Gokväll,
Det tänkta fredagspillet med impellerbyte tog en jobbig vändning. Första gången jag byter impeller och var inte helt på det klara med att jag var tvungen att sänka ner växelhuset från resten av motorn för att kunna lossa växelväljaren i skarven. I processen av att komma fram till det, kan jag ha tvingat växelväljaren för långt nedåt/inåt, och nu, när växelhuset är nere, känner jag inga lägen alls. Växelväljaren rör sig helt fritt upp och ned. Samtidigt går det inte att separera drivaxeln från propelleraxeln så den är ju fast i någon av växlarna.
Som jag förstår (kan vara fel ute) så trycker växelväljaren dog clutch (heter det hundkoppling på svenska?) framåt och bakåt, och har således inget den ska "haka i"? Och om jag förstår sprängskissen rätt, så är det någon fjäderbelastad historia, kan den pressas för långt och "låsa" där? Eller fjädern haverera?
En alternativ möjlighet är det omvända: Växelväljaren har dragits för långt ut - men ska det verkligen vara omöjligt att pricka rätt och få ner den i sitt rätta läge igen då? Viss rörelsemån finns att vicka den i sidled (alltså åt alla sidor, som en cirkel).
Antar att enda möjligheten är att få ut hela innanmätet? Youtube har sagt att det är ett litet hel*ete =/
Stort tack på förhand!