magis
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm magis
-
Placering
Kadett
Mina båtar
-
Båtens namn
uttern 510ht johnson70hp
-
https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/motordelar/produkter/termostat-for-johnson-evinrude-utombordare-rec434137/ den har jag köpt till johnson 70hp -89, jag fick inte fast den så jag tog en grövre gummislang å satte i spänn mellan termostat och skruvbara locket, funkar än så länge.
-
sitter motorn för långt ner? jag fick höja upp min 60-70mm i våras,enorm skillnad.
-
verkar som att jag fick 5-8knop extra efter höjning av motorn, nu är magiska 30knop inte långt bort. finjustering av tändning å gasreglage justering så är man hemma. 28-29knop idag på ett spegelblankt kalmarsund, första dopparedagen(sjösättning)
- 18 svar
-
- 1
-
idag höjde jag upp motorn med ca 65-70mm, återstår att se vad som händer när jag får båten i vattnet. verkar som akterspegeln är fuktig eftersom det fräste lite då borret kom igenom den rostfria förstärkningsplåten in till plyfan.
-
Jahapp, det får alltså bli till att lyfta upp motorn ganska rejält till nästa säsong, förra ägaren till båten som monterade motorn verkar ha tagit fel på vad de olika delarna på motorn/riggen heter🙂. kommer upp i 23knop med min Utter 510ht 1982 samt motor Johnson 70hp når maxvarv 4200rpm, i somras var en bekant och hans små barn med och aktern grävde ner sig utan att plana, när barnen satte sig längst fram planade båten hjälpligt men nådde endast 15knop. ursäkta mörk bild,var ute för 1 timme sedan och tog bilden.
-
sorry,denna länken ska det vara https://www.mantusmarine.com/mantus-anchors/ typ M1
-
https://www.mantusmarine.com/m2-anchor/ står i metriskt längre ner på sidan
-
googla mantus,fanns en del mått/skisser att hitta hos återförsäljarna. vänligt av dem att lägga ut... 🙂
-
magis började följa ankare av mantus typ
-
min gamla dragg som jag använt som ankare fäste inget vidare i sandbotten så jag tänkte köpa ett nytt, fasen va dyra de "bäst i test" ankarna var. eftersom jag är metallare funderade jag om jag skulle göra ett själv, ser ju inte så svårt ut. 2,5tim senare var jag färdig, jädrans bra fäste fick jag med det "hemsmidda" i rostfritt trots sin ringa tyngd, 2m kätting hjälper till att få akaret att fästa i botten. dock fick jag skarva ihop plåten på mitten eftersom jag inte hade tillräcklig stor RF-plåt hemma plåt plåt 2 bockanvisning färdig1 färdig2 färdig3
- 8 svar
-
- 7
-
tack💓, först nu efter en vecka har jag vågat läsa vad folk har skrivit om mig i tråden..... 🤓😀
- 22 svar
-
- 1
-
jag bifogar en länk till service/reparationshandböcker som kan vara bra att fördjupa sig i, jag fick göra helt ny tändinställning på min motor då jag tror förra ägaren bytt stator/tändplatta och fått dit dem fel, lättare än man tror att göra tändinställning och justera länkarmar, köp en tändinställningslampa 380kr (fick göra en vantskruv=justerbar) https://www.tinboats.net/manuals/ obs ekipaget gör INTE 44knop,felinställda enheter i Garmin. tack till Ålänningen som reagerade 🙂
- 11 svar
-
- 1
-
Host host,nu sitter jag med glasögon på näsan och kollar inställningar på Garmin, den var inställd på kh=kilometer/timme, tyckte det stod kn.....fan vad pinsamt. En viss skillnad på 44knop och 23knop, sorry
-
motorer ska inte justeras med spolmuffar, avgaserna passerar genom proppen och är där inget motstånd(vatten) får du motorn feljusterad, jag gjorde samma misstag förra året då jag blev nybliven ägare till en 70hp johnson
-
fart uppmätt med Garmin striker 7sv(gps) och den är inte inställd på mph. propellern heter Turningpoint H2-1317 Storleken är 13,1/4x17 exakt varvtal glömde jag bort att kolla, men strax över 5000rpm såg jag som hastigast i ögonvrån
-
idag var det dags för sjösättning efter diverse finlir, jag blev ägare till uttern 510ht förra året utan att provköra. jag testade motorn med öronmuffar förra året och justerade därefter, ingen bra ide :-) detta året gjorde jag tändinställning och förlängde länkarmen till timingplate,troligen har ägaren innan mig bytt stator och timingplate och fått dit dem fel då länkkarmen var för kort!?. nu har jag tomgång 3btdc och 19btdc öppna spjäll på Johnson 70hp 1989 2-takt, båten gjorde idag 44knop på premiären, och då har jag inte fintrimmat..... satan i gatan vilket monster med gamla grejor. ps,dottern och jag var ute, vi väger nog sammanlagt 140-150kg