Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Gripen72

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    384
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Gripen72 senast vann den dag 9 November 2020

Gripen72 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

142 Expert

Om Gripen72

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

1 349 profilvisningar
  1. 10 bar hit eller dit är inget att hålla på och dutta med, kasta i spridarna och fortsätt med nästa grej som behöver fixas på båten 🙂
  2. Försäkringsbolaget har rätt ang effekten Du har rätt ang farten
  3. Vill inte såga din dieselmek, men det fanns nog ingen anledning att byta ens de som hade ytrost på sig. Det är mer eller mindre normalt och tas bort med stålborste. Jag kan inte påminna mig om att jag under min karriär bytt någon överfallsmutter. Däremot har jag bytt spridarkroppar, ibland pga av att gängan för överfallsmuttern delvis skuret, men gängan på muttern brukar klara sig. Men nytt är ju alltid trevligt. Glöm inte att smörja gängan med förslagsvis kopparpasta, och att överfallsmuttern ska dras med momentnyckel. Jag brukar även smörja in själva spridarkroppen med kopparpasta vid montering i cylinderhuvudet, det gläder nästa mek som ska dra ur spridarna. Har du utrustning för att justera öppningstrycket?
  4. Bara nyfiken, varför behöver du byta dom?
  5. Hej, Tillverkaren finns kvar, de kan säkert hjälpa dig. https://www.tystor.com
  6. Det handlar inte om att man vill göra det svårt för sig eller hur kladdig det är, man väljer produkt efter vad det är som ska tätas. 577 är utmärkt när rördelarna inte riskerar att sitta och skaka, och/eller där komponentens vikt belastar gängan onormalt mycket, i dessa fall har lin med tillhörande medel en bättre förmåga att hålla installationen tät över tid. Som exempel föredrar jag att använda: Slangnippel på sjövatten i diskhon, 577 slangnippel för dricksvatten, lin och unipak ”tung” frihängande blandarventil på varmvattenberedare, lin och unipak Sjövatteninstallationer under vattenlinjen, lin och Permatex Jag tror att jag nämnt det tidigare på forumet, men när jag var ny i branschen så sa kollegorna i irriterad ton ”rörpulare som använder gängtejp hamnar i helvetet” 😄
  7. Hej, Hur menar du med att ”det bubblar”, kommer avfallet tillbaka i skålen? Då är det backventil 9 du behöver. Nr 10 skulle på svenska nog benämnas som ”Utloppsstos”
  8. Nja, jag menade bara traditionell spackling av skadan med gelcoat och sedan slipning/polering
  9. Innan du ger dig i kast med att måla ytor ovan vattenlinjen, överväg att genomföra en grundlig maskinpolering, det är inte helt osannolikt att båten går att få tillräckligt fin utan ommålning. Att den sedan har skador i gelcoaten finns det reparationsmetoder för.
  10. DSI14 finns med olika elsystem, och utöver detta så anpassas ofta installationen efter lokala förutsättningar/behov, så det är svårt att svara på. Min har inget relä, manövern till solenoiden på startmotorn går direkt från tändningslåset.
  11. Kul projekt! Jag skulle undvika att plasta in alla former av trä i en så utsatt konstruktion som en badbrygga är, överväg att plasta in plattstång eller plåt av aluminium där det behövs infästningspunkter. @Ingemar, fina detaljer du tillverkat👍
  12. Jag skulle göra som båttillverkaren gjort och lägga på topcoat i stället för att lackera. Det är något mindre arbetskrävande, och ser man bara till att rengöra ordentligt så går det inte att misslyckas. 1) Rengör 2) Slipa med 80-papper 3) Dammsug och torka med aceton 4) Lägg på toppcoat i valfri kulör
  13. Det manliga egot skulle slakna direkt om inte de 2-3 stora utombordarna skulle vara exponerade för allmän beskådan 😅
  14. Jo då, i min bransch är det få som säger något annat än garnering om det är ytskiktet som avses. Men då marina inredningssnickare är svårfunna nuförtiden så hör man ibland någon slira på tungan och säga ”du får riva väggen, svetsarna ska ta hål i skottet för en kabelgenomföring”,
×
×
  • Skapa nytt...