Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025

Berga1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Berga1

  • Placering
    Landkrabba
  1. Gokväll, Det tänkta fredagspillet med impellerbyte tog en jobbig vändning. Första gången jag byter impeller och var inte helt på det klara med att jag var tvungen att sänka ner växelhuset från resten av motorn för att kunna lossa växelväljaren i skarven. I processen av att komma fram till det, kan jag ha tvingat växelväljaren för långt nedåt/inåt, och nu, när växelhuset är nere, känner jag inga lägen alls. Växelväljaren rör sig helt fritt upp och ned. Samtidigt går det inte att separera drivaxeln från propelleraxeln så den är ju fast i någon av växlarna. Som jag förstår (kan vara fel ute) så trycker växelväljaren dog clutch (heter det hundkoppling på svenska?) framåt och bakåt, och har således inget den ska "haka i"? Och om jag förstår sprängskissen rätt, så är det någon fjäderbelastad historia, kan den pressas för långt och "låsa" där? Eller fjädern haverera? En alternativ möjlighet är det omvända: Växelväljaren har dragits för långt ut - men ska det verkligen vara omöjligt att pricka rätt och få ner den i sitt rätta läge igen då? Viss rörelsemån finns att vicka den i sidled (alltså åt alla sidor, som en cirkel). Antar att enda möjligheten är att få ut hela innanmätet? Youtube har sagt att det är ett litet hel*ete =/ Stort tack på förhand!
  2. Mjo, till en början lät det som en bra tanke framför rutan men jag tror den rundar av för mycket där och vid något avstånd föröver gör att både rött och grönt kan synas samtidigt (kanske längre bort än vad de är klassade för att synas, jag vet inte)... Så får nog bli ovanför rutan istället, så slipper jag reflexer och att det lyser in, plus kommer upp en bit och får bättre vinkelförhållande. Sen får jag mäta hur hög "mast" jag behöver slänga på för att få det till 100 cm höjdskillnad.
  3. Hej, Stort tack för de snabba svaren - och lite skönt att höra att det inte bara var jag som inte kunde hitta info om detta 😉 Bra tips både med kombinationslanterna på stång och placering på sidan, tänkte inte alls på reflexer i rutan.👍👍 Får suga lite på karamellen innan jag sätter borren i båten 😃
  4. Hej båtfolk, I likhet med halva Sveriges befolkning så har jag gått och blivit med "coronabåt"... Den saknade lanternor när den köptes, vilket jag tänkte åtgärda. Det är en gammal hardtop under 7 meter men över 7 knop, och jag har kommit så långt att jag behöver sidolanternor i kombination med vit runtlysande topplanterna, och att dessa ska skilja 1 meter i höjdled - men vad finns det för regler kring sidolanternornas placering i höjdled ovan vattnet? Lyckas inte hitta någon info om det och det kommer ju avgöra hur långt upp topplanternan behöver sättas för att nå 1 meter höjdskillnad... Stort tack på förhand! =) //Berga
×
×
  • Skapa nytt...