-
Innehålls Antal
26 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hej "Wildeside" ! Förstår att du skriver i all välmening men dessa typer av kommentarer kanske inte tillför TS direkt något i nuläget dessutom framgår det inte om hen tappat proppen pga av eget skruvande eller föregåendes ägares handhavandefel, skriv gärna en "sticky" om lämpligt tillvägagångssätt för att hantera proppbyte eller impellerbyte mm i sjön istället. Ta detta på rätt sätt men vissa kommentarer på detta forumet känns inte rätt speciellt svårt för nya iom att det inte sker i irl @JohnMalmo lycka till med jobbet torde vara "lätt åtgärdat" svåra är att reda upp lämplig propp och kona samt var dessa införskaffas Ha en god dag å må neptun vara oss nådiga // CApAhab
-
Jaha intressant nog så bestod orsaken till min uteblivna skvallerstråle ett tätt munstycke, att man inte lär sig att ta de enkla sakerna först….men likväl nu vet jag att sakerna är i ordning och nyservade. // CapAhab
-
Ingen som har råkat ut för detta fenomen? Skall ge mig i kast att frilägga och rensa skvaller röret med lämplig ståltråd eller dylikt som en åtgärd, iom att jag inte ”vågar” lita på tempgivaren då känns det tryggare med det strilandet för bekräftelse
-
CapAhab äventyr fortsätter även på denna front efter mycket ruelse å mätning kvarstår det ”bara” att återmontera det nya bockhornet å hålla tummarna för att det faktiskt passar, lyckades även få fatt i lämplig avgasslang å kraftiga slangklämmor. Så går detta vägen blir det lite kul med en AQ171 vs AQ280 vilket knappast någon kommit på en sådan dum idé att kombinera dessa. Med förhoppning om mer gynnsamt mekar väder
- 24 svar
-
- 1
-
CapAhab äventyr fortsätter 😊, med en ytterst ”grön” besättning bestående av sk ”latmatroser” lyckades jag med manövern att både lossa samt återmontera växelhuset på båten liggandes i det stora blå, även operationen med att byta ut impellern och oljan löstes. Dock kvarstår problemet med att ingen skvallerstråle finns, misstänker att den slang är tät eller dylikt dock är åtkomst begränsad så jag har svårt att se vart den ena slangen tar vägen samt att den andra tycks vara felaktigt inkopplad då den bara hänger löst, långt inlägg men finns det någon som har koll på Honda BF 15 motorer och kan bringa klarhet hur dessa skall kopplas då jag inte gärna vill demontera sidokåporna med risk att tappa skruvar osv på den blå hyllan (tycker att det räckte med växelhuset) // CapAhab
-
@Erikcresent460camping Det går säkert bra, viktigaste är att använda något med bra UV beständighet samt inte riskera kladda ner passagerare eller annat, det vore trist. ser fram emot bilder på resultat
- 7 svar
-
- 1
-
Ja självklart måste motorn loss vilket jag skriver i inlägget ovan, men iom att båten tyvärr legat i över vintern samt jag tog över den i detta skick, så givetvis skall prylarna ses över innan sjögång ngt av de forna matros/motormans takterna sitter väl kvar trots länge sedan :), men i sak får jag väl använda ett sling kopplat till masten så går det säkert vägen,
-
@ChristerN Det är nog värre än så skall dessutom byta impeller 😊, men det blir lite av ett äventyr
-
CapAhab ändrade sitt profilfoto
-
Å låt oss liva upp tråden med lite bilder Skämt å sido men dålig bild men kolla runt rutorna på min. // Cap
-
-
Hej ! Står i begrepp och genomföra årservice på min utombordaree (Honda 15hk i mitt fall) vilket i normala fall är en tämligen std operation. Dock för att krångla till det hela något sitter den på ett fäste i nederkant akterspegeln på en segelbåt med slutande akter, är nog mer ute efter glada upprop å på hejande men har någon genomfört en sådan lyft på motorn till akterdäck utan att "knäcka rygg" eller riskerat tappa motorn på den blå hyllan ? Är det möjligt att genomföra med någorlunda säkerhet å kvalitet ? // CapAhab
-
Hej ! Hade en likadan tidigare, på den satt glaset monterat infasat med en "sikaflex liknande fog" vilket jag utan att veta men gissar / antar var en orginal lösning då jag sett det på både monark och cresent båtar. Det finns säkert betydligt moderna fogtyper idag som lämpar sig bättre samt att det ser "snyggare" ut åtm ur mitt perspektiv. // CapAhab
-
Hej igen! finns det ingen som stött på dessa båtar? försöker använda sökmotorer men tycks inte finnas mycket information tillgänglig, men som sagt vore tacksam för all ev tillgänglig information inom forumet // CapAhab
-
Hej ! lite nyfiken om någon sitter inne med kunskap om Långedrag 32 ? // Cap Ahab
-
Sakta sakta går det men förhoppningsvis 2 steg framåt å enbart 1 bakåt....mallar med Hjälp av ett vp290/aq171 rör Resized_Resized_20201021_141221.jpeg
-
Fick oväntat hjälp med frågan via blocket