Gå till innehåll
lördag 27 december 2025

Virvelvind

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    92
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Virvelvind senast vann den dag 16 September

Virvelvind hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

Om Virvelvind

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kritiker mot aceton brukar mer rikta in sig på att det avdunstar så snabbt. Bäst blir rengöringen om man löser smutsen i lösningsmedel och sedan avlägsnar alltihop med torra rena trasor så att smutsen faktiskt lyfts bort från ytan. Om lösningsmedlet bara får vädra bort så hänger inte smutsen med utan avsätts på ytan igen och det här går väldigt fort med aceton. Så ur den aspekten är xylen, toulen, MEK m fl lättare att arbeta med då de är mycket mindre flyktiga och köper användaren mer arbetstid än acetonet erbjuder. Tyvärr är de också mycket mer skadliga för hälsan så aceton är trots allt en hygglig kompromiss. Men jobba gärna skyndsamt och i flera omgångar.
  2. Inte i det aktuella fallet. Ska man bara fylla en liten ojämnhet i ytan i skrovet sitter epoxi bättre än polyester. Det är först när "lika rörelse" blir en relevant aspekt, dvs i konstruktionsdetaljer som flexar, som det börjar bli olämpligt att använda den vanliga epoxin som är för stel för att hänga med och blir en samlingspunkt för stress. Men det finns flexibel epoxi till sånt också. Hade jag haft en varmlokal hade jag aldrig använt epoxi heller, men jag brukar försöka ha båten i sjön när det är 15-20 grader och då blir det epoxi till fixet under vattenlinjen.
  3. Känns det viktigt att komma igång tidigare kan du köpa Biltemas epoxispackel. Det härdar från fem grader ungefär. Nackdelen med epoxi är att den inte kan övermålas med gelcoat. Och ska man göra större strukturella lagningar är det bra att laga med polyester som båten är byggd av för att återskapa samma mekaniska egenskaper som innan. Ska du bara jämna till lite grann där gelcoaten släppt och sedan måla över med bottenfärg finns inga direkta nackdelar med att använda epoxi.
  4. Nog kan det väl finnas asbest i många former av lim, mattor, isolering, komposit och plastdetaljer från den eran. Så jag skulle inte våga säga tvärsäkert att det inte finns. Men i sammanhanget känns det inte så relevant. Börjar du riva i den båten står du där i gamla byggmaterial uppblandade i lika delar kontaktlim och mögel och kommer oavsett att vilja vara klädd i engångsklädsel från topp till tå och ha ett andningsskydd som sluter helt tätt och har tillräckligt bra klassning för asbest. Jag skulle också avråda från projektet. Ser det så illa ut så måste alla ytskikt förnyas för att båten ska bli fräsch att vistas i igen och det är ett riktigt skitjobb som alltid tar minst 2-3x så lång tid som man föreställer sig som lekman.
  5. Privatpersoner har inte den möjligheten. Återförsäljare kan däremot bistå kunder med att via bank ordna lån med båten som säkerhet. Då är reglerna ganska enkla - båten är bankens till 100% tills den dag köparen betalat hela lånet. Först då skrivs ägandet över till köparen.
  6. Hur sker egentligen tillsyn i dessa frågor? Har inga planer på att fuska men säg att den som vill chansa seglar hem sin båt under 15m för privat bruk (som därmed inte behöver registreras). Vem ska komma och fråga vems båten är, vart den är köpt och ifall momsen är betald? Har svårt att se att ens försäkringsbolag eller polis skulle börja rota i saken om man råkade ut för skada eller stöld och behövde styrka sitt ägande av båten med köpbevis. Själv hade jag gjort rätt för mig och betalat momsen. Är bara nyfiken.
  7. Nu minns jag inte exakt modell men de två solcellsventilatorer jag provat tror jag var en Night & Day och en Marinco. Båda utvecklade snabbt (ett par månader) ett knackande ljud som jag inte hade lust att lyssna på, så jag bytte till en gammal hederlig passiv Roca igen. Den ena gick bra att reklamera, den andra inte. Har tänkt att man borde göra som Lintott nu visar, kul att se ett exempel!
  8. Termen är glass reinforced plastic, inte polyester. Det är GRP oavsett om matrisen i laminatet är polyester, epoxi eller vinylester.
  9. Bra jobbat! Helt rätt att hyra en proffsmaskin istället för att köpa en egen billig.
  10. Instruktionen på burken är ett brott mot mänskligheten. Man föreslår att man ska tejpa dit en plastfilm över den målade ytan i 4-6 timmar utan att skriva varför, eller varför vaxlösningen står bredvid gelcoaten i kemkylen.
  11. Skulle tippa att det är rätt mycket fukt i dynorna med tanke på den fuktiga luften så här års. Så kanske ställa någon dyna i taget på högkant och värma på dem ordentligt med värmefläkt innan de packas in? Silica-påsar är säkert en bra idé, antar att man kan köpa bulkpack för liten peng?
  12. Har testat en Bosch med två piggar från Jula. Den köptes för att fuktmäta ved och virke, till det fungerar den strålande. För att mäta plastytor i båten, knappt alls. Skulle hellre hyra en Tramex Skipper eller liknande, går att hyra på distans via Hygglo t ex.
  13. Det ska nog väldigt mycket till för att skada kölinfästningen om vi pratar en stillaliggande båt som sätts rakt ned på kölen. Båten väger bara 1400kg ovanför kölbultarna, och du har en relativt lång och bred kölinfästning. Sen blir det nog ändå ganska stressigt om man ställs ner på kraftigt lutande underlag som en ojämn sten eller liknande.
  14. För att få upp bommen nästan midskepps med så lös skotning befinner sig så klart travaren en bit upp i lovart. Fyllde i storskotet på sista bilden här.
  15. Bra att du är tydlig men jag menar vad jag skriver. Båten är länsad på all el (ska göras om i vår) och alla slangar (ska bytas). Det finns bara glasfiberlaminat, homogent trä och plywood kvar i båten.
×
×
  • Skapa nytt...