Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

Hallenallen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hallenallen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Du, du har nog helt rätt i att jag nog inte var världsbäst på ventilspelet eftersom det var första gången jag gjorde det. Ska backa tillbaka och dubbelkolla det. Tändkablarna flyttade jag en och en så de ska sitta rätt. Har även läst många som gjort fel med det på b20 forum. Men bra påminnelse att du nämner det. Det uppskattas. Har läst om 123ignition etc. Förstår att det är lösningen på hela tändningsproblemet. Du tycker att det är en bra investering förmodar jag? I övrigt vill jag framföra min största uppskattning till er alla som försöker hjälpa mig och andra Aq115/Aq130/B20 och Aq100 användare.
  2. Jag hade tidigare ett problem med att den inte klarade neutral, tomgång eller låga farter. Därmed började jag med förgasaren och bränslepumpen enligt VPs forum. Gick fortfarande inte jättebra i neutral då så jag fortsatte. Efter byte av tändstift, tändkablar och att jag kollade över ventilspelet uppstod detta problem. Glömde att nämna denna historia i orginalposten.
  3. Tack så jättemycket, känner att jag försöker lära ikapp hela forumet. Hoppas jag kan föra vidare kunskapen till någon som får samma problem i framtiden. Går jättefint (enl film) i neutral. Men i växeln gör den 2000Rpm. Inget vad jag såg. Men de där nedrans linorna är ju väldigt små. Blir att kolla när man tar upp drevet. Tänkte att ni i diskussionen ska få tillgång till vad jag försöker läsa mig till. En skiss+reservdelar. Här är bild på nedre drevet: https://m.cvi-automotive.se/sv/articles/21210/4-nedre-del Bild på mellan del: https://m.cvi-automotive.se/sv/articles/21209/3-mellandel Bild på övre delen: https://m.cvi-automotive.se/sv/articles/21208/2-ovre-del
  4. Har ett problem med mitt Aq100 (eller möjligen Aq100b) drev. Varvar till 2000varv och är orkeslös. Har gjort delvis service på motorn (Aq115) som går som en klocka i neutral. Och i neutral varvar lätt till 4500 om vi vill. —————————————————— Den delvis gjorda servicen är: Ny bränslepump Ny bensin Rengjord förgasare med service-kit. Nya tändstift, tändkablar Nya bränslefilter (slang och vattenavskiljare) På G att göra när grejerna kommer med posten: Nytt fördelarlock Ny rotor Ny kondensator Ny brytare Ny drivrem —————————————————— Problemet: När jag gasar med växel i så blir känns det som att den ”släpper” och vägrar varva över 2000 varv, går max 6 knop (gör vanligtvis 20 med full gas). Kan det vara drevet som släpper tro? Video: Har läst hela servicemanualen, men inte hittat något om eventuellt problem eller åtgärd. Mvh Adam Övrigt: Båt: Winga cabin Motor: Aq115 Drev: Aq100 (eller b, inte kollat oljestickan ännu) Plats: Stockholm
  5. Hej gänget. Jag har en Winga Cabin 21a med en aq115 (b20) i. Har gått helt ok i flera år utan att någon gjort något åt den. Denna sommaren blev det ändring på det. Detta är nu gjort: Ny bränslepump Rengjord förgasare med servicekit Ventilspelet fixat Bensinfilter Delphi 296 ett vattenavskiljarfilter. Går jättefint i låga farter nu och startar lätt. MEN! Efter senaste installationen i tisdags (Delphi 296) så klarar inte motorn att gå upp i hög fart (max 12 knop, gjorde 20 innan lätt). Har jag installerat den fel? Ska den luftas? Löser inte det sig själv? Fanns ju ingen manual med tyvärr. Tacksam för idéer.
×
×
  • Skapa nytt...