-
Innehålls Antal
70 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm Swadop
-
Placering
Löjtnant
Mina båtar
-
Båtens namn
Flipper 760 -88
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Swadop började följa Installation av Victron BMV 712, Vart mäter jag laddtryck?, Oljebyte på volvo penta 290 DP drev och och 2 andra
-
Hej! Lånar denna tråd fast för en AQAD41 Har idag 2 st. tryckmätare på instrumentpanelen varav ena är oljetrycket. Misstänker att den andra är till för laddtrycket då den endast går från 0-2 bar (0-30 psi). Problemet med laddtrycksmätaren är att den hoppar från max till min konstant, har ringt kablaget och rengjort anslutningar (till den givare jag tror det är) men utan framgång. Är givaren som är inringad på bild givare för laddtrycket? Om ja, vilka specifikationer behöver jag för att hitta en ersättare?
-
Jag har själv en AQAD414 där det är ett känt problem att olja kommer ut ur vevhusventilatiosfiltret och sätter igen luftfiltret. Enligt vissa är det ett tecken på för högt tryck i vevhusventilationen, det man kan göra då är att skruva av oljepåfyllningslocket när motorn är igång och känna om det "puffar" ut luft. Gör det så är trycket för högt. Min puffar inte och ändå skjuts det ut olja där Mer än så har jag inte undersökt. Men för att motverka igensatta luftfilter har jag monterat en tredjepartssats där vevhusgaserna går ner i kölsvinet istället. Vevhus-kit
-
Nu är ankarspelet på plats och det testades med stort nöje i helgen Allt funkade felfritt förutom auto-stop funktion. Första gången jag startade fick jag inte igång det, när jag började rycka i linan så hörde jag relät klicka. Det visade sig att när jag förde linan mot sensorn så klickade relät, problemet är att jag inte monterat koppartråden på linan ännu utan den reagerade på linans innehåll, blyet alltså?. Är detta något du också upplevt? Räcker det att öka sensorns avstånd och komplettera med koppartråd tro?
-
Jag har en fråga kring oljemängd. Tappade drevet på olja idag och fick ihop ca 2,6 liter i byttan. När jag sedan skulle fylla på med ny olja (öppnad oljesticka samt vinklad påfyllningsflaska) fick jag endast in ca 2,4 liter innan max var uppnått på oljestickan. 3 timmar senare och ett antal snurr på axeln och nivån låg stabilt kvar på max på oljestickan. När jag fylla på med den mängd jag fick ut eller ska jag kontrollera nivån när båten blivit körd?
-
Nej faktiskt inte, utan det är själva uträkningen så att jag inte överskrider det regulatorn tål. Vill lära mig hur man tänker Om jag räknar på Alt. 1: Nominell PV Power - 150 x 2 = 300 (80W över de 220W som regulatorn tar emot enligt och underlaget "kopplas bort", punkt 2 i förklaringen) Max PV short curcuit - 6,41A x 2 = 12,82A (Du klarar under 15A gränsen) Maximum PV open Circuit voltage - 30,62V x 2 = 61,25V (Du klarar dig under 75V gränsen) Det jag undrar är vad som sker med dessa värden när panelerna kopplas parallellt. Vilket värde kommer öka eller ger uträkningen redan det totala värdet?
-
Som rubriken lyder - Regulator fråga igen Sitter och försöker bli klok på hur stora solceller jag kan koppla in på min Victron MPPT 75/15 regulator. Manualen gör mig följande värden (se 2 st. bilder, jag kör 12V i min båt). Solpanelerna jag vill koppla in har följande värden och jag önskar koppla in dom parallellt då jag vill undvika förlust vid skuggning av den ena panelen: Alt. 1 2 stycken 150W solpaneler (om det är möjligt med 1st. regulator?) Celltyp: Monokristallin Toppeffekt (Pmax): 150Wp Effekttolerans: + -3% Öppen kretsspänning Voc: 30,62V Max effekt spänning (Vmp): 25,52V Kortslutningsström (Isc): 6.41A Max effektström (imp): 5,88 A. Max systemspänning: 45VDC Standard testvillkor: AM1.5; 1000W / m2; 25 ° C Alt. 2 1st. 110W + 1st. 130W 130 W panel: maximal nätspänning (Vm): 20,05 V Maximal ström (Im): 6,48 A Öppen kretsspänning (Voc): 23,36 V kortslutningsström (Isc): 6,84 A Maximal systemspänning (V): 1 000 V 110W panel: Celltyp: Monokristallin SUNPOWER Svart Toppeffekt (Pmax): 110Wp Öppen kretsspänning Voc: 21,6V Max spänning (Vmp): 18V Kortslutningsström (Isc): 6,52A Max effektström (imp): 6.1A
-
Jajemen såg att det var Bahco-modellen han hänvisade till men frågan var om en spetstång med ett extra långt skaft hade vart att föredra vid "pådragning" av bälgen eller om det hade vart klumpigare? Sen har jag en fråga gällande avgasbälg, har som sagt ett 290 DP Drev och jag vet inte om bälgen idag har en klaff eller inte. Ska jag köpa med eller utan? (Har båten i en annan stad)
- 19 svar
-
- 1
-
Tror du det hade vart mer lättjobbat med en tång av modell ”längre” som denna?: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/tanger/spetstanger/bojd-spetstang-011733/ Och för en nybörjare som hör ordet smärgelduk för första gången, ser ut som ett slippapper, stämmer det? 😂 ska dom ”slipas” av och fettas innan montering?
-
Det börjar dra ihop sig till mitt första byte 😬 Båten står på ganska så ojämn mark och jag skulle ha problem med att få in ett rullande stativ under drevet. Vad sägs om att byta drivknutsbälgen med denna metod? 1. Demontering 2. Montering Sen gällande avgasbälgen, räcker det med att tilta upp drevet till "beach mode" eller måste drevet av? DREV = DP 290
-
Menade hela paketet med shunt och display felformulerat av mig
-
Jag har en Victron BMV712 som ligger och väntar på installation Har du installerat deras batterimonitor?
-
Jag tar och lånar denna tråd då jag förra säsongen köpte mig en Victron MPPT 75/10 Smartsolar. Vilka värden hade ni knappat in för följande batteri? https://www.varta-automotive.se/sv-se/produkter/varta-professional-starter/820-054-080 Vilka andra funktioner/inställningar i regulatorn skulle ni rekommendera att använda?
-
I version 1.1 har jag då plockat bort plus+ från startbatteriet till shunten (B2+) samt minus- från startbatteriet till shuntens minus. Nu har jag alla förbrukar-minus samlade på minusplinten. Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? @Georg_Ohm @Kane Batteri Model (1.1).pdf
- 6 svar
-
- 1
-
Hejsan, Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. Är det något jag missar? Batteri Model (1).pdf
-
1. Väldigt bra tips! Brukar dra åt rätt så ordentligt på diverse skruvar och bultar, det ska ju sitta ordentligt 2. Jo jag fick med en sådan med båten men har inte haft den monterad, ska kolla om den passar. Var du tvungen att ha en ledad ankarrulle (med vipp-arm) eller funkade en fast? Vilket fabrikat på svirvel har du?