-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hej! Har under denna sommar råkat ut för ett riktigt irriterande problem. Min Ryds 18 GTS är utrustad som standard med en DEFA BG300 startspärr. När man trycker på knappen och sedan slår på tändningen så tjuter startspärren och indikerar att allt är redo för start. När man sedan startar så tystnar pipet. Mitt problem som nu har uppkommit är att startspärren fortsätter pipa även efter att motorn startat. Jag kan varva med neutralen i men pipet är kvar. Lägger jag dock i växeln, och kommer över ca 5.5knop då tystnar den. Detta innebär nu att när jag åker i farled med 4knop så tjuter det i min båt. OTROLIGT irriterande. Har letat efter kablar med dålig kontakt osv men än så länge ser allt bra ut. Själva startspärren i sig gör också sitt jobb. Har pratat med DEFA och dom säger bara "Kolla kabelanslutningar". Någon av er som kan komma med ett bra tips? Tack på förhand! /Robban
-
Mina 33 knop nu på hösten är uppmätta med min Garmin GPS, inte loggen. Min båt är inte heller särskillt snyggt bottenmålad. Vilket ska fixas till våren. Ska beställa ett rejält kit för att göra en ordentlig översyn/service innan sjösättning också. Alla filter, stift, tändkablar oljor etc. En såkallad nollning så jag vet var jag står. Gör en utvärdering efter detta innan jag börjar laborera med annan propeller osv. Ska kolla och testa detta. Tack för tipset!
-
Vad skulle annars kunna orsaka att jag inte kommer upp i varv?
-
Sant. Svårt att labba där då jag inte vet utväxlingen på mitt drev tyvärr. Självklart kan det vara så. Men om jag varvar motorn utan växel i så får jag iallafall varvräknaren att visa upp mot 4800rpm. Så känns som att den fungerar. ----- När det kommer till rostfri propeller, finns det några rekommendationer på en "bra" sådan. Något speciellt märke man ska hålla utkik efter? Ska man välja 3 eller 4 bladigt?
-
Oj, redigerade visst mitt svar samtidigt som du skrev. Läs ovan!
-
Ok, är rätt kass på det här men 14.5 är alltså diametern och 19 är alltså stigningen om jag fattat det rätt. Stog nog faktiskt 19P när jag tänker efter. P som i Pitch antar jag då. Ska jag behålla samma diameter och gå ner i typ 15 i pitch då. Så 14.5 x 15 kanske? Har försökt med Ryds och deras återförsäljare åtskilliga gånger men ingen kan svara på vad som var monterat vid leverans. Varvräknaren fungerar och motorn varvar ur när neutralen är i.
-
Hej! Har en Ryds 18 GTS med en Mercruiser 3.0 (135Hk) med Alpha One drev från 2008 som jag köpte i sommras. Båten fungerar bra men har svårt att få upp den i maxfart. Enligt manualen ska båten göra 36knop. Kollar man motorns manual så ska maxvarv ligga mellan 4400-4800rpm. Min båt gör 33knop nu, vid 3500rpm. Går inte få den att varva ur mer. Propellern har följande spec: 14,5x19 Utväxlingen på drevet vet jag ej tyvärr. Kan inte hitta det och har inte öppnat för att räkna, men enligt vad jag läst mig till så är det 2 olika utväxlingar som brukar sitta på Mercruiser 3.0. Och det verkar inte skilja jättemycket. Hur bör jag gå tillväga för att lösa detta? Planen har oavsett varit att byta tll en rostfri propeller, så tanken är ju att jag ska välja rätt direkt. Hoppas jag kan få lite tips och råd.
-
quetrax ändrade sitt profilfoto
-
Grymt! Tack!
-
Har en servicemanual till både motor och drev. Hittar det dock inte där. Mercruiser manual 14 och 26.
-
Oj, hade missat att skriva Gen 2 i beskrivningen. Det där måttet ser ut att vara till ett Alpha One Gen 1. Tyvärr. Tack ändå!
-
Är det jag misstänker också. Och ska jag ändå byta så tänkte jag välja en rostfri istället. Men man vill j uatt det ska bli rätt. Ska kolla in videon.
-
Hej! Leter och letar men hittar inte de svar jag söker. Så jag ställer några frågor här och hoppas det finns någon som vet. Har konstaterat att min Trim givare för instrumentet är dålig. Visar enbart max nere eller max uppe, inget däremellan. Kan även hoppa och flaxa lite. Tänkte därför byta/gå igenom denna innan nästa säsong. Trim limit switchen funkar som den ska. Stannar i upp läge, och man får trycka på trailer knapp för att få upp den högre. Allt som det ska. Men har samtidigt en fundering på hur långt upp det ska gå att trimma innan limit switchen sätter stopp. Har läst någonstans att det ska finnas ett mått man ska gå efter på trimcylindrarna. Men hittar inte vad det ska vara. Försöker även hitta vilken dimension på propeller dessa båtar levererades med original. Min propeller är målad så kan inte se dimension/stigning på den. Men misstänker att den är bytt för båten vill inte varva ur som den skall. Stannar på ca 3500rpm och gör då 33knop. Enligt manual ska båten göra 36knop och då ska väl motorn ligga på 4400-4800rpm. Eller är jag ute och cyklar? Tar tacksamt emot svar/hjälp på de frågor jag har! /Robban
-
Har en Mercruiser 3.0 med ett Alpha One Gen2 drev monterat på min båt. Årsmodell 2007-2008. Söker servicemanual till både motor och drev i PDF format. Någon som vet vart det finns? Har googlat och hittade en servicemanual till drevet från 2001. Är det samma så jag kan utgå ifrån den? Isåfall behöver jag bara till motorn. Tack på förhand!
-
Om du vill så kan jag skicka manualen till dig. Har den på PDF. Bara skicka ett DM här med din mailadress! Ska försöka hitta den andra tråden här ang styrglappet. Tack för tipset om laddningen. Kanske sätter in en annan mätare för att se laddning då. Edit: Hittade tråden, toppen! Ang batteristatus funderar jag på att montera i en Ctek CTX Battery Sense. Verkar smidigt, och man behöver inte göra fler hål i båten.