Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

Coronet26_KAD42

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Coronet26_KAD42

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Toppen, tack för svaren som ju också visar hur små marginalerna är i jakten på optimerad bränsleekonomi.
  2. Eftersöker tips på hur man kan hitta de mest bränsleekonomiska hastigheterna/varvtalen utan att investera i en flödesnötare. Just nu ligger vi och puttrar på 1500varv/7knop eller 2500varv/24knop för att motorn låter bra i dessa varvtal men misstänker att jag skulle kunna gasa på lite mer utan att förbrukningen skenar. Hur har ni andra utan rätt instrument klurat ut optimala varvtalen? Har en KAD42 dp (från -99) som sitter i en Coronet 26 från 1975
  3. Har också en Kad42 som larmar för att den blir för varm OM jag inte varvar upp den ordentligt vid start och fortsätter hålla ett ganska högt varv under 10-20 s. Ber om ursäkt om jag pekar på något uppenbart, är fortfarande ganska ny i motorbåtsvärden, men för mig var det inte självklart att starta motorn med så pass mycket gas som den min KAD42 kräver. Köpte båten billigt med detta ”problem” (motorn larmar för överhettning) som iofs var ett dödsbo men tydligen inte självklart för dem heller.
  4. Hittat en vit cylinder i fören på min Coronet 26 från -75. Någon som vet vad det är och kan tipsa om vad man behöver för att kunna använda den? Gissar att det är något typ av ekolod men har ingen enhet som tar emot kabeln. Skulle gärna vilja ha koll på djupet och har också en Garmin 525 som jag vet att jag kan komplettera med en givare för ca 700kr. Så om det inte går att att använda min vita cylinder på något enkelt sätt så är den till salu, billigt - om någon är intresserad.
  5. Så kan det vara, känner att det "tar slut" vid första klämman (nedifrån räknat). . Så den "Jäkla onödiga slangklämman" kanske inte alltid har varit onödig? Det skulle ju också kunna förklara problem 2, rester från det avgasröret ligger och täpper till? Nytt avgasrör skulle vara lösningen alltså?
  6. Har två problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig lite mer. Kom hem efter ett längre tur och upptäckte mycket vatten i motorrummet vilket aldrig har hänt de två år vi har haft båten (ovanligt torrt jämfört med tidigare båtar). Ganska snart kunde jag se att kylvattnet som ska från motorn läcker in i båten vid fästet mellan motorn och avgasröret (som kanske kallas något annat - delen mellan motorn och anslutningen till drevet inne i båten). Efter att ha justerat lite på slangklämmorna så sprutar det inte längre in vatten men det läcker fortfarande vid gummifästningen till avgasröret. Detta är Problem nummer 1, det läcker in vatten - gissar att jag borde byta avgasslang (trots att den ser ganska fräsch ut). Problem nummer 2 är att när jag nu har försökt felsöka, justerat slangklämmor och får ner läckaget, och stänger av motorn så pyser det ur luft från precis samma ställe som det sprutar in vatten. Det sprutar alltså luft istället för vatten under någon minut när jag har stängt av motorn. Det borde väl inte vara något tryck där? Tänker att det är något som täpper till avgasröret, antingen i drevet (kan inte se eller känna något) eller i själva röret. Detta är sannolikt orsaken till Problem 1. Någon som har varit med om något liknande och har förslag på lösning eller som har koll på detta och rekommendera någon smart felsökningsmetod (båten ligger i vattnet och planen är en båtsemester nästa vecka...)?
×
×
  • Skapa nytt...