Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025

jaxx69

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om jaxx69

  • Placering
    Kadett
  1. Problem kvarstår, går ej att starta eller tilta. Tilten har innan detta fel alltid gått att använda oavsett startspärr e d. Händer/låter absolut ingenting vid startförsök, förutom summerton vid nyckelvridning. Felet uppstod när båten låg vid brygga. Det sista jag gjorde vid sista fungerande användningen var att tilta upp motor efter att jag stängt ner allt annat. Har nu testat följande: Batteri (12.7V, provat med 3 olika batterier för att vara säker) Startspärr ok, mätte med multimeter Ström finns fram till motorn (12,7V) Ström kommer fram till startmotor (mätte upp drygt 12,4V) Startmotorn funkar (tjuvkopplade plus-plus) Friläge är i, propeller snurrar. Plockat isär gasreglage och kollat runt, ser väldigt fräscht ut. Neutrallägesbrytare ok både i gasreglage och i motorn (om jag kollade på rätt, men jag tror det) Huvudsäkring ok, har mätt motstånd och även provat ett par olika. Ingen oxid el fel på själva hållaren heller som kan ses visuellt. Har också bytt och testat säkring till mätare mm. Nån ytterligare tanke innan jag ger upp och lämnar in båten på verkstad?
  2. Ah, ok, hade inte koll. Ny på forumet. Tack för ditt engagemang! Hoppas nån annan har nåt ytterligare förslag.
  3. Jo, allt sånt är check. Plockade även bort o isär gasreglaget, så fräscht o bra ut. Kan såklart vara nästan vad som helst, men eftersom felet uppkom när båten bara stod där så känns väl fel uppkomna vid drift osannolika. Tänker mer säkring, kortslutning e d. Har dock kollat de säkringar jag vet om inkl den jag fick tips om här.
  4. Har skaffat multimeter och mätt. Har 12.7 på batteriet. Går ner till 12.6 när jag vrider runt tändningen. Oklart för mig vad det betyder, men låter lite med 0.1 i diff, antar att det innebär att det ej kommer el till startmotorn? Oavsett så kommer det fortsatt inte heller någon el till tilten. Har också kollat föreslagen säkring, som var både hel och fräsch. Nån mer tanke/förslag som jag kan kolla innan jag tvingas lämna in till verkstad?
  5. Har provat 3 olika batterier, samma nedslående resultat. Lär inte vara nån ström till vare sig startmotor eller tiltreglagen. Öppnade upp vid start o gasreglage och kollade runt, men allt såg fräscht och stabilt ut. Har inga mätverktyg för el tyvärr, enbart enkel strömprovare med diodlampa.
  6. När jag skulle ut med båten idag så pep det bara när jag vred om startnyckeln. El finns till t ex ekolod, men det finns ingen el till startmotor eller till motortilten. Batteriet är nyladdat. Funkade givetvis sist jag hade den, så det fel som är har uppstått vid stilla läge. Förstår att det kan vara lite av varje, tänkte mer om nån vet med sig mer exakt var jag skulle kunna börja felsöka.
  7. Tack för goda råd. Fått fart på den nu, sannolikt en kombo av vatten i tank, microsprickor i soppaslang/blåsa o stift.
  8. Har nu bytt alla bränsleslangar, inkl blåsa och anslutningar, samt bytt till nytt bränslefilter. Den gick klart bättre efter filterbytet, men börjar fortsatt hugga/hacka lite lätt vid ca 25 knop, och när jag slår på full gas även vid lägre varv. Är det då rimligt att dra slutsatsen att det är bränsletillförsel som är problemet? Nästa steg i så fall att byta membran enl tidigare förslag i denna tråd?
  9. Tack. Ska ut en sväng i eftermiddag och prova lite samt kolla filter mm. Ska enl uppgift vara helt nyservad, så det borde inte vara nå sånt, men man vet aldrig. Membran lät ju mindre kul kostnadsmässigt... Surfat lite på webben och en del verkar haft liknande effekter med vatten i bensinen. Den här har ju stått nästan ett år, så kan ju ev vara boven om nåt lock inte varit åtskruvat?
  10. Har köpt en båt med suzuki df60 från 04-05 på. Motorn går superfint och är lättstartad, men när jag kommer upp i lite varv så säger den ifrån gm att bö bluddra. Slår jag av så går den bra igen på lägre varv. Har inte hittat några läckage i koppling tank-båt, men har samtidigt svårt att få tryck i blåsan vid pumpning. Den går på höga varv om man pumpat precis innan, men slår till slut av/bö bluddra. Tänker att det måste vara nåt med bensintillförseln, men hoppas på tips från forumet innan jag börjar lägga ner massor av jobb/pengar på detta. Tanken är en dura-tank essence med koppling omc, 6 gallon/23 liter, med tätt lock och som fattar det nån slags autoluftning inbyggd i kopplingen. Saknas i alla fall vanlig luftning/luftskruv. Idéer och förslag tas tacksamt emot!
×
×
  • Skapa nytt...