Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025

STO

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om STO

  • Placering
    Landkrabba
  1. Vill bara återkoppla att jag har fått liv i motorn tack vare instruktionerna här i tråden. TACK ! Härutöver så har jag också lärt mig en hel del om motorns funktioner. Nu när jag har kommit vidare i min kunskap om motorn så undrar jag över bränsleförbrukningen. Vad drar motorn när man kör marschfart måntro? Skulle tippa att det är 80% av maxvarv. Hur fungerar loggen/fartmätaren i motorn. Vad baserar den farten som presenteras på? Jag upplever att den vaknar till liv först vid 15-20 knop. Laddningen som vi har varit inne på i tråden. Hur kan man mäta om/att motorn laddar startbatteriet som den ska? Laddas batteriet redan från låga varvtal, eller är det först när den kommer upp i 3000 varv eller liknande ?
  2. Bra, tack, vilket fantastiskt forum. Nu har jag manual också. En sak vill jag bara dubbelkolla gällande gas vid start. Det du skriver "En sur motor åtgärdas enklast med full handgas ". Menar du då snabbtomgångshandtaget (på ovansidan av fartreglaget) ? För själva gasreglaget måste väl (??) alltid stå rakt upp i neutral när man startar som jag fårstår av manualen.
  3. Hej igen. Stort tack för utförligt svar. Tack! Uppskattas. CDI-boxen får jag försöka leta upp då. Jag hittade den tyvärr inte i spängskisserna under elektriska komponenter. Primerfunktionen: aha, ok. Jag har tyvärr ingen manual till motorn. Jag blev lärd av förra ägaren att trycka in och vrida samtidigt. Men då förstår jag att det egentligen bör vara trycka in enbart, därefter vrida enbart. Jag får testa det. Det jag menade med choke är reglaget på ovansidan av gasreglaget. Jag brukar ha den uppställd när jag startar och sedan dra ner när motorn kommit igång. Om motorn väl blivit sur. Hur får jag bort det så att säga? Är det bara att fortsätta starta med minimal bränsletillförsel? Tom ta bort slang? Ang el som går åt när man startar: Hur mycket laddar motorns generator batteriet under gång? Är det tillräckligt för att kompensera även vid svårstartade tillfällen eller bör jag ladda batteriet med extern batteriladdare ibland?
  4. Jag har Mercury 60 hk, 2-takt, 3 cyl, tillverkad 2004. Satt på beg båt som jag köpte för ett år sedan. Motorn har gått bra. Någon gång ibland har den varit aningens svårtstartad när den har varit varm. Jag tyckte den var värd en större service, så innan vinterförvaring hade jag den på Mercuryverkstad på stor service. Tänkte då att denna säsongen skulle vara smärtfri. Men icke... Jag har inte hunnit vara ute mer än 5 gånger med båten och då har den varit väldigt svårtstartad när den varit kall. När den väl har kommit igång har den gått toppen. Aningens mer lättstartad varm. Ända tills nu, då vill den inte starta alls lägre. Typiskt mitt i semestern :-( Jag tänkte att det var pga dåligt batteri, så jag köpte ett nytt batteri. Men icke . Startmotorn drar igång och kämpar, men det är precis som att den inte tänder till. Jag har testat choke mycke-lite, osv. Men den vill inte. Precis när jag sluta att vrida på nyckeln har det någon några gånger varit som att den nästan tänder till. Jag upplever också att det efter "försök-till-start"-sekvens kommer ut bensin i vattnet. Någon skrev om dödmansgreppet. Om det är trasigt/glappigt. Går startmotorn igång då eller kan det bli detta fenomenet? Finns det något vanligt fel på förgasare, någon elektronikenhet eller annat? Oerhört frustrerande Tacksam för alla tips & förslag på felsökning (jag har meckat mest med inombords dieselmotorer, inte särskilt erfaren av utombordare) !
×
×
  • Skapa nytt...