Gå till innehåll
söndag 13 april 2025

JoLind

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om JoLind

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Uppdatering: köpte ny termostatsats inkl packningar samt poppet-membran. Lossade 3 bultar till termostatkåpan utan problem. Bult 4 o 5 satt något jävulskt. Lyckades spräcka en hylsa och runddra bultarna förstås. Nästa steg - värme, hammare och svetstång, och svordomar. Hjälpte föga. Nytt försök med pinnsvets och mutter. Gick bra på bult 4 men den sista var fördömd. Drog av skallen och stod med ett omöjligt uppdrag. Fick då tips om svinpitt. (ANVÄND ALDRIG DESSA!) Naturligtvis drog jag av den i bulten så jag nu stod med bult förstärkt med härdat stål. Nåväl, nya tag med svindyr coboltborr och låga varv. Gick åt 2 borr och ett j-a tålamod. Men det gick! Borrade ut helt och sen gängtapp och helicoil och idag kunde jag dra i den sista bulten i nya gängor! Och inte en droppe vatten sprutar/läcker! Tack för tips och hade jag vetat om hela processen vete tusan om jag inte sålt båten : ) Nästa projekt är att lossa flottörhusen och förhoppningsvis hitta lite gegga där som gör att motorn går lite knackigt och ibland lägger av.
  2. FullSizeRender.mov Hej, har en Mercury 2-takt från tidigt 90-tal som spottar vatten baktill, alldeles nära tändstiften. Under plastkåpan alltså. Min känsla är att det är fel och även de mer kunniga jag talat med håller med. Till saken hör att larmet går efter ca 5 min körning så jag gissar att det har med kylningen att göra. Ordinarie skvallerstråle skvalar bra. Nån som har likande erfarenhet eller bara en kvalificerad gissning?
×
×
  • Skapa nytt...