Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

pattedala

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    54
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

1 följare

Om pattedala

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. pattedala

    Glödning Aqad41A

    Vi fick till slut tag på Nimbus 35Dc som vi väntat på, nu blev de med 2xAqad41A. Hade gärna fått vara en nyare men när vi väntat på att Det ska komma ut till försäljning aslänge så får man ta det som det är. Vi visste om att styrbord motors glödning inte fungerade, men jag tänkte att set Är nog bara byte av ett relä eller byta stift. Kom ut till båten idag, med nytt relä från MarinExpress och började råda med kablage Och jämföra med babords motor. Då såg jag varför inte glödningen fungerade. Tidigare ägare hade tydligen bytt till biltema relä och kopplat en kabel från #87 på relä till startmotor och kabeln till glödstiften är klippt och intr inkopplad. jämför man mot babordsmotor så går 87 till glödstiften. Skulle vara trevligt att få igång glödning även på styrbordsmotor, men jag blir lite fundersam hur. Kopplar jag loss kabeln till startmotorn och sätter r på glödningen så får väl intr startmotor någon startsidan? Köper jag ett relä med 5 stift så blir väl risken att både glödstift o startmotor får ström samtidigt. Jag har tyvärr svårt att se var de andra 3 kablarna från babordsmotor tar vägen då det är tajt o jäkligt, men jämför man så Är det iaf idag felkopplat på styrbordsmotor
  2. Tack för svaret @1stPeregrine, det var mer spot on på min fråga. Jo, för min del gäller det en Nimbus 3400 fly och där har jag sett att många bytt från ms4 till HS1 förr om åren. Dessvärre verkar det lögn i helsike att få tag på dessa numera och jag behöver dessutom två. Men jag kollade med en firma på västkusten som enbart håller på med motorer o drev samt en marina som bl.a. penta auktoriserad och fick då tips om TM485 om offertet på det, även sett annons där ngn haft Technodrive i dessa båtar med tamd41'or Därav testade jag att ställa frågan på forumet här om någon gjort något liknande byte, var kanske dumt för nu utifrån övriga inläggen så blev plånboken plötsligt jättetom när jag måste byta motor också för att man inte kan byta bara backslagen enligt experterna. Då kommer ingenting att fungera tydligen.
  3. Tyvärr är utbudet av bättre begagnade gamla backslag ytterst begränsat, likaså reservdelar till dessa som mer o mer försvinner eller blir dyrare o dyrare. Ska man dessutom ha två backslag så blir de ännu svårare. Se bara gamla båten när motorn rasade, satan vad både svårt o jäkligt dyrt de blev att få tag på reservdelar till en gammal md21. Vill inte hamna där igen. 5v semester försörd för familjen, ingen möjlighet att vara på sjön. Inte mycket pengar att hitta på saker för de fick gå till att laga motor oplanerat.. Sen har jag ytterst svårt att tro att de är helt obeprövade då två oberoende marinor tipsar om och ger offert på samma backslag. Det är nog inte en slump. Och precis som jag skrev i min första fråga på tråden, så mycket riktigt så är min avsikt att byta ett 32 år gammalt backslag som är känt för att rasa tillsammans med tamd41 då den egentligen är undermålig för motorn. Kul att den gått så många år, absolut, men av statistik så är det snart dags. Jag imponeras av er som håller ut med sakerna tills de helt och hållet tar slut och tar det för vad det är, men sån är inte jag och vill inte utsätta min familj för en förstörd sommarsemester igen. Men börjar luta åt att låta det gå den här säsongen och sen byta ut hela drivlinan. Har bett om offert på 2st D4-230 med backslag, då har man en framtidssäkrad skuta som tål ur o skur. Det är hon ändå värd Det intressanta är ändå att 6 av 7 inlägg handlar om personliga åsikter om området och inget om frågan som ställs...
