

Gripen72
Medlemmar-
Innehålls Antal
394 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Gripen72 senast vann den dag 9 November 2020
Gripen72 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
144 ExpertOm Gripen72
-
Placering
Kommendör
Senaste Profilbesöken
1 539 profilvisningar
-
Jag har alltid uppskattat produkter från Vetus, upplever att kvaliteten är ett strå vassare än vad de stora kedjorna saluför. Själv har jag en universaltank som jag kompletterat med anslutningssats och dykrör för tömning. På så sätt fick jag anslutningarna där jag ville ha dem. https://vetusonline.se/swedish/catalog/product/view/id/250/s/88-liter-all-purpose-tank-excl-installation-kit/
-
Det kan ju vara så att TS har ett liv utanför MG också, tagga ner 😃
-
Jag tänker högt här, kan problemet vara att ytan som målats har lite silikonsmitta? Det är ju inte helt osannolikt att utrymmet har silikonfogar lite här och där. Billackerare är väldigt noggranna med att använda silikonrengöring före lackering. Det hjälper ju inte dig i det här fallet, färgen är ju redan pålagd, men övriga som ska lacka kanske kan bli hjälpta av detta tipps.
-
A4 rostar inte, oavsett om man polerar eller ej. Har du A4 som rostat så är det något fel med legeringen.
-
Eftersom Penta rekommenderar GL-5 har jag mycket svårt att tro att det finns gulmetaller i marinväxeln. Det är ju inte otänkbart att på vissa marknader finns varken Penta eller Mobil tillgängligt, då tar man det som finns lokalt, och som i detta fall är märkt API GL-5. Då får man troligen en olja med hög inblandning av EP-tillsatser. Tanken med de olika klassningarna är ju att det ska vara förhållandevis lätt att lista ut vilken typ av olja man ska pytsa i. Man ska inte behöva vara kemist och försöka lista ut vad det är för smörja i dunken. Mobiloljan är jag inte bekant med. Det står att den rekommenderas för tillämpningar som kräver API GL-4, samtidigt så lever den upp, eller överträffar API GL-5. Det står även att den har ”milda EP-egenskaper” Jag tolkar det som att Mobil har lyckats byta ut EP-tillsatserna mot en annan ingrediens som gör att oljan tål samma höga kuggtryck som en API GL-5
-
Jag förstår inte frågan fullt ut, Penta rekommenderar en GL5, och du vill ha en GL5 olja, då är det väl bara att hälla i en GL5 olja?
-
Med tanke på att TS tilltänkta båt är avsedd att drivas av utombordsmotor, drog jag den felaktiga slutsatsen att din motor från 79 var en 2-takts utombordsmotor.
-
Nu tror jag ju inte att Arronet går att få med 2-taktare, du får rätta mig om jag har fel😅
-
Om motorn har kamrem eller kedja är personligen ingen parameter för märkesval, båda konstruktionerna har sina för och nackdelar. Kamrem kan få konsumenter att regera negativt då de hört historier om mycket dyrbara byten på personbilar. På en utombordare sitter remmen i regel lätt tillgängligt, och genererar inte alls de kostnader som hos bilverkstaden. På de motorer jag skruvat med har det nästan varit lättare att byta kamremmen än att byta det nedersta tändstiftet😅
-
Jag skulle absolut använda polyester för detta projekt, och jag skulle välja en huggen matta då den är mycket enklare att lägga upp än en vävd. Nackdelen är att den huggna kan kräva mer efterarbete för att få slutprodukten slät, om detta nu är ett krav.
- 3 svar
-
- 1
-
-
10 bar hit eller dit är inget att hålla på och dutta med, kasta i spridarna och fortsätt med nästa grej som behöver fixas på båten 🙂
- 5 svar
-
- 2
-
-
Försäkringsbolaget har rätt ang effekten Du har rätt ang farten
-
Vill inte såga din dieselmek, men det fanns nog ingen anledning att byta ens de som hade ytrost på sig. Det är mer eller mindre normalt och tas bort med stålborste. Jag kan inte påminna mig om att jag under min karriär bytt någon överfallsmutter. Däremot har jag bytt spridarkroppar, ibland pga av att gängan för överfallsmuttern delvis skuret, men gängan på muttern brukar klara sig. Men nytt är ju alltid trevligt. Glöm inte att smörja gängan med förslagsvis kopparpasta, och att överfallsmuttern ska dras med momentnyckel. Jag brukar även smörja in själva spridarkroppen med kopparpasta vid montering i cylinderhuvudet, det gläder nästa mek som ska dra ur spridarna. Har du utrustning för att justera öppningstrycket?
-
Bara nyfiken, varför behöver du byta dom?