Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025

kiwimannen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om kiwimannen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Absolut. Bra att du klargör det! Det är tätat, tänk att det sitter typ en liten plasthink på vardera sida. Helt tätt på ena sidan, genomföring för hydraulslangarna i den andra.
  2. Resultatet blev väl inte fackmannamässigt.. men det fungerar. Har man tid/ork att göra det snyggt går det förstås.
  3. Det blev hydraulstyrning och en provisorisk öppning av motorbrunnen. Och så får man plasta lite till vintern. 😀
  4. Tack för feedback. Båten var relativt billig (25k inkl kärra). Med tanke på båtens ålder lutar det nog åt en helt ny styrning (ska dock undersöka styrväxelns skick i eftermiddag). Blir som sagt bara ett par tusen upp till hydraulstyrning när man räknar ihop det.
  5. Hej gänget. Nyinköpt båt, Crescent 535ht från 70-talet med Mercury 60 hk från 2000. Styrningen som sitter i nu är ett rejält fulbygge. Styrkabeln fäst direkt i skrovet med 4 slangklämmor totalt och ingen draglänk, så man skippade att montera genom tiltröret och drog kabeln direkt till motorn. Dessutom har styrkabelns ytterhölje spruckit, så den ska bytas oavsett. Nu till frågan. Jag funderar på att byta till hydraulstyrning, men motorbrunnen är ganska trång (cirka 55 cm bred, och 78 cm krävs enligt den styrning jag tittat på). https://www.seasea.se/motortillbehör/hydraulstyrning/hydraulstyrning-75-hk-nordflex-75-paket Är det lämpligt att såga upp (och sedan plasta på något sätt) motorbrunnen för att få plats med hydraulstyrningen? Prisskillnaden på några tusenlappar jämfört med ny styrkabel bortser jag från. Åsikter och tips mottages gärna.
×
×
  • Skapa nytt...