Paramedic
Medlemmar-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Paramedic
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Paramedic började följa Överlast på trailern, serva motorn själv eller lämna in, Kölskydd och och 3 andra
-
Jag har en båt och motor som är 3 år i sommar, motorn är en 100 Suzuki. Sista servicen hade båten gått 15 timmar och servicen kostade nästan 6 tusen. Kollade på Suzukis garanti som utåt sett är 7 år, men läser man det finstilta så gäller det enbart fabrikationsfel. Alltså inte om något "slits" och slutar att fungera eller går sönder pga "vanligt" slitage. Min fundering är om det är värt 6000 kr för att lämna in den för att få denna ytterst svaga garanti eller om man lika gärna kan fixa servicen själv, min tanke var att iom motorn är 3 år i sommar så borde eventuella fel redan uppkommit eller visat sig? Känns rent spontant som en service kan göras bra mycket billigare själv? Tacksam för tankar och funderingar.
-
Vågar inte använda stålskena, med min vanliga tur så kommer den garanterat flyga in i proppen och helt sabba motorn 😁. Det blir nog till att köpa en kort bit av keelshield och bara limma på främre del av kölen.
-
Ok, tack. Men finns det något annat alternativ till kölskydd på en hr 532 förutom att skruva fast en metall list villket jag inte vill göra.
-
Jag tänkte köpa ett kölskydd typ keelshield men det står på hemsidan att man inte kan ha det på båtar som ligger på en trailer med kölrullar. Det har ju nästan alla trailers i Sverige, men är det någon som vet vad som händer när man har rullar på trailern?
-
Jag hade nog tomgång och framväxeln i. Men som sagt vi stod i stort sett helt stilla.
-
Jag klantade till det häromdagen när jag skulle lägga till vid en klippa. Stod helt stilla med motorn på tomgång, men fick sidvind och svall samtidigt som jag trasslade med ankarlinan. Klantigt och jag borde ha avbrutit direkt och börjat om. Men vinden knuffade mig sakta in i en klippa så proppen gick på. Men vad är sannolikheten för att axeln är sned efter denna grej. Kan inte se någon skevhet eller känna några konstiga vibrationer. Köpte en ny propp men undrar om det är ett måste att åka till verkstad och få det kollat? Blev endast det på bilderna på ett blad och endast lite färg släpp på ett annat blad. Är risken för skev axel överdrivet ? Tacksam för hjälp och funderingar.
-
Jag vet inte om jag orkar svara på en dylik fråga. Men gör ett försök. 1. Antingen är du extremt blåögd och vägrar att se problematiken med hitresta ligor som har lite mysig semester i Sverige. 2. Du har aldrig varit i den situationen och blivit av med en båtmotor som du slitit hårt för att kunna köpa och besvären det medför. 3. Du hamnar i kategorin där pengarna inte är något problem och någon annan kan fixa allt. 4. Ring och prata med både polis,tull och försäkringsbolag och hör deras syn på det hela. Länsförsäkringar som jag talat med var lika rådvill och ledsen som jag, dom tar upp detta till regeringen varje år men inget händer. Det finns ju liksom en större vinst för statskassan att lägga krutet på införselkontroll istället för export kontroll. Tullen som får sin styrning av regeringen säger samma sak, händer bakbundna och resurser till att hitta och beskattning av import. Finland hade samma problem men har ändrat tullens arbetssätt och lägger krutet på utförsel kontroll mellan mak och oktober för att sedan lägga mer krut på införsel kontroll resten av året och det har givit resultat. Pust... Det är ju min lilla privata syn på det hela och delar du inte den så är det ok men min åsikt om att regeringen fullkomligt skiter i problemet står fast. Om du inte kan visa på åtgärder som regeringen gjort och som löser problemet?
- 22 svar
-
- 1
-
Vår brygga är privat så vi kan väl visserligen bygga om den som vi vill, men får man igenom en kätting i det hålet så är det i och för sig ett alternativ.
-
Försäkringsbolag kräver klass 3 kedja och lås till båten men jag hittar ingen godkänd ögla till bryggan? Det måste väl också vara en svag länk? Vad ska man ha för att åtminstone försvåra för öst statarna att med regeringens goda minne ta min motor?
-
Tack så mycket,då vet jag.
- 21 svar
-
- 1
-
Anledningen är att jag har haft båt tidigare med en gps med ekolod och har under dessa år aldrig använt den eller känt att oj vilken tur att jag hade ekolod. Och dels så säljs alla gps på blocket utan ekolods givare så jag tänkte kolla om det huvudtaget går att använda en typ Garmin Echo map som renodlad navigator då det är det jag kommer att använda den till och har inget behov av ekolod.
- 21 svar
-
- 1
-
Det verkar som om det inte många som varken gillar eller använder surfplatta att navigera med. Men nästa fråga är då om det går att köpa en begagnad plotter på blocket och inte använda ekolods givare eller kommer apparaten få frispel då? Alla plotter som säljs på blocket skickar inte med givare till ekolod men det är å andra sidan heller inte något som jag vill ha. Jag vill enbart ha navigering.
-
Jag har köpt ny båt och funderar på att skaffa en surfplatta att navigera med. Men jag är jäkligt dålig på det tekniska,om jag köper en platta måste den ha simkort? Jag tänkte köra med Eniro. Kan någon förklara för mig hur det fungerar.
-
Jag kommer att köpa en båt som inte har någon trailer till. Jag undrar rent konstruktionsmässigt om en tk trailer obromsad 80vagn som på papperet får ta 580 kg orkar att ta båt och motor som väger 680? Jag vet att det är olagligt pga övervikt men jag undrar bara om trailern kan gå sönder?
-
Vi har nu kollat runt på olika båtar så ögonen är fyrkantiga. Men vi landar hela tiden på HR532 , så det blir det skrovet. Men nästa problem är med vilken motor man ska ha till båten? Vi fick vår tidigare Yamaha stulen så vi är ytterst tveksam till en ny Yamaha. Men vi kikar på Suzuki eller Mercury, är det några kvalitets skillnader på dessa nu för tiden eller är de likvärdiga? Jag vet att Suzuki kanske också är åtråvärda i Baltikum men inte riktigt lika som Yamaha. Varför finns det inte bara en båt med en motor.