Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Perkra

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Perkra

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Faderullan! Tack för bra tydliga synpunkter och inget svammel 👍🏅
  2. Det känns som att en 9,9 hk med så låg vikt som möjligt med beredskap att pröva ut rätt propeller är det jag bör leta... Något jag iof själv redan haft på känn men velat ha bekräftelse på men egentligen inte fått ! Allt jag kan ta till mig om att ”det kan vara så ... men också så och det beror på” är ju bara en omskrivning för att ni inte kan svara utan att provköra aktuell båt och motor själva! Det är det jag tar till mig och naturligtvis hade det varit lättare och enklare om ni från början skrivit att ni inte kan svara på frågan ! Tack och ha en fin höst!
  3. Tack alfaalfa..... äntligen lite användbara svar 🙏🏻👍
  4. Vet tyvärr inte vad modellen heter men den går bra och har dubbelt skrov. Bifogar några bilder... Observera att jag inte är ute efter en snabb båt... Bara att den klarar att hålla en högre hastighet än exempelvis dyningar som rullar in bakifrån vilket den nu har lite svårt med. Den är regad för 5 personer och max 9,9 hk. Frågorna 1-3 kvarstår och långa utläggningar om propellerstigningar, skrovformer eller allmän skeppsbyggnadskonst är inte det jag söker eftersom jag inte är ute efter en större dramatisk förändring... Bara så pass mycket mer kraft att den inte blir alltför dikterad av kraftiga dyningar, eller måttlig motvind. Så svara gärna på frågorna så blir jag jättetacksam. Främst frågan nr 1 om en effektökning från 8 Hk till 9,9 Hk under i övrigt identiska förhållanden kan lösa det jag beskriver som problembild enligt ovan. P.S. Jag är inte intresserad att diskutera gamla 12-13 Hk utombordare från 60 talet som föregående svarande då det inte löser det jag vill. Mvh / P-E
  5. Det var tyvärr inte svaret på någon av mina frågor eftersom jag inte avser uppgradera befintlig motor utan byta motor. Därav mina frågor 1-3. Tack ändå / P-E
  6. Perkra

    Motorstyrka

    Hej ! Jag är ingen kunnig båtmänniska och behöver lite råd kring skillnader i motorstyrka. Jag har en mindre öppen båt med en Suzuki DT8 8 hk tvåtakt som jag puttrar med vid kusten om det är fint väder. På senare år har jag dock irriterat mig på att den känns aningen undermotoriserad då det går lite sjö och jag skulle vilja uppgradera motorstyrkan lite grann utan att byta båt då den är bra och smidig att komma in med mellan stenar och skär. Båten är regad för 9.9 hk och min fråga är helt enkelt om det verkligen kan göra någon större skillnad att byta från 8 till 9.9 hk? I min tankevärd är 1,9 hk ingenting i skillnad men faktum är ju att det verkar vara vedertaget av fabrikanterna att serierna på tillverkade motorer upp till 10 hk har sådana (i mitt tycke) små skillnader vad gäller motorstyrka. I min tanke vore ju kanske 12 eller 13 hk lämpligt men det finns nästan inte (någon Nissan eller Archimedes kanske) utan då får man gå på 15 hk vilket troligen blir en för tung (och kanske för kraftfull ) motor för min lilla båt. Frågan är helt enkelt: 1.Kan 1,9 hk uppgradering verkligen göra märkbar skillnad? 2.Varför tillverkas inte 11-13 hk utombordare? 3.Om inte 1,9 hk gör någon större skillnad finns det någon modell av 15 hk (kort rigg) som har riktigt låg vikt ( väl medveten om att fästen kan behöva stärkas) ? Tacksam för hjälp / Mvh / P-E
×
×
  • Skapa nytt...