Pugho
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Pugho
-
Placering
Kadett
-
Den höjningen var väl tjusig. 😃 Funkar det så funkar det liksom.
-
Ifall det var nån som var nyfiken så kan jag nu besvara min egen fråga. Plyfan som förstärker akterspegeln är ca 82x30cm och 10mm tjock. Såg härom dagen en likadan båt till salu med knäckt akterspegel och förstår varför. 😂 Skivan är plastad mot två lådor i botten som förstärker upp hela aktern. Nu blir det en 30mm plyfa och akterspegeln blir anpassad för lång rigg. När projektet väl är klart. En hel del lösa bitar skum låg i tomrummen i botten. Dyngsura förstås.
-
Just i ett bromsok så är väl gummiringen med fyrkantig profil gjort av ett annat gummi än damasken som sitter ytterst. Damasken tål olja/fett/bromsrengöring utmärkt men den inre ska enbart tvättas med bromsvätska. Så har jag iaf lärt mig en gång i tiden..
- 14 svar
-
- 1
-
Vad jag kan se så är det betydligt lättare att hitta långriggade motorer än kortriggade, så om motorn havererar så letar jag helt enkelt reda på en ny. Om båten ska säljas så säljer jag väl med motorn på? Dessutom står det en motor i mitt garage färdig för montering, så båten ska byggas om. Punkt. Frågan var inte om, utan vilket tillvägagångssätt som är vettigast. Vill även veta hur stor plyfaskivan i akterspegeln är, utifall att den skulle vara så slut att den måste bytas.
-
Skrovet är enligt blå skylten specat för 65 hästar, så det är bara rigglängden som är kruxet. Och åldern i viss mån. 😀
-
Det vore kalas med en sån lösning ja.. Jag inbillar mig dock att påfrestningen på akterspegeln blir ännu större med en sån lösning iom att motorn även kommer en bit ut? Kanske går att avhjälpa genom att ytterligare förstärka spegeln utvändigt iofs..
-
Hej Köpte i somras en Jofa winth 485 med en gammal AP360 som rätt fort kändes för liten för båten. Trivs mycket bra med båten annars. Nu har jag fått tag i en 60-hästars mercury tvåtaktare, till rätt pris, som nu står i garaget och vill åka båt. Naturligtvis är det en långriggare, och ju mer jag googlar på akterspegelshöjningar desto nojigare blir jag att plyfan ska vara rutten och jag kommer vara tvungen att kapa upp hela båten i småbitar och plasta ihop igen bara för att kunna få dit min nya motor. Är det någon här som har bilder på vettiga och funktionella höjningar av sådana akterspeglar, och OM det nu är så att plyfan är rutten, måste jag byta hela aktern då, eller är det bara en förstärkningsbit just där motorn sitter? Kan man kapa upp och byta den utifrån? Är ju en del i vägen att kapa upp inifrån båten..
-
Hej Köpte förra veckan en båt med en gammal AP360 på, som är helt underbar bortsett från ett par saker. Justerar jag växelwiren så framväxeln går i så får jag inte i backen, och vice versa. Funderar på att göra ett nytt hål i spaken på sidan av motorn och således korta slaget på den. Är det nåt i växelhuset som är trasigt eller feljusterat tro? Var får man tag på en impeller? Den som sitter i ser ut som ett sädesfält i storm och tätar inte längre mot impellerhuset. Har läst att man kan ta en johnsonimpeller och brotcha upp till rätt mått men vilken? Skulle vara roligt att lösa dessa problem inom ett par dagar så det går att köra säsongen ut iallafall. 😀 // Micke