Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

btunemalm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om btunemalm

  • Placering
    Kadett

Contact Methods

  • Webb
    www.tunemalm.se

Profile Information

  • Plats
    Umeå

Mina båtar

  • Båtens namn
    Bella 620dc

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Med ny topplockspackning fungerar den igen😀
  2. btunemalm

    Toppackning

    Är denna packning tillräckligt trasig för att inte motorn ska starta? Mätning visar att kompressionen är dålig. I övrigt verkar allt vara ok. Jag frågar för jag har inte kollat kolvringarna, bara tagit bort toppen. Men cylinderväggarna ser bra ut. Inga repor eller så. Evinrude 30 från ca 1990.
  3. Det visade sig att kompressionen på ena cylindern år dålig. Funderar på hur jag ska gå vidare. Tack för era tips.
  4. Jag har inte testat kompressionen men det är bra sug i förgasaren. Flottören fylls med bensin. Bränslepumpen är renoverad. Nya tändstift, ny primerpump, nya slangar. Tändstiften är lite blöta, men jag tycker det borde varit mer. Det kommer rök ur avgasröret när den går med startmotor. Den tänder till med primer och startar nästan om jag chokar med handen. Startgas ger en liten puff. Handen blir rejält blöt av bensin när jag håller för insuget. Men jag har aldrig fått den att starta. Den tänder så pass att startmotorn slår av sen dör den. Kan ett byte/felmontering av impeller förhindra att den startar?
  5. Jag fortsätter felsökning av min Evinrude och hittar lite konstiga kopplingar. Det gäller visserligen likriktaren, men jag undrar om det är rätt kopplat inom den röda ringen. Och kan denna koppling göra att motorn inte startar?
  6. Har en Evinrude 30hk 1990 som inte startar. Puffar till av tändgas och primer, tillräckligt för att startmotorn slår av men inte mer. Startmotorn fungerar bra. Gnista på båda tändstiften (ej bytt stiften). Bränslepumpen pumpar bra (öppnad och rengjord) och flottörhuset fylls på normalt. Kollat flottörens läge och nål och de verkar bra. Rengjort förgasare med ultraljud (på verkstad). Kollat slangar och kablar. Kabeln till tempgivaren på motorblocket är inte kopplad. Svart/gul till stoppknapp hänger lös och isolerad. Packningar är inte bytta, men är heller inte spruckna eller trasiga. Vad kan jag göra mer?
  7. Jag köpte en Evinrude 30 hk från 1990 utan gasreglage. Jag har fixat reglage och vire men är osäker på tändningslås och/eller stoppknapp. Startknappen har jag lokaliserat, men det finns en gul/svart kabel som ska kopplas till en brytare, se bifogat elschema. Den brytaren (inringad i elschemat) är kanske ett tändningslås eller en stoppknapp. Frågan är om denna ska vara kopplad eller öppen vid drift. En annan fråga är: måste temperaturgivaren vara inkopplad? elschema.pdf
×
×
  • Skapa nytt...