Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025

Eagleone

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Eagleone

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för tipset! Det kände jag inte till men kan vara ett bra alternativ.
  2. Ja, jag har funderat lite på hur jag ska kunna göra. Som jag minns har tanken ingen lucka alls utan bara ett vinklat påfyllningsrör med en diameter på c:a 50 mm, en avluftning och kran av typ Ballofix med koppling till bränsleledning, samt ett mindre hål för tankarmatur. Har inte kollat så noga än men tror att jag kan få ut tanken ur det lilla utrymme där den är placerad i. Tänkte avvakta tills jag tagit upp båten.
  3. Nu har jag lokaliserat problemet. Det jag minst av allt trodde var anledningen visade sig just vara orsaken. Köpte mig en 5-litersdunk med diesel och använde som tank och nu spinner motorn som en katt utan att stanna. Nu återstår bara att suga ur tanken som är nästan full och försöka få den rengjord. Tack till alla som så vänligt ställde upp med många bra tips!
  4. Fixade idag ny slang från förfiltret, som är av fabrikatet Lucas, till matarpumpen men det hjälpte inte. Jag får nog börja om från början igen. För vilken gång i ordningen har jag nu tappat räkningen. Efter varje luftning vid luftskruven till insprutningspumpen startar motorn direkt och går i c:a 5 till max 10minuter. Vid luftskruven till filter nr 2 kommer ingen luft. Slangen mellan tank och förfilter är en smal plastslang med snabbfäste i båda ändar. Tycker iofs att det känns lite så där men det är ju samma som används på tryckslangar och det har ju funkat alla år tidigare. Har dock bytt själva slangen också sen problemet började. Vad jag förstår bör jag alltså koncentrera fokuset på förbindelsen mellan tank och matarpumpen. Det underlättar fortsatta felsökningen. Kanske ska jag börja med att skaffa en mindre dunk med diesel som alternativ till tanken och kolla vad som händer då om det kan vara skräp i tanken vilket jag iofs inte tror.
  5. Ja tror att jag fått packningen till filter nr 2 på plats. Oljade in packningen som är en ”fyrkantig” gummipackning innan jag skruvade ihop filtret.
  6. Slangen från tanken är en smal slang som har snabbfästen i båda ändar. Första filtret är ett Lucasfilter och jag vill minnas att där också fanns en liten o-ring som också är bytt. Bytte slangen mellan första filtret och matarpumpen idag men inte heller det hjälpte. Har en slang kvar att byta, den från filter nr 2 till insprutningspumpen. Ska fixa det på måndag. Sen får jag fundera över nästa steg. Upptäckte idag att undersidan av filterkåpan till filter nr 2 var lite kladdig av diesel. Ska se om det är likadant imorgon. I så fall misstänker jag att packningen till filterhållaren läcker.
  7. Ja, jag började faktiskt med att byta den slangen men det hjälpte inte. Bytte slangen mellan första filtret och matarpumpen idag men inte heller det hjälpte. Har en slang kvar att byta, den från filter nr 2 till insprutningspumpen. Ska fixa det på måndag. Sen får jag fundera över nästa steg. Upptäckte idag att undersidan av filterkåpan var lite kladdig av diesel. Ska se om det är likadant imorgon. I så fall misstänker jag att packningen till filterhållaren läcker. Fortsättning följer...
  8. Tack för flera tips! Ska börja med att åka till Hydroscand imorgon och se om dom kan hjälpa mig med en ny slang. Det kan vara någon av anslutningarna mellan första filtret och matarpumpen som är problemet. Jag får börja där. Vad gäller matarpumpen så är den ny så den är säkert OK. Jag återkommer och berättar hur det går!
  9. Jag har en Volvo Penta MD17C. Den började helt plötsligt stanna och jag luftade vid insprutningspumpen och så startade den igen. Stannade sen flera gånger och jag luftade varje gång igen. Jag har bytt första filtret (med vattenavskiljare) och tillhörande gummipackningar plus bränsleslang till det. Har även bytt filter nr 2 inklusive gummipackning. Dessutom har jag bytt kopparpackningar till luftskruvarna. Det kommer ingen luft från luftskruven på filter nr 2 så jag behöver endast lufta vid insprutningspumen. Efter varje luftning startar motorn direkt och går i 10 -11 minuter vid 1 100 varv. Ökar jag varvet till 1 500 stannar den efter 5 - 6 minuter. Är det någon som haft liknande problem eller någon som har nåt bra tips?
×
×
  • Skapa nytt...