K0rlsson
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm K0rlsson
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej har en mercruiser 5,7 liters v8 -96 med förgasare. den har nu tagit in vatten i oljan. Samt i samtliga cylindrar. Hittar även vatten i förgasaren. den har varit trögstartad senaste tiden, nu startar den inte alls trots att jag tömt den på vattnet. var kan man börja leta? Kan motorn suga i sig vatten om man kör för länge på startmotorn? ”Backflush”? eftersom det är vatten i alla cylindrar så tror jag inte det är topplockpackning, kan det vara packningen till insuget? Om det läcker i knä/limpa, kommer det vatten överallt då eller bara på den sidan det läcker? ytterst tacksam för förslag ! tack
-
Hej Jag har kollat bränslesystemet från topp till tå nu, har skiftat slangar mellan motorerna och symptomet kvarstår tyvärr. Har tänkt ge mig på tändsystemet härnäst, kollade med en tändlampa och den visar ca 8 grader som borde vara korrekt? fråga: måste jag jorda den lila kabeln för att kunna läsa av tändningen/graderna med tändlampan korrekt? hur kontrollerar jag att fördelaren/tändlocket sitter rätt? Kablarna sitter på rätt plats men det kan ju vara annat som sitter fel? har sett att vissa vill ha 1an på fördelarlocket mot 1ans cylinder. Så är det inte här. Dock sitter fördelarlocket likadant på SB motor som fungerar som den ska. är det något annat jag bör/kan kolla? Kör uteslutningsmetoden här 😅 tack
-
Hej. Tack för svar. Jag har idag bytt förgasare med den andra motorn, ingen skillnad. bytt bränslepump, ingen skillnad. Gjort kompressionstest och allt verkade ok. imorgon ska jag kolla gnistan på all stiften men dem såg fina ut idag när jag hade bort dem. hur gör jag en tändinställning? jag har inte flyttat på tändkablarna så jag utgår ifrån att dem sitter rätt men hur kollar jag att dem gör det? känns som det är tändningen jag behöver gå över här näst. tacksam för återkoppling eller mer tips om någon haft liknande problem?
-
Mercruiser 5,7 -96 ger inte kraft över 3000varv och ”brölar”
K0rlsson postade ett ämne i MotorbåtSnack
Hej börjar få slut på idéer så testar med ett inlägg här och ser om någon kanske haft samma eller liknande bekymmer. windy 33 -96 2x mercruiser v8 5,7 weber 4 ports förgasare problem; BB motor ger egentligen sämre kraft hela vägen. Båten orkar upp i planing men med mer hjälp ifrån SB motor. Vid ca 3000-3500 varv så börjar BB låta högt (bröla) och slutar i princip ge me kraft utan bara låter illa och varvar inte ut helt. Första tanken var att den inte får tillräckligt med sås. jag har nu haft förgasaren av och låtit renovera den, upplever att motorn går något bättre men fortfarande samma problem. har bytt alla filter, ny olja och nya stift. Har kollat pickup i tanken och förfilter och hittar varken vatten eller smuts någonstans heller. Förgasaren såg fin ut även innan renoveringen. Och SB motor går bra och dem hämtar sås från samma tank. Vad kan man gå på här näst? bränslepump? Tändning? mycket tacksam för svar och idéer ! tack -
Hej! Tack för ditt svar! är det det hjulet jag markerat på denna bilden? Jag lossar alltså muttern och sedan spänner på sexkantsbulten som sticker ut? tack!
-
Hej har bytt impellern på en mercruiser 5.0 -2001. När jag fått tillbaka allting så är drivremmen/multiremmen slapp och går inte runt för den sitter för löst. Vad kan ha hänt? Hittar inget sätt att spänna den på? Kan jag ha fått på vattenpumpen fel ? Finns väl bara 3hål där bultarna på fästet ska igenom? hur spänner jag drivremmen? har tittat runt generatorn men hittar inget där som ser ut som att det går att flytta på. tack för svar. Återkom om ni behöver mer info! mvh