  4. Jo, det vet jag med att det tillkommer andra saker när man byter backslag. Inga problem. Jag är mer av filosofi att hellre byta något gammalt och undermåligt som dessutom är känt att rasa då ms4an är aningen underdimensionerad, innan det det väl rasar som sagt än att få en förstörd semester. Men utgår man från resonemanget här så verkar majoriteten köra tills man står still och ta det därifrån. Så om säg backslaget väl rasar i sommar eller nästa, ska man byta motorerna då eller är det okej att byta till Nytt backslag då? Kan man välja ex Technodrive då eller sitta och vänta på att det kanske kommer ut ett bättre begagnat Hs1a? Jag tror inte många går o köper sig en komplett ny drivning om det bara är bakslaget som gått
  5. Jo jag har oxå sett att många har bytt till framförallt HS1, men liksom denna börjar bli till åren och känns då bättre att byta till något nyare. Självklart skulle ju drömmen vara att ta ett omtag och kolla motorer också, men då de ändå skall vara mer robusta än backslag så börjar jag där. Motorer kostar sådär lite mer så det får bli en senare fråga. Men köper man ngt nyare nu som är starkare än ms4 så finns möjligheten att nyttja samma den dagen man byter motor. Jag kollar just nu till en början efter begagnat technodrive i första skede istället för de offerter jag fått. Därför ställde jag frågan här på forumet för att få svar från personer med erfarenhet kring byte av backslag.
  6. Jo det förstår jag med, det var ju inte det som var frågan om var/när/hur ett 32 år gammalt backslag rasar. Så ganska irrelevant inlägg. Tilläggas då för att vara extra tydlig, det var inte samma båt eller samma motor som orsakade ett motorhaveri. Men efter att ha varit med om en sådan incident igen så vill jag undvika att få semesterplaner förstörda igen och dessa MS4 är kända för att rasa i tid och tid. Dock lika jäkla tråkigt o ligga 60-70 distans hemifrån o ha ett trasigt backslag som att få motorstopp under gång. De blir en jäkla massa problem o tid för annat än planerat och semester blir förstörd. Så därmed har jag bestämt mig för att byta och kunna vara trygg över att backslaget åtminstone kommer hålla och fungera tillfreds. Har du någon konkret information om min fråga gälla adapterplatta eller så får du gärna svara på den istället.
  7. Har en skuta med tamd41B som ska hämtas under våren, men tyvärr sitter det ökända MS4 backslaget på och då jag varit med om tidigare att motor har dött en bit från land så vill jag föregå detta genom att byta backslag. Jag har fått tips om TechnoDrive TM485 från 2 oberoende leverantörer, så kommer satsa på detta backslag. Men då undrar jag hur andra har gjort som bytt backslag till tamd41 vad gäller att fästa nya backslaget om det skiljer med bulthål och likande, sätter man ngn adapterplatta eller liknande mellan motor och backslag? Söker man och kollar på TechnoDrives bakslag och i synnerhet TM485 så får man upp förlag om en en fläns/adapter (SAE-4 eller SAE-7) men i så fall finns det ju en del att välja bland: https://www.bootsbedarf-nord.de/advanced_search_result.php?inc_subcat=1&keywords=tm485&page=1 Skulle som sagt vara intressant och höra från andra som har bytt backslag, framförallt på tamd41 motor
  8. Mycket riktigt finns de två en för A och en för B... Och självklart väljer man rätt för sin motor, sitter den inte på så blir de svårt att köra överhuvudtaget....... Hade jag velat köpa en splitt ny motor hade jag gjort det. Tömma sina konton sen är upp till var och en vad man prioriterar här i livet Själv tömmer jag gärna kontot när jag hittar nästa båt jag vill ha, inte en ny skruttmotor till en gammal 80 talare. Det jag frågar är om de går att sätta in A istället för B motor i samma båt med S drev. Så tar tacksamt emot svar på det, annars behöver man inte svara.
  9. pattedala

