Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

Ljungqvist86

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ljungqvist86

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej det tror jag inte, hitta inget på google. specificera dig gärna om du kan
  2. Nej, sitter i samma sits själv nämligen att våran gamla tvåtaktsmotor kostar mera än vad den smakar så vill köpa en ny 4 takt för att kunna åka bekymmersfritt. Båten är från början av 90 så den tänkte vi behålla så alltid kul att se hur andra gör.
  3. Hej! Någon som vet vad detta kan vara för fabrikat av båt? Förra ägaren stripade om den så modellnummer etc. finns ej. Står ju fischer 490 på den.
  4. Hej! Har en yamaha autolube 70hk från 1988, letat febrilt efter vad den kan väga men hittar ingenting. Runt 90kg är det jag hört och det låter ju troligt, vad säger ni?
  5. Hej vänner! Träffade stora elaka stenen igår i Mälaren med båten, sånt händer antar jag men hyfsat retfullt ändå. Tänkte be om lite råd och tips och tricks på hur jag ska gå tillväga och vad ni tror. Skojare undanbedes och vi hade både sjökort och ekolod så detta va bara 100% ren jävla otur så nån tillrättavisning önskar jag inte:) Skulle starta från stillastående och det dunsade till. Vi förstod att vi gått på nåt såklart men vi skyndande hem till bryggan. Båten gick bra hela vägen hem till ( vad vi kände) nån vibration etc lär det ju ha varit men inget som märktes nämnvärt. Väl framme vid bryggan så går inte riktigt friläge att lägga i utan båten driver lite framåt hela tiden. Det går inte heller att lägga i backen, det är helt stumt men om man tvingar i backen så går den framåt istället. Propellern har ju tagit stryk helt klart, skeddan ser sliten ut men inte super sne eller av och denna motorn har varit med om grundstötningar förr ( av tidigare ägare)så vet inte om dom små skadorna på skeddan redan har varit. Det som dock är lite jobbigt är sprickan kring propellern och växelhuset. Det är en stålprop det är frågan om här. Propellen är ju körd och ska bytas, det förstår jag. men nu till dom andra sakerna. Frågan är vad som har hänt i huset iom att den strular med växlarna, har det bara "hakat upp sig" eller är det generellras, nästa fråga, Sprickan i växelhuset, är den värt att laga/ svetsa? Jag har inte börjat "operera" ännu så har inte kollat växeloljan, om den ens finns kvar, hehe! Ska börja men ville bara få lite tips och tricks på vägen, vad tror ni? Är det värt att laga? Byta växelhus, har kontakter som troligen kan svetsa sprickan, det jag är orolig för är om hela lådan eller nåt drev osv. Vad ska jag börja kolla när jag börjar min felsökning? Motorn är en Yamaha 70hk från 88, går bra som fan annars men hur mycket är den värd att kosta på om hela växelhuset är paj och behöver bytas?
×
×
  • Skapa nytt...