaknar jag med ett ryck mitt i natten när min hjärna kopplar att det dyra sjökortet satt kvar i den returnerade plottern. Jag mailar Watski och dagen efter finns sjökortet att hämta på posten. Det tyckte jag var schysst, de har väl egentligen ingen skyldighet att jobba extra pga mitt eget slarv. Men visst kan det också vara ett bevis på att returnerade varor bara blir liggande 🤔
- 46 svar
-
- 1
-
Slående fall är iallafall lätta att åtgärda. Värre är det när vinden piper i och alla högre master står och tjuter. Skyldiga båtägare borde rigga av mellan seglatserna.
-
Själva jobbet är ganska enkelt, det är det där med att reda ut alla begrepp först som är lurigt i början. Väv ligger bäst på plana och enkelt välvda ytor. En matta har ingen särskild riktning i fibrerna och kan utan vidare läggas runt en dubbelt välvd yta som stäven. Lättare matta har ofta finare fibrer än en grövre och blir smidigare. Mattorna går också att dra isär till tunnare lager om så önskas. Vanligtvis är mattans fiber bundna i en emulsion som löser sig i polyesterns styren. Lägger man epoxi på en sådan matta så låter den sig inte vätas lika bra. För epoxi finns särskild pulverbunden matta men det är ett undantagsfall så står inget angivet kan du räkna med att matta är emulsionsbunden och bara lämplig för användning med Polyester.
-
Jag hade slipat upp ordentligt, gärna öppna till laminatet i en 5-10cm bred fasning runt skadan, och sedan lagt glasfiber och polyester/epoxi och slipat om vartannat tills formen är återskapad. Är laminatytan man plastar mot torr, uppruggad med elakt papper (36 eller grövre) och noga tvättad med aceton så sitter en sådan lagning jättefint. Risken med den typ av epoxispackel du föreslår är att det släpper då det är stelt och inte kan hänga med i det mer flexibla skrovets rörelser i vågor, tempskiftningar och eventuella nya smällar mot stäven. Till små lagningar som påverkas mindre av skrovets rörelser är den typ av spackel bättre lämpat. Du kan använda polyester och matta (snabbt, billigt) men bör då lägga på ett tätskift efteråt. Topcoat eller någon form av epoxi. Ifall du ändå vill lägga epoxi i någon form över hela skrovet utgör detta så klart inget tillägg i arbetstid eller kostnad. Använder du epoxi med väv eller matta (obs! pulverbunden matta till epoxi) till lagningen så behövs ingen ytterligare behandling, du kan måla bottenfärg över lagningen bara.
-
Jag köpte en låda Wago 221 efter dina tips i diverse trådar och tycker de är kanon att ha till hands. Har använt dem till att skarva, isolera kabeländar, göra tillfälliga inkopplingar osv. De har redan betalat sig jämfört med att förbruka engångsmaterial för terminering. I någon video såg jag Wago-klämmor dyka upp när man lyfte ner innertaket i en ny Hanse så det verkar inte bara vara hemmapulare som använder dem på sjön.
- 236 svar
-
- 1
-
Jeff Bezos har nog med pengar. Billigaste svenska butik på prisjakt är sällan så mycket dyrare och inte heller i det här fallet. https://www.solarquip.se/produkt/orion-tr-smart-12-12-18a-220w-isolated-dc-dc-charger/
-
Den här videon visar lite idéer för hur man kan göra elsystemet robust inför ett nio månaders Golden Globe race. Upprätta redundans och förvara elgrejerna vattentätt osv. Det nämns att skepparen kommer ha en mindre vattentank och förlita sig på att samla regnvatten. Det kanske kan vara något att kolla upp.
-
Det är säkert ett fint batteri men då de aktuella lasterna är så små att jag jobbar med en 15A huvudsäkring så är jag inte så orolig över just den specifikationen. Det spricker också på måtten. Ett Victron 20Ah Superpack tilltalar med att vara försvinnande litet (17x8x18cm) medan motsvarande Topend 25Ah är 24x18x22cm. Det är fyra gånger så stort. Det får inte plats på bredden där jag idag har ett blysyrabatteri med motsvarande användbar kapacitet.
-
Så länge kabelarean mellan förbrukarbankens matningsplint och lilla säkringsboxen klarar huvudsäkringens strömstyrka så är väl säkringen efter plinten redundant?
-
Tack för tips @Elkillen men det var en ganska anonym produkt utan ett särskilt attraktivt pris. Ligger no-name nära Victron Superpack per Ah så blir det alla gånger ett Victron istället. Jag har spanat runt en hel del utan att hitta något jag vill köpa. Autobatterienbilliger/Batterium gillar jag, de har seriös och bra dokumentation till sina produkter. Jag hade kunnat tänka mig deras batterier till mellanpris med 5 års garanti men de skickar tydligen inte litium till Sverige. De exempel jag hittat där man öppnar de billigare batterierna från Amazon ser det inte muntert ut alls. Celler av andrahandssortering med dåligt lödda kontakter och en undermålig BMS. Vidare känns det obra att batterier med till synes vettigt pris kommer utan specifikation för lämplig laddning. Olika BMS:er kräver olika programmering av hur regulatorn bör uppföra sig när man närmar sig full laddning men det är svårt att göra rätt när infon saknas från tillverkaren. De tillgängliga alternativen känns lite polariserade mellan skräp och premium. Premiumsegmentet är nog det enda jag vågar handla i och då ligger priset lite i överkant. Jag köper mig nog ett blykolbatteri och sliter ut det medan jag håller ett öga på litiumfronten inför nästa köp.
-
Absolut, luftspalt behöver ordnas. Men jag tänker att det borde lösa sig om man ordnar ett par stadiga fästpunkter för fäst och lyftstroppar och provar sig fram. Blir det för vingligt att ha kapellet lyft på ena sidan av däcket utan mantåg så finns alltid masten som sista utväg. Beslår man kapellets aktre ände med ett band runt masten och en lyftstropp i spinnbommens ögla så borde det bli en stadig upphängning.