    Skuren MD21

    Köpte ny propeller till årets säsong av Arken Teknik, en som de rekommenderade. Hann med 20h gångtid och precis gått på min 5v långa semester. När vi 15min utanför Harstena råkar ut för de som inte får hända, motorhaveri. Motorn har gått som en klocka, alltid startat utan problem och servat enligt bok med VPs egna filter och vätskor. Ändå kan det ske på några minuter. Snackade med dem Arken Teknik och får bara till svar att det inte är något som orsakats av den nya propellern och erbjöd sig istället att skicka offert på ny motor - tack för den.... Men blir de ny motor blir de från någon annan... Skutan gick fint och ingen värmepåslag när oljetryckslampan börjar lysa, varpå jag drar ner gasen för att strypa motor. Men kom inte under 1000rpm ens innan motorn nyper och självdör. Sliter upp durken o ser en märklig syn, oljefiltret har skjutit/släppt och sprutat ut 4,5l olja. Oljefiltret gick gängpaj och gick inte att få dit igen. Dagen efter när man kunde testa med nytt filter o ny olja så orkar inte startmotor dra runt, testar o dra vevhuset manuellt men sitter stenhårt.. Jag är ingen mekare, men antar att den nypt så block o kolvar är körda. Antar att det bästa är att försöka få tag i en bättre begagnad md21b, skulle det kanske tom passa med en md21a utan större konstigheter?
  10. Topp, tack det räcker som svaret på min fråga
  11. pattedala

    Lödskarvhylsa

    Suttit och kollat info om lödpistoler samt lödtips för att skarva kabel. Behöver skarva ny kabel på utrustning där det redan är förmonterat liten kabel stump, när svärfar började nämna Lödskarvhylsor: https://www.wurth.se/produkter/fordonsreservdelar--tillbehor/fordonsel/kabelskor--andhylsor/krympisolerade/lodskarvhylsa/#/ Någon som testat dessa? Kablaget ligger ju dolt bakom lister och skivor och ska ju inte utsättas för någon nämnvärd dragkraft. Tyckte det lät smidigt med lödning, lim o krympslang i ett - dessutom väldigt smidigt att arbeta med i båten med varmluftspistol istället för lödställ o lödpistol. Även om lösningen i sig säkert inte blir lika genomgående som vanlig lödning så ser det ju att hålla ihop bra om man kollar klipp på nätet.
  12. Ännu lite för kallt i båten som står ute för att kunna vara på plats och jobba. Men har istället kunna göra klart takskivorna hemma i vardagsrummet Samt införskaffat material till ny eldragning, 15st Hager automatsäkringar, fasskena, förtent kabel, kombo utanpåliggande cigg+usb som ska fästas i taket ovanför tv samt denna belysning: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/infallda-spotlights-och-tillbehor/led-downlights-423315/ Så att så fort de blir ngn plusgrad igen så blir de ut o koppla in de nya säkringarna, mäta kabellängd o dra lite ny kabel
  13. MOS-FET/schottky eller inte är nog upp till var och en, likväl är nog både paneler o regulatorer riktigt bra idag. Men jag har nu skarvat på en schottky på min 2x 130w 18v paneler, kommer vara kopplade till Victron smartsolar 100/30 som är av MPPT typ. Den ev. säkerheten dioden kanske ger kommer nog iaf inte påverka våran elkonsumtion något nämnvärt, skulle däremot vara jobbigare OM en pajade när man var en bit hemifrån
  14. Nae så är det ju - det verkar inte vara solklart heller. Kanske någon som en gång i tiden nämnt det och sen blivit någon grej efter att folk sagt att de kan gå bakvägen o förstöra. Jag lägger ingen värdering i måste eller inte, kostar inte många kronor att slänga på en så varför inte Med 260w så påverkar inte den lilla förlusten något nämnvärt.
  15. Det sägs otaliga gånger när frågan om att när man ska parallelkoppla solpanerler så skall det användas Schottkydioder för att motverka backström vid skuggning av ena panelen. Det jag har svårt att hitta efter att ha letat i forumen är vad man ska kolla på vad gäller dessa dioder, vilka värden bör man kolla efter för att lira rätt mot solpanel. Jag tänker att solpanelens ström/spänning borde väl spela roll i vilken diod man väljer, vad bör man då utgå ifrån/match gällande värden på sin solpanel kontra värden på diod?
×
×
  • Skapa nytt...